پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

دانستنی هایی در مورد حقوق مالیاتی

دانستنی هایی در مورد حقوق مالیاتی

دانستنی هایی در مورد حقوق مالیاتی

حقوق مالیاتی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که تمامی مودیان مالیاتی باید اطلاعات لازم را در خصوص آن داشته باشند. در واقع کشور ما نیز مانند دیگر کشورهای دنیا، بخش بسیار زیادی از درآمد خود را از مالیات دهندگان اخذ می‌کند و قوانین مالیاتی مختلفی در کشور ما به تصویب رسیده است. در ایران فرار مالیاتی به عنوان جرم شناخته می‌شود و همین مسئله نشان دهنده اهمیت دانستن بیشتر در خصوص حقوق مالیاتی خواهد بود. ما در این مقاله قصد داریم بیشتر در این خصوص با شما صحبت داشته باشیم. در صورتی که به عنوان یک مودی مالیاتی شناخته می‌شوید و یا در حوزه‌های مربوط به حسابداری در حال فعالیت هستید، در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

در ابتدای راه بهتر است برخی از مفاهیم مانند سال مالیاتی را برای شما تشریح کنیم و در ادامه راه بیشتر در مورد حسابداری مالیاتی و حقوق مالیاتی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. به طور کلی سال مالیاتی برای یک مجموعه (سازمان، شرکت، فرد مستقل که باید مالیات پرداخت کند) از ابتدای فروردین مال هر سال الی آخر اسفند ماه است. در صورتی که در اساسنامه شرکت شما، سال مالی در بازه زمانی دیگری تعریف می‌شود، نیز این سال مالی صدق خواهد کرد. زمان تسلیم اظهارنامه مالیاتی و همچنین ترازنامه‌ها به اداره مالیات، چهار ماه پس از شروع سال شمسی بوده که برابر با تیرماه است. اما حقوق مالیاتی چیست؟ در تعریف حقوق مالیاتی باید بگوییم که این حقوق در واقع مطالعاتی در مورد حقوقی است که شخص پرداخت کننده مالیات دارد، قوانین و مقررات در این بازه تعیین شده و معاهدات مالیاتی در این تعریف جای می‌گیرند.

نحوه محاسبه حقوق مالیاتی

مالیات انواع مختلفی دارد و حقوق مالیاتی بسته به نوع به شیوه‌های گوناگونی تعیین شده و محاسبه می‌شود. این در حالی است که در حقوق مالیاتی یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در نظر داشته باشیم، نوع محاسبه است. در واقع زمانی که نحوه محاسبه در مالیات ایران صحبت می‌شود، دو پارامتر بسیار مهم زمان و میزان درآمد دارای تأثیر می‌باشند. در پارامتر اول که مربوط به زمان است، ما باید در نظر بگیریم که در بازه زمانی یک ساله تمامی فعالیت‌های اقتصادی که منجر به درآمد می‌شوند، در نظر گرفته می‌شود. همچنین قانون مالیات بر ارزش افزوده، در مدت زمان مشخص باید تعیین شده و اعلام گردد. این مالیات معمولاً به صورت مستقیم دریافت شده است.

پارامتر دیگری که در خصوص قانون مالیات باید در نظر داشته باشید، میزان درآمد است. به صورت مستقیم بر مسائل و قوانین مالیاتی همچون معافیت از مالیات این مسئله دارای تأثیر مستقیم بوده و باید بدانید که در یک بازه مشخص در صورتی که میزان درآمد یک واحد صنفی یا شخص کمتر از میزان مشخص شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور باشد، این مودی مالیاتی از پرداخت مالیات معاف خواهد بود. پس توجه به پارامترها در حقوق مالیاتی دارای اهمیت بسیار زیادی بوده و باید به آن دقت بسیار زیادی داشته باشیم.

نحوه محاسبه حقوق مالیاتی

قوانین حقوق مالیاتی

به مجموعه تعاریف و دستوراتی که در خصوص مالیات بیان می‌شود، قوانین حقوق مالیاتی می‌گویند و جزییات مالیات حقوق در آن بیان شده است. قوانین حقوق مالیاتی به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد و باید در نظر داشته باشیم که در قانون تاکید شده است که تمامی مالیات‌های وضع شده، موارد مربوط به معافیت، بخشودگی و تخفیف‌های مالیاتی را قانون مشخص خواهد کرد. پس باید در نظر داشته باشیم که تمامی قوانین حقوق مالیاتی توسط یک نهاد مشخص تعیین شده و به تصویب می‌رسد و لازم الاجرا خواهد بود. همچنین عدم پرداخت و یا تصور اشتباه در خصوص مالیات می‌تواند باعث بروز جرائمی همچون فرار مالیاتی شود که در قانون‌های رسیدگی به عنوان جرم شناخته شده و شخص باید به مراجع قانونی پاسخگو باشد و مشاور مالیاتی می‌تواند اطلاعات بیشتری را در این خصوص با شما به اشتراک بگذارد.

در کنار قوانین حقوق مالیاتی که وضع می‌شوند، همواره روش‌هایی برای اعتراض و یا درخواست محاسبه دوباره برای مودیان مالیاتی در نظر گرفته می‌شود. این مسئله برای جلوگیری از بروز خطا و دریافت عادلانه مالیات در نظر گرفته شده و لازم الاجرا خواهد بود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این حوزه می توانید با کارشناسان و مشاوران حقوقی ما در این زمینه در ارتباط باشید و سوالات خود را بپرسید.

وابستگی حقوقی مالیاتی به سایر رشته های حقوقی

حقوق مالیاتی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که شما باید در مورد آن در رشته‌های حقوقی مربوطه اطلاعات به دست بیاورید و همواره دانش لازم و کافی در مورد آن را داشته باشید. این رشته حقوقی به طور کلی به تمامی رشته‌های حقوقی که مربوط به کسب و کار می‌شوند و همچنین وکلایی که در این حوزه در حال فعالیت هستند، مرتبط بوده و باید اصول حاکم بر حقوق مالیاتی را به صورت کامل درک کرده و بر اساس آن نسبت به ارائه مشورت و تصمیم‌گیری‌های مالیاتی اقدام شود. باید در نظر داشته باشید که مسائل و قوانین مالیاتی سالیانه به روز می‌شوند و یک فرد فعال در حوزه حقوق مالیاتی باید به دانش به روز دسترسی داشته باشد.

وابستگی حقوقی مالیاتی به سایر رشته های حقوقی

نتیجه گیری

مالیات را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مباحثی دانست که امروزه مورد توجه قرار گرفته است و می‌توان گفت که بسیاری را به خود درگیر کرده است. در واقع دانستن حقوق مالیاتی برای مودیان و اشخاصی که در حوزه‌های حقوقی در حال فعالیت هستند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و برخی از تعاریف بسیار مهم را باید افراد در حوزه مالیات بدانند. اشخاصی که به صورت تخصصی‌تر در این حوزه کار می‌کنند نیز باید در نظر داشته باشند که دانش در خصوص مفاهیم خاصی مانند قانون مشمول مرور زمان مالیات عملکرد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و باید با دقت به این مفاهیم توجه داشت. در صورتی که قصد دارید در این حوزه بیشتر بدانید، این مقاله را مطالعه کنید و یا کارشناسان متخصص در این حوزه در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟