پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

مشاوره و وکالت قانون کار

امروزه قوانین مربوط به حوزه‌ی حقوق کار، بیشتر از هر زمان دیگری در کسب و کارها اهمیت یافته است. پیچیدگی این قوانین و بند و تبصره‌های متعددی که در آنها وجود دارد باعث شده است تا برای تفسیر این بند و تبصره‌ها، نیاز به تخصص بالای حقوقی داشته باشیم. با توجه به اینکه بسیاری از صاحبین کسب و کارها و همچنین افرادی که در استخدام یک شرکت یا سازمان هستند، تسلط بالایی بر اسن قوانین ندارند، استفاده از خدمات مشاوره‌ای در صورت بروز مشکل، امری منطقی است. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله از وب سایت حقوقی تکداد قصد داریم تا در مورد مشاوره و وکالت قانون کار با شما صحبت کرده و نکاتی را که به آن نیاز دارید، با شما در میان بگذاریم.

 

دعاوی قانون کار

همان‌طور که در مقدمه‌ی این مقاله از وب سایت حقوقی تکداد نیز عنوان شد، امکان بروز مشکلات در حوزه‌ی کسب و کارها با توجه به مسائل متعدد، کاملاً بدیهی است. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که سهم زیادی از این مشکلات، با مشاوره کسب و کار و همچنین مشاوره‌هایی که در حوزه‌ی قراردادنویسی می‌توانید دریافت کنید، کاملاً قابل حل است. با این وجود، نمی‌توان با قطعیت عنوان کرد که با یک قرارداد کامل و جامع، امکان بروز این مشکلات به صفر می‌رسد.

بر اساسِ تعریف قانون، هر فردی که کاری را برای فرد دیگری و در ازای دریافت مزد، حقوق، حق‌الزحمه و … انجام دهد، «کارگر» نامیده می‌شود. در مقابل نیز فردی که کارگر را برای انجام کاری استخدام کند و در ازای کارِ انجام شده به او مزد پرداخت کند، «کارفرما» نامیده می‌شود.

در جریان کار ممکن است بین کارگر و کارفرما اختلافاتی ایجاد شود. این اختلافات عمدتاً به‌دلیل نقص یا ابهام در بندهای قراردادی است که بین دو طرف منعقد شده است. در موارد دیگر نیز ممکن است به‌دلیلِ انجام ندادن وظایف از سوی یکی از طرفین، این اختلاف ایجاد شود.

در ادامه به برخی از مهم‌ترین دلایل بروز اختلاف میان کارگر و کارفرما اشاره شده است:

  • دعاوی مربوط به پرداخت حقوق کارگر

اگر چه بندِ مربوط به حقوق و مزایا، قاعدتاً باید یکی از روشن‌ترین موضوعات اشاره شده در قرارداد باشد، با این حال در موارد متعددی شاهد بوده‌ایم که همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی بین کارگر و کارفرما شده است. در این موارد مشاور حقوق کار و دستمزد می‌تواند به شما در حل مشکل کمک کند.

  • دعاوی مربوط به بیمه کارگر

بر اساسِ قانون تأمین اجتماعی، تمامی افرادی که در قبال دریافت مزد در یک سازمان، شرکت و یا هر نوع کسب و کار دیگری مشغول به‌کار می‌شوند، باید تحت بیمه‌ی سازمان تأمین اجتماعی قرار بگیرند. عدم انجامِ این کار تخلف محسوب شده و کارگر می‌تواند در این صورت از کارفرمای خود شکایت کند. مشاور حقوقی کار و استخدام در این موارد به شما کمک خواهد کرد تا مستندات قانونی را جمع‌آوری کرده و از آنها برایِ باز پس گیری حق خود استفاده کنید.

  • دعاوی مربوط به انجام تعهدات و نقض آن

هر قرارداد کار موجب می‌شود تا طرفین قرارداد نسبت به یکدیگر تعهداتی را بپذیرند. بنابراین متعهد شدنِ طرفین نسبت به یکدیگر، جزء لاینفک یک قرارداد کاری است. اما در برخی از موارد شاهد بوده‌ایم که یکی از طرفین تعهدات خود را نسبت به دیگری به‌درستی انجام نمی‌دهد. در این موارد طرف متضرر می‌تواند از طرفِ ناقض تعهدات شکایت کند. اگر برای شما نیز چنین رخدادی اتفاق افتاده است، می‌توانید با مشاور حقوقی اداره کار تماس گرفته و در مورد نحوه‌ی حل موضوع به‌صورت قانونی، اطلاعات کسب کنید.

  • دعاوی مربوط به افشای اطلاعات

هر کسب و کار اطلاعاتی دارد که افشای آنها می‌تواند منجر به نابودی کسب و کار شود. به‌عنوان مثال شرایط مالی کسب و کار، مشتریان و در حوزه‌ی استارتاپ‌ها، ایده‌هایی که استارتاپ بر اساسِ آنها شروع به فعالیت می‌کند، جزء موارد محرمانه‌ی کسب و کار محسوب می‌شود. در این موارد معمولاً بندی با عنوانِ عدم افشای اطلاعات در قراردادها درج می‌شود که بر اساسِ آن، فرد استخدام شده نباید اطلاعات مربوط به بیزینس را نزد افراد ثالث منتشر کند. در صورت عدم پایبندی به این بند از قرارداد، کارفرما می‌تواند از کارگر شکایت کرده و خسارات وارد شده به کسب و کار را دریافت کند. برای اثباتِ این موضوع، نیاز به مستنداتی محکمه پسند دارید. برای اینکه بتوانید این مستندات را جمع‌آوری کنید، می‌توانید از مشاوره حقوقی کارگر و کارفرما استفاده کنید.

در این قسمت از وب سایت حقوقی تکداد در مورد برخی از مهم‌ترین موارد دعاوی بین کارگر و کارفرما اطلاعاتی را به شما ارائه کردیم. نکته این است که در صورت بروز مشکلاتی از این دست، ممکن است نیاز داشته باشید تا در مراجع حل اختلاف حاضر شده و مستندات قانونی خود را به قضاتِ این مراجع ارائه نمایید. در این صورت مشاوره و وکالت قانون کار می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید از حقوق خود دفاع کنید.

دعاوی قانون کار

مراجع اختلاف در قانون کار

در صورتی که شما کارگر و یا کارفرمایی باشید که با طرف دیگر قرارداد خود به مشکل حقوقی برخورد کرده باشید، علاوه بر اینکه مشاوره و وکالت قانون کار می‌تواند به شما در استفاده از راهکارهای قانونی کمک کند، همچنین باید مراجع حل اختلافات میان کارگر و کارفرما را نیز بشناسید.

بر اساسِ ماده‌ی ۱۵۷ قانون کار، دو نهاد به‌صورت مستقیم مسئولیتِ رسیدگی به این اختلافات را بر عهده دارند:

  • شورای اسلامی کار و یا در صورتی که چنین شورایی وجود نداشته باشد، انجمن صنفی کارگران
  • هیئات تشخیص و حل اختلاف

گروه اول از این مراجع، یعنی شوراهای اسلامی کار و یا انجمن صنفی کارگران وظیفه دارند تا در گامِ اول، اختلافات ایجاد شده بین کارگر یا کارآموز با کارفرما را از طریق صلح و سازش حل کنند. در صورتی‌که این گروه موفق به ایجاد صلح و سازش نشوند، روندِ کار بدین گونه است که مراتب در هیئات تشخیص و همچنین شوراهای حل اختلاف بررسی خواهد شد.

در این بند از قانون، هیئت‌های تشخیص به‌عنوان نهادهای بدوی و در نهایت هیئت حل اختلاف به‌عنوان مراجع تجدیدنظر معرفی شده‌اند. بنابراین در صورتی‌که اختلافاتی میان کارگر یا کارآموز با کارفرما ایجاد شود، اولین مرحله، مراجعه به شوراهای اسلامی کار و یا انجمن صنفی کارگران است.

بدیهی است که برای مراجعه به این نهادها، شما باید مستنداتی را بر ادعای خود در دست داشته باشید تا بتوان پرونده‌ای قانونی برای این منظور تشکیل داد. برای اینکه بتوانید این مستندات را به‌صورت کامل در دست داشته باشید و به‌قول معروف با دستِ پُر وارد میدان شوید، بهتر است از مشاوره حقوقی کارگر و کارفرما استفاده کنید.

مراجع اختلاف در قانون کار

مشاوره اداره کار

تا این قسمت از مقاله‌ی وب سایت حقوقی تکداد به این نتیجه رسیده‌ایم که مشاوره حقوق کار در بسیاری از موارد می‌تواند گره گشایِ اختلافات ایجاد شده میان کارگر و کارفرما باشد. همچنین برای پیگیری‌های بعدی و قانونی، بهتر است که از مشاوره و وکالت قانون کار استفاده کنید. اما سؤال مهم این است که برای انتخاب مشاور چه مواردی را باید مدنظر قرار داد؟ در ادامه به برخی از مهم‌ترین این موارد اشاره خواهیم کرد:

  • تسلط مشاور بر امور مشاوره و وکالت قانون کار

یکی از مهم‌ترین موارد، تسلط کامل مشاور بر قوانین اداره‌ی کار است. به هر حال مشاور باید نکاتی قانونی را به شما ارائه کند که با استفاده از آنها بتوانید از حقوق خود دفاع کنید. بدیهی است که برای انجامِ این کار، مشاور باید تسلط کامل بر تمامی قوانین، بند و تبصره‌های مندرج در قانون کار داشته باشد.

 

  • تجربه‌ی بالای مشاور در امور حقوقی کارگر و کارفرما

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در انتخاب مشاور، تجربه‌ی بالای او در پرونده‌های مشابه است. توجه داشته باشید که اگر چه تسلط بالا بر رویِ قوانین کار یکی از الزامات برای انتخاب مشاور است، اما این شرط را می‌توان به‌عنوان شرط لازم تلقی کرد. شرط کافی این است که مشاورِ شما قبلاً تجربه‌های موفقی هم در این زمینه داشته باشد. دلیل این موضوع هم کاملاً واضح است؛ تجربه‌ی مشاور به حل مسئله و استفاده‌ی کاربردی و قانونی از بند و تبصره‌ها کمک می‌کند!

 

  • اعتبار بالای مرکز حقوقی انتخابی

امروزه مراکز حقوقی زیادی در سطح کشور وجود دارند که موارد مختلف حقوقی، از پرونده‌های اختلاف میان کارگر و کارفرما تا پرونده‌های اختلافاتی خانوادگی و … را می‌پذیرند. اما یکی از فاکتورهای اصلی برای انتخاب این مراکز، حُسن شهرت آنها است. بر اساس این فاکتور است که شما می‌توانید نسبت به وجود دو فاکتور قبلی، یعنی تجربه و تسلط مشاور، مطمئن شوید.

مجتمع حقوقی تکداد نیز از جمله مجتمع‌های حقوقی معتبری است که مشاوره‌های موفق بسیاری را در زمینه‌های کسب و کار و اختلافات میانِ کارگر و کارفرما در رزومه‌ی خود دارد. بنابراین اگر قصد دارید تا از خدماتِ مشاوره و وکالت قانون کار استفاده کنید و یا فکر می‌کنید که پرسش و پاسخ حقوق کار نیاز شما را رفع خواهد کرد، می‌توانید با ما تماس بگیرید. تیمِ فنی ما همواره آماده هستند تا بهترین راهکارها را بر اساسِ نیازتان، به شما پیشنهاد دهند.

 

جمع‌بندی

کسب و کارهای مختلف برای ایجاد و یا توسعه، نیاز به افرادی دارند که در موارد مختلف به اهدافِ آنها کمک کنند. برای این منظور از استخدام افراد متخصص استفاده می‌شود. اگر چه همواره سعی می‌شود تا کارفرما و کارگر با یکدیگر روابط مناسبی داشته باشند، اما بروز اختلاف نیز در این میان کاملاً اجتناب ناپذیر است. در این موارد باید اختلافات با مراجعه به قانون، بین دو طرف حل و فصل شود. با توجه به اینکه تمامِ افراد جامعه متخصص حقوق کار نیستند، در این موارد و برایِ حل قانونی مشکل ایجاد شده، تصمیم می‌گیرند تا از مشاوره و وکالت قانون کار استفاده کنند. با توجه به اهمیت و حساسیت بالای این موضوع، در این مقاله از وب سایت حقوقی تکداد در همین باره صحبت کردیم و نکاتی را که به آن نیاز داشتید، به شما ارائه کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟