پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

پرسش و پاسخ حقوق کار

برای همه‌ی ما پیش آمده است که بخواهیم در یک شرکت یا سازمان مشغول به‌کار شویم و یا اگر کسب و کاری داریم، افرادی را برای تصدی مشاغل مختلف، استخدام کنیم. احتمالاً در این موارد یا قراردادی را جلوی ما می‌گذارند که برخی از بندهای آن برای ما مبهم است و یا اگر خودمان بخواهیم قراردادی را بنویسیم، نمی‌دانیم از کجا شروع کنیم و چه قواعد و قوانینی را در آن رعایت کنیم. در این موارد باید از مشاوره‌ی کارشناسان تخصصی در این حوزه استفاده کنیم. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله از وب سایت حقوقی تکداد تصمیم گرفتیم تا در مورد پرسش و پاسخ حقوق کار با شما صحبت کرده و نکاتی را در این زمینه به شما یادآوری کنیم.

 

پرسش و پاسخ حقوق کار چیست؟

در ابتدا باید بدانیم که پرسش و پاسخ حقوق کار چیست و اصولاً به چه کار می‌آید. برای درکِ بهتر این موضوع، بهتر است از چند مثال ساده شروع کنیم و اولین مثال را هم از مقدمه‌ی همین مقاله از وب سایت حقوقی تکداد قرض می‌گیریم!

فرض کنید می‌خواهید یک متخصص فروش را برای رشد کسب و کارِ خود استخدام کنید. آیا می‌توانید بدونِ قرارداد چنین کاری را انجام دهید؟ آیا این متخصص می‌پذیرد که بدونِ هیچ قراردادی با شما همکاری کند؟ پاسخ هر دو این سؤالات، قطعاً «خیر» است. حالا که لزومِ نوشتن قرارداد برای این موضوع روشن شد، بر چه اساسی می‌خواهید این قرارداد را بنویسید؟ آیا حقوق کار را می‌شناسید؟

با توجه به اینکه حوزه‌ی قراردادنویسی و حقوق کار نیز مانند بسیاری از رشته‌های دیگر یک موضوع کاملاً تخصصی است، احتمال اینکه بدون درنظرگیری الزامات آن مشکلات حقوقی برای ما ایجاد شود، بسیار بالا است. بنابراین بهترین و بهینه‌ترین کار ممکن، استفاده از خدمات مشاور حقوقی کارگر و کارفرما است.

حالا فرض کنید که قراردادی را با متخصص مدنظر خود منعقد کرده و حالا واردِ مرحله‌ی کار شده‌اید. در طی همین روند، ممکن است مشکلات دیگری بر سر راهِ شما قرار بگیرد که شما برایِ حل و فصل آنها نیاز به استفاده از تخصص مشاور حقوقی اداره کار باشید.

به‌عنوان نمونه فرض کنید که کارمند شما بر سرِ موضوع سنوات یا اضافات قانونی حقوق مانند حق مسکن، اولاد و … با شما به اختلاف برخورد کند. و یا شرایطی را تصور کنید که یکی از کارمندان شما چند روزی بدون اینکه مجوز مرخصی بگیرد، سر کار حاضر نشود و این سؤال برای شما پیش بیاید که با کارمند غایب چگونه می‌توان رفتار کرد؟ در تمامی این موارد، اگر خود یک متخصص حقوق نیستید، باید از  مشاور حقوق کار و استخدام کمک بگیرید تا بتوانید حقوق خود را احقاق کنید.

به‌طور کلی به شاخه‌ای از علم حقوق که در آن روابط بین کارگر و کارفرما تعریف می‌شود و اختلافات بینِ آنها بر اساسِ موازین حقوق رفع می‌شود، حقوق کار گفته می‌شود. بنابراین اگر شما هم فارغ از اینکه در مقام کارفرما هستید یا کارگر، اگر در یک قرارداد کاری با مشکلات این چنینی روبرو شده‌اید، راه‌حل این است که از یک مشاور حقوق کار کمک بگیرید تا بتوانید مشکل خود را به بهترین شکل و بر اساسِ قانون، حل کنید.

احتمالاً همه‌ی ما با آنچه که در یک جلسه‌ی مشاوره می‌گذرد آشنا هستیم. در این جلسه شما می‌توانید سؤالات و ابهامِ خود را در زمینه‌های مختلف، از جمله در زمینه‌ی حقوق کار از متخصص این رشته پرسیده و راهکار منطقی و قانونی برای رفعِ مشکل پیدا کنید. این موضوع به‌طور خلاصه همان روندی است که در جلسات پرسش و پاسخ حقوق کار انجام می‌شود.

پرسش و پاسخ حقوق کار چیست ؟

چگونگی پرسش و پاسخ حقوق کار

در قسمت قبلی این مقاله از وب سایت حقوقی تکداد در مورد اهمیت مشاوره کسب و کار و همچنین انواع مختلفی از مشاوره‌هایی که در این حوزه به آن نیاز دارید توضیحاتی ارائه شد. اما سؤال بعدی این است که روندِ این پرسش و پاسخ به‌ چه صورت انجام می‌شود؟ از چه راهکارهایی برای برگزاری این جلسه استفاده می‌شود؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که برای برگزاری جلسات مشاوره راهکارهای زیادی وجود دارد. به‌عنوان مثال شما می‌توانید در دفتر کار مشاور حاضر شوید و از خدمات مشاوره و وکالت قانون کار و یا موارد دیگر استفاده کنید.

روش دیگر این است که از خدمات آنلاین برای پاسخ به سؤالات و ابهامات خود استفاده کنید. حوزه‌ی مشاوره نیز مانند بسیاری از حوزه‌های تخصصی دیگر، با ورود تکنولوژی متحول شده است و حالا شما به‌راحتی می‌توانید با استفاده از قابلیت‌هایی که در بستر اینترنت وجود دارد، با مشاور خود در هر ساعت از شبانه‌روز و به‌صورت آنلاین صحبت کنید. استفاه از این روش به‌خصوص برای افرادی که از نظر جغرافیایی نسبت به مشاور مدنظر خود فاصله‌ی مکانی دارند، بسیار کاربردی است.

همچنین استفاده از مشاوره‌ی تلفنی نیز یکی دیگر از روش‌های کارآمدی است که در بسیاری از موارد می‌تواند راهگشای ابهامات شما در زمینه‌های حقوق کار باشد. به‌عنوان نمونه شرایطی را تصور کنید که شما با کارفرمای خود در زمینه‌ی دستمزد پرداختی دچار اختلاف نظر شده‌اید. در این حالت با توجه به اینکه قوانین حقوقی موضوع مورد اختلاف به‌راحتی با استفاده از ارتباط تلفنی قابل بررسی است، می‌توانید به‌صورت تلفنی با مشاور حقوق کار و دستمزد مشورت نمایید.

چگونگی پرسش و پاسخ حقوق کار

قبول وکالت اداره‌ی کار

تا این قسمت از مقاله به نکات مهمی در بابِ روابط کارگر و کارفرما و همچنین اختلافات رایج بین آنها و نحوه‌ی مشاوره برای حل موضوع پرداخته شد. اما برخی از موارد نیز سطح مشکلات ایجاد شده بیشتر از حدی است که بتوان آنها را با استفاده از مشاوره حل و فصل کرد. در این موارد شما به وکیلی نیاز دارید تا بتواند از حقوق شما در مراجع ذیصلاح دفاع کنند.

اگر بخواهیم وکیل اداره‌ی کار را در یک جمله تفسیر کنیم، باید بگوییم به شخصی که اولاً پروانه‌ی وکالت دارد و ثانیاً بر تمامی قوانین کار، تأمین اجتماعی، مالیات و … تسلط بالایی دارد، وکیل کار گفته می‌شود. همان‌طور که عنوان شد، اگر مشکل حقوقی شما با کارفرما و یا کارگر خود به‌حدی باشد که نیاز به پیگیری حقوقی و قضایی داشته باشد، باید از وکیل اداره کار استفاده کنید.

وکیل اداره‌ی کار با مهارتی که در این زمینه دارد می‌تواند به وکالت از شما در مراجع ذیصلاح حاضر شده و با ارائه‌ی مستندات قانونی، نسبت به احقاق حقوق شما اقدام نماید. اما با این حال در انتخاب این وکیل نیز باید دقت لازم را به خرج دهید. اگر وکیل انتخابی شما مهارت و تجربه‌ی کافی در این زمینه نداشته باشد، ممکن است به راحتی در پرونده‌ی خود طعم شکست را تجربه کنید. با توجه به اهمیت موضوع، تیم حقوقی تکداد آماده است تا به‌عنوان وکیل اداره کار در پرونده‌های شما وارد عمل شده و به شما کمک کند تا از طریقِ قانون، پیروز پرونده‌های خود باشید.

 

جمع‌بندی

مسائل و اختلافات مربوط به حقوق کار ممکن است برای هر فردی چه در مقان کارمند و چه در مقام کارفرما ایجاد شود. در این موارد لازم است تا مسئله به‌صورت قانونی حل و فصل شود. در برخی از موارد نیز رجوع به مراجع حل اختلاف ذیصلاح در اداره‌ی کار، برای حل موضوع لازم است. اما برای انجام این کار شما باید تسلط کافی در موردِ حقوق کار داشته باشید تا بتوانید مستندات لازم را برای دفاع از حقوق خود جمع‌آوری کنید. اما آیا با تمامی قواعد و قوانین کار و دیگر قوانینی که در این زمینه وجود دارند آشنا هستید؟ آیا بر بند و تبصره‌های متعددی که در این زمینه وجود دارند و شاید در نگاه اول، حتی متناقض به نظر برسند مسلط هستید؟ واقعیت این است که تنها یک متخصص حقوق می‌تواند با توجه به تجربه‌ای که در این زمینه دارد به شما برای رسیدن به حقتان کمک کند. یکی از راهکارهای مهم برای استفاده از تجربه‌ی این متخصصین، پرسش و پاسخ حقوق کار است. در این مقاله از وب سایت حقوقی تکداد مورد همین موضوع با شما صحبت کرده و نکاتی را که به آن نیاز دارید، برای شما تشریح کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟