پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

نحوه اخذ مفاصا حساب مالیاتی

نحوه اخذ مفاصا حساب مالیاتی

بر اساس قوانین حسابرسی کشور، کلیه شرکت‌ها و قراردادهایی که در آن وجهی پرداخت می‌شود می‌بایست که مفاصا حساب مالیاتی دریافت کرده باشد. به‌عبارت‌دیگر، می‌توان گفت هنگامی که قراردادی به اتمام می‌رسد، باید حسابرسی شده و تسویه شود. مفاصا حساب گواهی است که به‌عنوان تسویه‌حساب به کسی تحویل می‌شود. امروزه می‌توان برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی آنلاین اقدام کرد. در ادامه قصد داریم تا با فرایند اخذ مفاصا حساب مالیاتی را بررسی کنیم.

مفاصا حساب مالیاتی

در فرهنگ فارسی معین، تصفیه‌حساب کردن یا گواهی که بعد از حسابرسی، به شخص تحویل می‌شود و بیانگر این است که شخص بدهی‌های خود را تسویه کرده است. همچنین این گواهی به درخواست شخص بوده و در تاریخ معین پس از رسیدگی حساب به عضوی که درآمد هزینه بر عهده او بوده است، تحویل می‌شود.

در لغت مفاصا حساب به معنا تسویه‌حساب است. در قراردادها و موارد حقوقی مفاصا حساب مالیاتی به گواهی تلقی می‌شود که شخص پس از حسابرسی‌های صورت‌گرفته تا تاریخ مشخصی دارای بدهی نبوده و بدهی‌های خود را تسویه کرده است. قرارداد وام قابل تبدیل به سهام برای این مسئله باید به‌دقت مورد بررسی قرار بگیرد.

انواع مفاصا حساب

بر اساس قانونی مالیاتی کشور، مفاصا حساب کلی عموماً بر قراردادهای ساختمانی، مالیاتی، نقل‌وانتقال سهام، خودرو و بیمه تعلق می‌گیرد. به همین دلیل سایر قراردادهای مشارکت را می‌توان در این گروه‌ها جای داد. در ادامه به بررسی انواع مفاصا حساب مالیاتی می‌پردازیم:

  • مفاصا حساب مالیاتی

مفاصا حساب مالیاتی یعنی دریافت گواهی تسویه بدهی مالیاتی از سازمان مالیات کشور است. بدین منظور هر شخصی می‌بایست که صورت‌ها و فرم‌های سود و زیان را به همراه مدارک مربوط به اظهارنامه مالیاتی خود به اداره دارایی تحویل دهد. در قدم بعدی بنا بر درخواست شخص، فرایند بررسی مدارک و سند‌ها آغاز می‌شود.

در نهایت صورت‌حساب بدهی شخص صادر می‌شود که لازم است آن را تسویه کنند و پس از انجام، می‌توانند مفاصا حساب مالیاتی خود را دریافت کنند. به‌عبارت‌دیگر مفاصا حساب مالیاتی گواهی است که پس از تسویه‌حساب بدهی اعلام شده از سوی سازمان دارایی صادر و به شخص ارائه می‌شود. قرارداد خدمت مدیرعامل نیز در این دسته جای می‌گیرد.

یکی درگیر از مواردی که در دسته مفاصا حساب‌های مالیاتی بسیار جای بحث دارد، فسخ قرارداد پیمانکاری و تعلیق در قرارداد پیمانکاری است. چنانچه در این مورد به مشکل خوردید، سازمان حسابرسی وارد عمل شده و قرارداد را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و سپس در این مورد اعلام نظر خواهد کرد.

  • مفاصا حساب سهام

امروزه مالیات اعمال شده بر نقل‌وانتقالات سهام، در حدود ۴ درصد ارزش سهم سهام است و پرداخت این مالیات بر عهده فرد انتقال‌دهنده است. شخص پس از پرداخت این وجه و تسویه کامل، گواهی مفاصا حساب مالیاتی را دریافت می‌کند. باتوجه‌به این توضیحات، نقل‌وانتقال سهام جزء معاملات تلقی می‌شود و به همین دلیل مشمول مالیات است. از معروف‌ترین قراردادهایی که در این زمینه جای دارد می‌توان به قرارداد فروش سهامی خاص اشاره کرد.

البته باتوجه‌به علاقه مردم به شرکت در بازارهای سرمایه، قراردادهای جدیدی نیز شکل‌گرفته است. یکی از این قراردادها، قرارداد سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر است. در این دسته از قراردادها نیز لازم است که شخص مالیات خود را پرداخت کرده و مفاصا حساب دریافت کنید. سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر از طرفی اگر با برنامه و منطق همراه باشد می‌تواند بسیار سودمند واقع شود.

  • مفاصا حساب بیمه

به تسویه‌حساب کردن با سازمان بیمه تأمین اجتماعی مفاصا حساب بیمه می‌گویند و بر اساس ماده ۳۷ و ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی و باتوجه‌به مراحل درخواست تسویه‌حساب بیمه انجام می‌گیرد. در طی فرایند مفاصا حساب بیمه تأمین اجتماعی، نامه تسویه‌حساب بیمه تهیه و ارائه می‌شود.

بنا بر ماده ۳۷ تسویه‌حساب برای انتقال، رهن و اجاره ملک در صورتی انجام می‌گیرد که انتقال‌دهنده مفاصا حساب سازمان را دریافت کرده و به گیرنده تحویل دهد. هم چنین در ماده ۳۸ قید شده است که در زمان عقد قرارداد، شخص منتقل‌کننده سند موظف است که در زمان اتمام قرارداد، مفاصا حساب را دریافت کرده و آن را به خریدار (گیرنده سند) تحویل دهد.

مفاصا حساب بیمه

این فرایند به معنی پایان قرارداد است و پس از آن شخص خریدار (گیرنده سند) نمی‌تواند ادعایی مبنی بر وجود بدهی‌های از پیش مانده، کند. چنانچه، یک شرکت تصمیم بگیرد که به کارمندان خود سهام واگذار کند، مشمول قرارداد فروش سهام به کارمندان، شده و لازم است تا در این مورد مفاصا حساب دریافت کنید.

  • مفاصا حساب حوزه ملک

یکی از زمینه‌هایی که در زمینه مفاصا حساب می‌بایست به آن جدی نگاه کرد، حوزه ملک است. بنا بر دستور اداره دارایی و مالیات در تمامی معاملات حوزه ملک، از خریدوفروش تا رهن و اجاره، نیاز به پرداخت مالیات است. همانند فرایندهای قبلی شخص می‌تواند مفاصا حساب مربوط به ملک خود را دریافت کنید. در حیطه مربوط باید به قرارداد پیمانکاری گروهی نیز توجه ویژه‌ای داشت.

  • مفاصا حساب حوزه خودرو

شاید تا به کنون نمی‌دانستید که مشاغل وابسته به حوزه خودرو نیز، مشمول مالیات هستند. خدمات مربوط به این حوزه، اعم از نمایشگاه‌داران، دلالان و سایر حوزه‌ها می‌بایست نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کرده و مفاصاحساب خود را دریافت کنند. اگر شما نمایندگی فروش داشته باشید، نیاز است که مفاصا حساب قرارداد نمایندگی فروش، را دریافت کنید.

مفاصا حساب حوزه خودرو

البته لازم به توضیح است که مشاغل این حوزه بسیار فراتر از موارد اشاره شده است. دراین‌خصوص باید اضافه کرد که از مشاغل ماشین‌آلات راه‌سازی و صنعتی، خودروهای مسافربری، خودروهای باری و هم چنین خودروهای سنگین نیز در این دسته‌بندی جای می‌گیرند. شایان‌ذکر است که نمایندگی‌های فروش خودرو نیز، به دلیل اینکه در دسته قرارداد اعطای نمایندگی توزیع و فروش، قرار دارند نیز، مشمول الزام دریافت مفاصاحساب مالیاتی خواهند بود.

  • مفاصا حساب شهرداری

مفاصا حساب شهرداری نیز گواهی است که توسط شهرداری (در تهران توسط مناطق شهرداری) صادر می‌شود و در آن قید شده است که ملک هیچ‌گونه بدهی‌ای به شهرداری ندارد. عمده بدهی املاک به شهرداری، بدهی‌های عوارض نوسازی و پسماند است و در املاک تجاری عوارض کسب و پیشه نیز به آن افزوده می‌شود. این قبض‌ها به‌صورت سالیانه توسط شهرداری‌ها تنظیم و برای صاحبان املاک مسکونی و تجاری صادر می‌شود.

 

کلام آخر

برای این که بتوانید مفاصا حساب مالیاتی را خود را دریافت کنید، لازم است که مراحلی را طی کنید. شرایط صدور مفاصا حساب مالیاتی قدم‌هایی دارد. در قدم اول، لازم است که اصل بدهی مالیاتی تسویه شود و گواهی پرداخت به اداره مالیات تحویل و در ازای آن رسید دریافت کنید.

پس از این مرحله، باید برای دریافت گواهی مفاصا حساب مالیاتی درخواست بدهید. این درخواست به‌صورت کتبی به اداره مالیات تحویل داده می‌شود و در آن باید ذکر کنید که خواهان صادر شدن برگه قطعی مالیات هستید. همچنین درخواست بخشودگی مالیاتی را نیز دارید.

سازمان مالیات پس از مشخص‌کردن و دریافت میزان بدهی و تأیید صحت خلاصه وضعیت مالیاتی بر اساس ماده ۲۳۵ قانون مالیات ۵ روز کاری به شما فرصت می‌دهد تا بدهی مالیاتی خود را پرداخت کنید. انجام‌دادن این بخش در بیشترین حالت نیاز به ۳ روز زمان دارد تا امضای مسئول مربوطه دریافت گد.

همچنین ما به شما مشاوران حقوقی تکداد را برای راهنمایی های بیشتر معرفی میکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟