پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

همه چیز در مورد مشاور مالیاتی

همه چیز در مورد مشاور مالیاتی

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صاحبان کسب و کار بحث مالیات و امور مربوط به آن است. رسیدگی به این موضوع جز اولویت‌های مدیران است؛ به این دلیل که ممکن است غافل شدن از آن تبعات مالی زیادی برای مدیران داشته باشد؛ به خصوص اگر اندازه کسب و کار بزرگ باشد. این مسئله اهمیت حضور مشاور مالیاتی در کسب و کارها را مشخص می‌سازد.

در بسیاری از موارد صاحبان کسب و کار گمان می‌کنند مدیران مالی و حسابداران برای پرداختن به مسائل مربوط به مالیات توانایی و زمان کافی را دارند و نیازی به حضور مشاور مالیاتی در سیستم نیست اما ذکر این نکته ضروری است که در درجه اول این افراد معمولا تا حد زیادی با فرایندهای داخلی شرکت و سازمان مشغول بوده و زمان رسیدگی به امور مربوط به مالیات را پیدا نمی‌کنند؛ به همین دلیل معمولا این کار را برای لحظات آخر می‌گذارند.

در درجه دوم نیز این موضوع را باید در نظر بگیریم که قوانین مربوط به مالیات دارای پیچیدگی‌های مخصوص به خود بوده که غالبا یک مشاوره زبده و مسلط می‌تواند از آن‌ها آگاه باشد و تفسیرهای مناسب را بر اساس آن‌ها انجام دهد. با توجه به تمامی مواردی که تا کنون گفته شد در این مقاله می‌خواهیم به بررسی دلایل اهمیت مشاور مالیاتی پرداخته و با وظایف وی آشنا شویم.

مشاور مالیاتی کیست؟

مشاور مالیاتی یا به بیان دیگر وکیل مالیاتی فردی است که به مشتریان و موکلان خود کمک می‌کند تا با اخذ تصمیمات درست در زمینه حقوق مالیاتی و به کاهش میزان مالیات بر اساس قوانین مالیاتی، درآمد صاحبان کسب و کارها را حداکثر کنند.

این افراد پس از انجام مصاحبه با مشتریان و جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز وضعیت مالی آن‌ها و شرکت‌ها استراتژی‌هایی تنظیم می‌کنند تا با بهره گرفتن از قوانین کسورات و معافیت‌های مالیاتی به کاهش میزان مالیات پرداختی مشتریان خود کمک کنند. نکته مهم در زمینه وظایف این فرد این است وی باید این اطمینان را ایجاد کند که تمام کارها بر اساس قوانین و مقررات و به صورت کاملا قانونی انجام می‌شوند.

وظایف مشاور مالیاتی

تعهدات و وظایفی که یک مشاور باید به صورت کامل و به درستی انجام دهد را می‌توان در غالب موارد زیر دسته‌بندی کرد:

۱-   تعیین دیون مالیاتی

یکی از وظایف این فرد این است که تعیین کند کسب و کار مورد نظر چه میزان بدهی مالیاتی دارد. در پاره‌ای از موارد نیز مازاد مالیاتی که نیاز است پرداخت کند را مشخص می‌کند. این افراد با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای مرتبط و طبق دستورالعمل‌های مرتبط با قوانین مالیاتی مبلغ دقیق مالیات را محاسبه کرده و در شرایط در پاره‌ای از موارد نیز ممکن است در صورت نیاز از جداول مالیاتی کمک می‌گیرند.

۲-   تحلیل مالی

وظیفه تحلیل مالی داخلی کسب و کار و فرایندهای مربوط به این موضوع بر عهده این فرد بوده و وی معمولا در تلاش است تا با انجام بهتر این موضوع و تحلیل بهتر بتواند با دید بهتری به مسائل مربوط به مالیات بپردازد.

در واقع در این شرایط نیاز است که مشاور بتواند با ایجاد رابطه مناسب و سازنده با مدیر مالی شرکت، حسابداران و به طور کلی پرسنل بخش مالی، از فرایندهای مالی در جریان شرکت اطلاع یافته و بتواند اطلاعات مورد نیاز خود را از اسناد مالی و ثبت‌های مورد نظر کسب کند و از آن‌ها در راستای تحلیل‌های مالیاتی مورد نظر خود استفاده کند.

۳-   تحلیل مالیاتی

مشاور مالیاتی خبره، فردی است که بتواند بر ریزه‌کاری‌های قوانین موجود و موارد غیر روتین مانند مالیات بر درآمد اتفاقی آگاهی داشته باشد و بتواند بر اساس این موارد تحلیل‌های مناسب مالیاتی را انجام دهد.

تحلیل مالیاتی

۴-   ارائه گزارش به مدیران

یکی از مهم‌ترین ویژگی های مشاور مالیاتی این است که بتواند نتیجه تحلیل‌های حرفه‌ای و مناسب خود را در غالب گزارشی قابل درک و مناسب به مدیر خود ارائه کند. در واقع انجام این کار می‌تواند مجموع کارهای انجام شده توسط یک مشاور مالیاتی را جمع‌بندی کرده و به شکل قابل فهمی برای مدیر مجموعه بیان کند. در غیر این صورت ممکن است مدیر کسب و کار آن طور که باید و شاید بر اهمیت نقش مشاور در مجموعه خود پی نبرد.

به علاوه آگاهی کلی مدیران از فرایندهای در جریان بخش مالی و مالیاتی مجموعه آن‌ها را یاری می‎دهد تا بتوانند در تصمیم‌گیری‌های کلی دید جامع‌تری داشته و سیاست‌ها و استراتژی‌های مجموعه خود را با بهره‌گیری از این اطلاعات تنظیم کرده و کسب و کار خود را به صورت مناسبی راهبری کنند. به طور مثال این اطلاعات می‌توانند هیئت مدیره شرکت را در راستای تنظیم قرارداد خدمت مدیر عامل راهنمایی کرده تا بدانند شرح وظایف مورد نظر برای مدیر عامل و دستمزد وی را چگونه تنظیم کنند.

۵-   حفظ تسلط بر قوانین و مقررات مرتبط با حوزه کاری خود

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک مشاور خبره و با تجربه باید از آن بهره‌مند باشد، حفظ تسلط خود بر قوانین و مقررات موجود در زمینه مالیات است. به عنوان مثال وی باید اطلاعات کافی در زمینه حقوق مالیاتی را داشته باشد تا بتواند در صورت نیاز از اهرم‌های مورد نیاز استفاده کرده و مهم‌ترین نکته این است که بتواند در زمینه موارد مرتبط بر این قوانین خود را به روز رسانی کند.

قوانین و مقررات مربوط به مالیات یک کشور ممکن است در شرایط مختلف و بر اساس وضعیت جاری دچار تغییر شوند. مسلما مشاور مجموعه باید از این تغییرات آگاه بوده و بر اساس آن‌ها مالیات شرکت را تنظیم کند. در غیر این صورت ممکن است آگاه نبودن از قانون به خصوصی منجر به زیان شرکت شود و چنین موضوع عملکرد کلی مشاور را زیر سوال خواهد برد.

وظایف مشاور مالیاتی

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

در این مقاله به آشنایی کلی با ویژگی‌های کلی و وظایف یک مشاور مالیاتی پرداختیم. در ابتدا به بیان ضرورت وجود چنین شخصی در سازمان پرداخته و پس از آن به صورت خلاصه بیان کردیم که مشاور مالیاتی کیست. در ادامه وظایف مشاور مالیاتی را مورد بررسی قرار داده و اهمیت هر یک از موارد را نیز بیان کردیم.
ما به شما تیم مشاوره حقوقی تکداد را نیز معرفی میکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟