پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

همه چیز درمورد فرار مالیاتی

همه چیز درمورد فرار مالیاتی

فرار مالیاتی، عنوانی است که هر ساله چندین و چند خبر در مورد آن منتشر می شود و با افزایش قوانین مالیاتی در کشور، ایرانیان هم کم و بیش با این مشکل مواجه می شوند. البته ما در این مقاله با شما همراه هستیم تا در خصوص فرار مالیاتی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. در ابتدا از لحاظ حقوق مالیاتی باید بیان کنیم که اصولا فرار مالیاتی چیست؟ به تمامی تلاش ها و کارهای قانونی و غیر قانونی که یک کسب و کار برای عدم پرداخت مالیات یا کم تر کردن میزان آن انجام می دهد، فرار مالیاتی گفته می شود. باید در نظر داشته باشید که بر اساس قوانین بیان شده، این اقدام، به عنوان جرم شناخته می شود و باید در نظر داشته باشید که در صورت مشاهده این جرم، خاطی باید تا ۲۰ درصد از مالیاتی که باید پرداخت می کرده است را به عنوان جریمه پرداخت کند. فرار مالیاتی در ایران امروزه به یکی از چالش های دولت تبدیل شده است و سعی می شود که از این مسئله جلوگیری شود.

قوانین در خصوص فرار مالیاتی همواره در حال تجدید و اصلاح می باشند تا میزان این مسئله در کشور کمتر شود. بر اساس ماده ۱۹۹ قانون پیش بینی شده برای این مسئله، حتی در صورتی که ادارات دولتی سعی بر فرار در پرداخت مالیات داشته باشند، مجازات هایی در نظر گرفته می شود.

بررسی جرم فرار مالیاتی

در بیشتر کشور ها مانند ایران، درآمدهای دولتی منوط بر پرداخت مالیاتی مودیان و کسب و کارها می باشد. این سهم در هر کشور متفاوت است و در ایران نیز ساختار اقتصادی به گونه ای طراحی شده است که تا حد بسیار زیادی پرداخت مالیات باعث رشد و گسترش اقتصادی به شمار می رود. با توجه به این مسئله باید در نظر داشته باشید که فرار مالیاتی باعث می شود تا مشکلاتی در کشور بروز کند.

زمانی که از جرم برای فرار پرداخت مالیات صحبت می شود منظور ما آن است که قانون گذار انجام این عمل را ممنوع اعلام کرده است و برای آن ضمانت اجرایی کیفری در نظر گرفته است. در واقع این کار از سوی قانونگذار بسیار مثبت و سازنده بوده است و می تواند یک اهرم بازدارنده از بروز این مشکل برای بارهای بعدی به شمار رود. امروزه در بسیاری از کشور ها، فرار مالیاتی به عنوان یک جرم شناخته می شود و در مسائل و قوانین مالیاتی لحاظ می شود. یک نکته بسیار مهم که در خصوص فرار از پرداخت مالیات باید به یاد داشته باشید آن است که این جرم در گذشته تنها محدود به پرداخت جریمه های اعلام شده بود ولی در حال حاضر تشدید جرایم برای این جرم در نظر گرفته شده است و از این روی باید با دقت بسیار زیادی نسبت به پرداخت مالیات اقدام شود.

راه های فرار از مالیات

با توجه به موارد بیان شده شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که راه های فرار مالیاتی چیست و اصولا کسب و کارها چطور می توانند مالیات را پرداخت نکنند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در این خصوص با شما صحبت کنیم :

  • از متداول ترین راه هایی که برای فرار از مالیات استفاده می شود می توان به عدم تنظیم درست ترازنامه ها و اسناد مربوط به سود و زیان اشاره نمود.
  • در صورتی که یک کسب و کار اظهارنامه مالیاتی خود را برای سه سال متداول به اداره امور مالیاتی تحویل ندهد، دچار فرار مالیاتی شده است.
  • اشخاص با ایجاد مانع و چالش برای ماموران مالیاتی و عدم در دسترس قرار دادن اطلاعات مالی از پرداخت مالیات فرار می کنند.
  • استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر را می توان از راه های دیگری دانست که بازرگانان برای فرار مالیاتی از آن استفاده می کنند.
  • در صورتی که یک شخص یا کسب و کار فعالیت های اقتصادی خود را به گونه ای نشان دهد که معافیت های مالیاتی شامل حال وی می شود، دچار فرار از مالیات شده است.
  • تنظیم معاملات با مدارک شناسایی دیگران

راه های فرار از مالیات

با توجه به تمامی موارد بالا می توان گفت که فرار مالیاتی انواع و روش های مختلفی دارد و سازمان امور مالیاتی همواره از روش های مختلفی برای راستی آزمایی شرکت ها و اشخاص در پرداخت مالیات استفاده می کند و از این روی می توان نتیجه گرفت که این سازمان همواره می تواند فرارهای مالیاتی را مشخص کرده و از آن جلوگیری به عمل آورد.

راه های مقابله با فرار مالیاتی

جلوگیری از فرار مالیاتی یکی از چالش های دولت ها و اداره های مالیاتی به شمار می رود. ساماندهی مالیات را می توان از جمله مهم ترین روش های جلوگیری از بروز فرار از مالیات به شمار می رود. قوانین مالیات بر ارزش افزوده را می توان یکی از راه های دیگری دانست که برای مقابله با فرار از مالیات مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که قصد دارید مفاصا حساب مالیاتی خود را ارائه کنید باید دقت بسیار زیادی را داشته باشید و این مسئله دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. باید در نظر داشت که فرار مالیاتی می تواند شامل جریمه، تنبیهات کیفری درجه ششم از جمله شش ماه تا دو سال حبس را شامل شود و از این روی صاحبان کسب و کارها و حسابداران باید با دقت بسیار زیادی نسبت به محاسبه مالیات اقدام کنند. پیامدهای فرار مالیاتی می تواند برای کسب و کارها بسیار سنگین باشد و از این روی اکیدا توصیه می شود از روش های غیر قانونی برای فرار مالیاتی استفاده نکنید.

راه های مقابله با فرار مالیاتی

نتیجه گیری

امروزه فرار مالیاتی به عنوان یکی از مهم ترین چالش های سازمان مالیاتی کشور به شمار می رود و ما در این مقاله با شما همراه بودیم تا اطلاعاتی را در خصوص فرار مالیاتی با شما در میان بگذاریم که قطعا می تواند برای شما مفید واقع شود. در صورتی که کسب و کاری را مدیریت می کنید و یا در حال فعالیت در خصوص حسابداری هستید، دانستن اطلاعات مربوط به فرار مالیاتی  می تواند برای شما مفید واقع شود. به طور کلی توصیه می شود که همواره اطلاعات مربوط به کسب و کار، سود و زیان و حساب های خود را به صورت صادقانه به سازمان مالیاتی کشور تحویل دهید.
همچنین بخوانید مالیات مستقیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟