پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

معافیت های مالیات

امروزه معافیت‌های مالیاتی مسئله بسیار مهمی در کسب‌وکارهای جامعه بوده و افراد باید نسبت به آن اطلاعات لازم را کسب کنند. در این مقاله قصد داریم دررابطه‌با این موضوع، مطالب حائز اهمیتی را ارائه داده و نسبت به کسب اطلاعات شما، در این باره تلاش کنیم.

تعریفی از معافیت مالیاتی

معافیت مالی به معنای کاهش پرداخت پولی در مالیات افراد، سازمان‌ها و … است. در بحث معافیت‌های مالیاتی، مالیات می‌تواند به طور کامل، یا بخشی از آن و … بخشیده شود. هدف از تعیین مالیات از طرف دولت برای مردم، کمک به اقتصاد کشور بوده، به‌گونه‌ای که بخشی از چرخ آبادانی کشور با هزینه‌های این‌چنینی در حال چرخیدن است. اما دراین‌بین، کسب‌وکارهایی وجود دارد که با توجه به مسائل و قوانین مالیاتی می‌تواند از پرداخت مالیات، معاف شوند.

انواع معافیت مالیاتی

بحث معافیت مالی، انواع مختلفی داشته که در این بخش به‌اختصار به بیان آن‌ها خواهیم پرداخت. به‌طورکلی مالیات دارای انواع مختلفی بوده و آن شامل مالیات غیرمستقیم و مستقیم است. مالیات غیرمستقیم، مالیاتی است که بر روی کالاهای خریداری شده توسط مردم تعیین شده است، مانند خرید مایحتاج منزل. مالیات مستقیم نیز شامل کلیه امور در سازمان‌ها و کشور است که باید توسط افراد پرداخت شود. بعضی از این مالیات‌ها مشمول معافیت از طرف دولت می‌شوند. انواع معافیت‌های مالیاتی شامل:

  • معافیت مالی کشاورزی، معدنی
  • معافیت مالی بورس و سهام
  • معافیت مالی صنایع‌دستی و آثار هنری
  • معافیت مالی فرهنگی، تجاری و اقتصادی
  • معافیت مالی گردشگری، اقامتی و زیارتی
  • معافیت مالی در سود سپرده‌های بانکی
  • معافیت مالی در خدمات درمانی و بیمه‌ها
  • معافیت مالی بر حقوق دریافتی افراد
  • معافیت مالی برای فعالیت‌های علمی، پژوهشی و اختراعات
  • معافیت مالی عشایر، روستاییان و نقاط کم توسعه در کشور

معافیت‌های مالیاتی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

معافیت مالیاتی به افراد یا مشاغلی تعلق خواهد گرفت که برای آن‌ها قانون و تبصره وجود داشته باشد. در این قسمت به کسب‌وکارهایی که از پرداخت مالیات، معاف هستند خواهیم پرداخت. از جمله کسب‌وکارهای معاف از مالیات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

معافیت های مالیاتی به چه کسانی تعلق میگیرد؟

  • کسب‌وکارهای تولیدی و معدنی

طبق قانون مالیات مستقیم، مشاغلی مانند هتل‌ها، مراکز و دفاتر اقامتی، زیارتی و گردشگری، خدمات بیمارستان‌ها و … از زمان صدور پروانه و بهره‌برداری آن‌ها به مدت حداکثر پنج سال از پرداخت مالیات، معاف خواهند بود. همچنین این مدت‌زمان برای مناطق توسعه‌نیافته، حداکثر به ده سال افزایش خواهد یافت.

  • کسب‌وکارهای آموزشی، پژوهشی و ورزشی

مشاغلی همچون مدارس (غیرانتفاعی یا آزاد)، مؤسسات فنی و حرفه‌ای، دانشگاه‌ها، مهدکودک‌ها، مراکز نگهداری افراد کم‌توان، باشگاه‌های ورزشی که دارای پروانه و مجوز هستند، از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

  • کسب‌وکارهای عشایری، روستایی، کشاورزی

بنا بر مسائل و قوانین مالیاتی موجود در کشور برای مشاغل، کسب‌وکارهای مربوط به کشاورزی، عشایری، روستایی، کارگری، کارمندی، دانش‌آموزی، صیادی و … معافیت‌های مالیاتی را تجربه خواهند کرد.

  • بخش درمانی

در بخش درمانی، هزینه‌های درمان برای افراد تحت تکفل یک فرد، بنا بر شرایطی، از مالیات کل اشخاص کسر می‌شود. همچنین اگر افراد تحت تکفل شخصی دچار کم‌توانی (معلولیت یا مشکلات دیگر) باشند، هزینه‌های درمان و نگهداری فرد از مالیات او کسر خواهد شد.

  • بورس

هرساله بخشی از مالیات‌هایی که مربوط به فروش کالاها در بورس هستند و همچنین میزان درآمد به‌دست‌آمده از سهام‌های سازمان‌های مرتبط، بخشیده می‌شوند.

  • صادرات

در برخی از موارد، صادرات نیز شامل معافیت‌های مالیاتی خواهد شد. از جمله مواردی که درآمد به‌دست‌آمده از صادرات آن‌ها نیازی به پرداخت مالیات ندارد شامل: محصولات کشاورزی، مواد خام، کالاهای غیرنفتی و … می‌شود.

  • صنایع و هنر دستی

هرگونه مالیاتی که مرتبط با کارگاه‌های صنایع‌دستی و هنری از قبیل کارگاه‌های فرش و گلیم و … باشند، از پرداخت معاف خواهند بود.

بر اساس قانون، اگر شرکت سرمایه‌پذیر با رعایت کلیه قوانین و مقررات، بتواند با استفاده از توان تولیدی و خدماتی خود، نیازهای کشور را تأمین کرده و صادرات کشور را تقویت کند، از معافیت‌های مالیاتی برخوردار خواهند شد. به دنبال آن، شرکت سرمایه‌گذار نیز از پرداخت مالیات معاف خواهد شد. همچنین سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در شرکت‌های کشورهای توسعه‌یافته رونق بیشتری دارد. از طرفی دولت موجود در این کشورها، حمایت خود را به‌صورت معافیت مالیاتی و … فراهم می‌کند.

بخش متفرقه

این بخش شامل حساب‌ها و سپرده‌های بانکی افراد می‌شود. سود سپرده‌ها و جوایز بانکی متعلق به حساب‌های بازنشستگان، کارمندان، کارگران و … و همچنین اوراق مشارکت وابسته به بانک‌ها و مؤسسات مجاز و معتبر از معافیت‌های مالیاتی برخوردار هستند.

قوانین مربوط به معافیت‌های مالیاتی

بنا بر حقوق مالیاتی و قوانین تعریف شده، افرادی از پرداخت مالیات، معاف هستند. در این قسمت به شرح این قوانین می‌پردازیم.

  • در کشور همه افراد مشمول پرداخت مالیات هستند. اما باتوجه‌به قوانینی که وضع شده است، بعضی از این افراد در پرداخت مالیات، تخفیف و یا اینکه معاف خواهند شد. مثلاً اگر افراد میزان حقوق پرداختی‌شان از طرف کارفرما، از میزان مبلغ تعیین شده کمتر باشد، از پرداخت مالیات معاف خواهند بود. ممکن است میزان حقوق افراد بیشتر از حد تعیین شده باشد، بنابراین باید درصدی از حقوق خود را که توسط دولت تعیین گردیده، به‌عنوان مالیات پرداخت کنند.
  • اگر فعالیت‌های پژوهشی و علمی افراد، به‌صورت قانونی باشد و موفق به کسب جایزه گردند، از پرداخت مالیات، معاف خواهند بود. همچنین افرادی که جهیزیه تهیه کرده و یا بانوانی که مهریه خود را دریافت می‌کنند، از مالیات معاف هستند. اگر افراد در مناطق کم توسعه در کشور، شاغل باشد، از پرداخت مالیات معاف می‌گردند.

علاوه بر این بخش‌های تعاونی که برای حمایت از توسعه کار در قشر خاصی پدید آمده‌اند، معافیت مالی را تجربه خواهند کرد. معافیت‌های مالیاتی شامل حال ترانزیت کالا‌ها نیز می‌شود. همچنین افرادی که در مناطق آزاد، مشغول انجام فعالیت‌های تجاری و اقتصادی هستند، از پرداخت مالیات مستقیم، در مدت‌زمانی که تعیین گردیده، معاف خواهند بود.

صادرات کالاهای غیرنفتی، کشاورزی و مواد خام، طبق حقوق مالیاتی از پرداخت مالیات معاف هستند. اماکنی که به‌صورت قانونی ثبت شده‌اند و دارای مجوز هستند، مانند: مدارس، مهدکودک، فنی حرفه‌ای، باشگاه‌های ورزشی، فعالیت‌های آموزش قرآن، انتشارات و … از پرداخت مالیات معاف خواهند بود. بهتر است در این موارد پیش از اقدام با مشاور مالیاتی مشورت کنید.

قوانین مربوط به معافیت های مالی

کلام آخر

طبق آمار و ارقام، ۴۰ درصد مردم در کشور ایران از معافیت‌های مالیاتی برخوردارند. بعضی از قوانینی که منجر به این معافیت‌ها شده است، در بین افراد سبب سوءاستفاده شده است. مثلاً معافیت مالی از سود سپرده‌های بانکی، معافیت هنرمندان از پرداخت مالیات باتوجه‌به قراردادهای میلیاردی، فعالیت‌های تجاری در بخش آموزشی (تبلیغات کنکور و …) و معافیت‌های دیگر که غیرمنطقی است. از طرفی این مسئله، سبب شده است تا افراد و سازمان‌ها برای فرار از پرداخت مالیات، این قوانین را دور بزنند.

مشاوران حقوقی تکداد شما را در این زمینه راهنمایی میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟