پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

مشاوره حقوق کار و دستمزد

اگر صاحب یک کسب و کار باشید، حتماً مواردی برای شما پیش آمده است که تصمیم گرفته باشید تا یک نفر را برای اهداف مختلف به تیم خود اضافه کنید. در این موارد ممکن است تصمیم بگیرید تا او را به‌صورت تمام وقت به استخدام کسب و کار خود درآورید و یا در مواردی، با استفاده از قراردادهای مشاوره، از او برای انجام کار و یا پاسخ‌دهی به ابهامات خود کمک بگیرید. در این موارد باید قوانینی را در نظر داشته باشید که از جمله‌ی مهم‌ترین آنها می‌توان به قوانین کار، قوانین تأمین اجتماعی و … اشاره کرد. با توجه به تخصصی بودن این موارد، همواره پیشنهاد می‌شود تا از مشاوره‌ی متخصصین قوانین کار استفاده کنید. با توجه به حساسیت موضوع، در این مقاله از وب سایت حقوقی تکداد می‌خواهیم در مورد مشاوره حقوق کار و دستمزد با شما صحبت کرده و نکاتی را که در این زمینه به آن نیاز دارید، به شما یادآوری کنیم.

 

قرارداد کار

در ابتدا بهتر است از قراردادهای کار شروع کنیم. همان‌طور که در مقدمه‌ی این مقاله از وب سایت حقوقی تکداد نیز عنوان شد، برای استخدام افراد باید قراردادهایی را با آنها منعقد کنیم. این قراردادها را با نامِ «قرارداد کار» می‌شناسیم. اما برایِ نوشتن این نوع از قراردادها، نیاز به اطلاعات کاملی داریم که در مورد این قراردادها وجود دارند.

اگر خودِ شما یک متخصص حقوقی هستید و اطلاعات کاملی نیز در مورد حقوق قراردادها دارید، احتمالاً بتوانید از پسِ نگارش آنها برآیید. اما اگر فردی هستید که تخصص شما در حوزه‌ی دیگری است، حتی اگر اطلاعاتی نیز در زمینه‌ی نوشتن قرارداد دارید، بهتر است از خدمات مشاوره‌ای در این زمینه مانند مشاوره حقوقی اداره کار استفاده کنید.

رصدِ پرونده‌هایی که در این زمینه در شوراهای حل اختلاف وجود دارد نشان می‌دهد که سهم زیادی از دعاوی مطرح شده بین کارگر و کارفرما به این دلیل اتفاق افتاده است که قرارداد صحیحی بینِ آنها منعقد نشده است. به‌عبارت دیگر با نوشتن قراردادی که همه‌ی جوانب در آن رعایت نشده است، همیشه این امکان وجود دارد که در طی کار و یا حتی پس از اتمام کار، به مشکلات حقوقی برخورد کنید. حل مشکلات حقوقی ایجاد شده در این زمینه به مراتب سخت‌تر و البته پُرهزینه‌تر از وقتی است که به‌صورت فنی یک قرارداد را نگارش می‌کنید.

به همین دلیل است که اکثر کارفرمایان دوراندیش به‌جای اینکه خود دست به نگارش قراردادهای کار بزنند، تصمیم می‌گیرند تا از خدمات مشاوره حقوقی کارگر و کارفرما استفاده کنند.

اما اجازه دهیدبه برخی از مهم‌ترین نکات این قرارداد اشاره کنیم:

قرارداد کار

  • انواع قراردادهای کار

قراردادهای کار بر اساسِ قانون به سه دسته‌ی اساسی قرارداد کار موقت با مدت معین، قرارداد کار معین و قراردادهای کار دائم تقسیم‌بندی می‌شوند.

قرارداد کار دائم، همان‌طور که از نامِ آن نیز مشخص است به قراردادهایی گفته می‌شود که فرد به‌صورت دائم و بدون تاریخ انقضا، در یک سازمان و یا کسب و کار مشغول به فعالیت می‌شود. در عُرف جامعه، به این نوع از قرارداد، «قرارداد استخدام» نیز گفته می‎‌شود. از طرفِ دیگر قراردادهای کار معین به قراردادهایی گفته می‌شود که در آن فرد (کارگر) تعهد می‌کند تا یک کار مشخص (پروژه) را برای یک کارفرما انجام دهد و در نهایت قرارداد کار موقت با مدت معین هم به آن دسته از قراردادهای استخدامی گفته می‌شود که در آن فرد در یک بازه‌ی زمانی محدود و مشخص شده، در استخدام کارفرما قرار می‌گیرد.

 

  • قانون کار

مهم‌ترین قانونی که بر قراردادهای کاری حاکم است، «قانون کار» است. تمامی موضوعاتی که بین کارگر و کارفرما اتفاق می‌افتد، در این قانون شرح داده شده است. به‌عنوان مثال مواردی از قبیل تعداد ساعات روزانه‌ی کارکرد کارگر در شرایط معمولی و همچنین در مشاغل سخت و زیان‌آور، نحوه‌ی محاسبه‌ی عیدی و سنوات کارگر، نحوه‌ی محاسبات مربوط به ساعات مرخصی، ترک کار و … در این قانون قید شده است. خدمت مشاوره حقوق و دستمزد به شما این امکان را خواهد داد تا در مورد میزان حقوق پرداختی به کارگر بر اساسِ قانون، اطلاعات کافی را به‌دست آورید.

 

  • قوانین مالیاتی

یکی دیگر از قوانینی که اثرِ آن در قراردادهای کار وجود دارد، قوانین مالیاتی است. مهم‌ترین قانون مالیاتی کشور «قانون مالیات‌های مستقیم» است که بر اساسِ آن تمامی افرادی که به هر وجه درآمدی را حاصل می‌کنند، باید قسمتی از درآمد حاصله را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. با توجه به جزئیات مهمی که در این زمینه وجود دارد، می‌توانید از خدمت مشاوره مالیاتی نیز در این موضوع استفاده کنید.

 

  • قوانین بیمه تأمین اجتماعی

یکی دیگر از قوانین بسیار مهم و تأثیرگذار در قراردادهای کاری، قانون تأمین اجتماعی است. بر اساس این قانون، تمامی کارگران به‌کارگیری شده در تمامی شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلف باید نزد سازمان تأمین اجتماعی بیمه شده باشند.

همان‌طور که مشاهده می‌شود، برای اینکه بتوانید یک قرارداد کاری صحیح و اصولی را تنظیم کنید، باید اطلاعات وسیعی در حوزه‌های مختلف داشته باشید. عدم توجه به قوانین مطروحه در هر یک از این حوزه‌ها می‌تواند شما را با چالش‌های جدی حقوقی و مالیاتی درگیر کند. به‌همین دلیل است که استفاده از مشاوره و وکالت قانون کار می‌تواند به شما در جلوگیری از این رُخداد، کمک کند.

 

مشاوره حقوق کار

اگر چه پیشتر و در همین مقاله از وب سایت حقوقی تکداد در مورد اهمیت قراردادهای کاری در پیشگیری از مشکلات حقوقی بین کارگر و کارفرما توضیحاتی ارائه شد، اما در مورد خودِ این مشکلات و نحوه‌ی روبرو شدن با آنها، کمتر به توضیح پرداختیم.

در ابتدا باید بدانیم که اگر چه تمام تلاش مشاور حقوق کار و استخدام بر این است که قراردادهایی تنظیم کنند که احتمال تفسیرپذیری بندهای مختلف آن کم باشد، اما اصولاً اختلاف در هر قراردادی ممکن است بین کارگر و کارفرما اتفاق افتد. در این موارد هر دو طرف طبعاً سعی دارند تا موضوع را به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز حل و فصل کنند. اما به هر روی احتمالِ اینکه موارد اتفاق افتاده با این شیوه قابل حل نباشد هم وجود دارد.

در مواردی که با صلح و سازش نتوان مسئله را حل و فصل کرد، هر دو طرف حق دارند که موضوع را بر اساس قانون پیگیری کنند. در این موارد اگر در بندِ مربوط به موارد حل اختلاف، داوری مرضی‌الطرفین تعیین نشده باشد، باید به شوراهای حل اختلاف و مراجع قانونی رسیدگی به اختلافات میان کارگر و کارفرما مراجعه نمود. در هیئات رسیدگی به اختلاف نیز موضوع در چند نوبت بررسی شده و نهایتاً رأی قطعی صادر می‌شود. این رأی برای طرفین اختلاف قطعی و لازم‌الاجرا است.

به‌عنوان مثال یکی از مواردی که ممکن است سبب اختلاف میان کارگر و کارفرما شود، نحوه‌ی تعیین دستمزد بر اساس قوانین مربوطه است. اگر برای شما نیز چنین مشکلی روی داده است، بهترین راه برای حل آن، استفاده از خدمات مشاوره حقوق کار و دستمزد است. برای پرسش و پاسخ حقوق کار می‌توانید با مشاورین حقوقی تکداد تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم را در این خصوص دریافت نمایید.

 

مشاوره تلفنی رایگان اداره کار

اما چطور می‌توان از مشاوره حقوق کار و دستمزد استفاده کرد؟ چه راهکارهایی برای دریافت این نوع از مشاوره وجود دارد؟

یکی از بدیهی‌ترین روش‌ها، مشاوره‌ی حضوری است. در صورتی‌که با این سبک از مشاوره سازگاری بیشتری دارید، می‌توانید یک وقت مشاوره دریافت کرده و به‌صورت حضوری مرکز حقوقی تکداد مراجعه کنید.

روش‌های غیرحضوری بیشتری برای افرادی مناسب است که یا در شهر دیگری زندگی می‌کنند و یا نیاز به خدمات مشاوره‌ای فوری دارند. در این موارد می‌توانید به‌صورت تلفنی و یا با استفاده از پلتفرم‌های متعدد برگزاری جلسات به‌صورت آنلاین، با مشاور مدنظر خود تماس گرفته و مشکلات خود را حل کنید.

البته فراموش نکنید که فارغ از نوع پلتفرم انتخابی، تخصص مرکز مشاوره نیز یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. ما در پلتفرم حقوقی تکداد تمامی مشکلات حقوقی کسب و کار شما را پوشش می‌دهیم؛ بنابراین اگر در مورد قوانین کار، موضوعات قراردادنویسی، قوانین مالیاتی و … سؤال و یا ابهامی دارید، فقط کافی است با ما تماس بگیرید.

مشاوره تلفنی رایگان اداره کار

جمع‌بندی

حقوق کار و دستمزد یکی از مواردی است که در تمامی کسب و کارها از اهمیت بالایی برخوردار است. هیچ بیزینس موفقی را نمی‌توانید پیدا کنید که در تمام طول مدت حیات خود فقط یک نفر تمامی امورات را انجام دهد. موارد متعددی پیش خواهد آمد که یک کسب و کار برای انواع مختلفی از کار، نیاز به جذب نیرو داشته باشد. در این موارد باید در مورد قوانین متعددی از جمله قانون کار گرفته تا قانون تأمین اجتماعی و قانون مالیات و … اطلاعات کافی داشته باشید تا دچار مشکلات حقوقی بعدی نشوید. به همین دلیل است که توصیه‌ی استفاده از خدمات مشاوره حقوق کار و دستمزد در این موارد جزء توصیه‌هایی اصلی ما در پلتفرم حقوقی تکداد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟