پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

مشاور حقوق کار و استخدام

مشاوره حقوق کار و استخدام

یکی از موضوعات حقوقی مهم در کسب و کارها، مسئله‌ی حقوق کار و همچنین موارد مربوط به استخدام است. این موضوع هم از نظر کارفرمایان و هم از نظرِ افرادی که می‌خواهند به استخدام شرکت یا سازمانی درآیند یکی از موضوعات اساسی برای تصمیم‌گیری در این زمینه است. عدم توجه به این موضوع می‌تواند باعث شود تا شما درگیر مشکلات حقوقی مربوط به استخدام شوید. برای جلوگیری از این موضوع، از مشاوره‌های تخصصی این حوزه استفاده می‌شود. در این مقاله از وب سایت حقوقی تکداد نیز می‌خواهیم در مورد مشاور حقوق کار و استخدام صحبت کرده و نکاتی را که در این مورد نیاز دارید، به شما ارائه دهیم.

 

مشاوره حقوقی امور کاری

ابتدا باید به این موضوع بپردازیم که اولاً مشاوره‌ی حقوقی کار به چه معنا است و چه مواردی را در بر می‌گیرد. برای درک کامل‌تر این موضوع، فرض کنید که شما صاحب یک کسب و کار هستید و حالا می‌خواهید برای تکمیل تیم خود، یک نفر را استخدام کنید. با توجه به اینکه هیچ فردی قبول نمی‌کند تا بدون قرارداد مشغول به‌کار شود، بنابراین لازم است تا قراردادی را با فرد مدنظر خود منعقد کنید که در آن موارد حقوقی مختلفی که در این زمینه باید رعایت شود، به‌صورت کامل دیده شود. به‌عنوان نمونه شما هم باید مسائل مربوط به تعهدات طرفین را در این قرارداد وارد کنید و هم طوری قراردادتان را بنویسید که قانونی باشد و البته منافع هر دو طرف نیز تأمین شده باشد.

حتی شاید خودتان هم سعی کنید که دست به قلم شوید و قراردادی را برای این منظور بنویسید. اما آیا شما به‌عنوان فردی که در زمینه‌ی دیگری تخصص دارد، در زمینه‌ی حقوق قراردادها نیز تجربه‌ی کافی را دارید؟ آیا با قانون کار و بندها و تبصره‌های آن آشنا هستید؟ اگر پاسخ شما به این پرسش خیر است، که احتمالاً نیز همین‌طور است، به‌نظر می‌رسد که باید از مشاوره حقوقی اداره کار استفاده کنید.

اما در جلساتی که با مشاور حقوق کار و استخدام برگزار می‌کنید، به چه مواردی باید توجه کنید؟ به‌عبارت دیگر چه مواردی را باید از او بپرسید و در چه مواردی باید اطلاعات جامع‌تری کسب کنید؟ ممکن است شما با تعدادی از این موارد آشنا باشید، اما موارد متعدد دیگری نیز وجود دارند که باید مورد توجه قرار گیرند. در ادامه‌ی این مقاله از وب سایت حقوقی تکداد به چند مورد از مهم‌ترین آنها اشاره خواهیم کرد:

 

  • دستمزد کارگر و مواردی که باید در آن دیده شود

دستمزد افرادی که استخدام می‌کنید، باید تابع شرایطی باشد. شما برای هر فردِ در استخدام خود یک حقوق ثابت با عنوان حقوق پایه در نظر می‌گیرید. همچنین بر اساسِ قانون موارد دیگری به این حقوق پایه اضافه می‌شود. حق اولاد، بُن کارگری، حق مسکن، ایاب و ذهاب، حق سنوات و … از جمله‌ی این موارد است.

 

  • سنوات

بر اساس قانون کار، هر کارگر در هر سال به میزان یک ماه از آخرین حقوق خود را از کارفرما به‌عنوان سنوات دریافت خواهد کرد. یکی از سؤالات پرتکرار در جلسات مشاوره حقوقی کارگر و کارفرما، مواردی است که کارفرما می‌تواند سنوات کارگر را پرداخت نکند. نکته این است که بر اساسِ قوانین جدید کار، حتی اگر کارگر کار را ترک کرده باشد و یا حتی اگر خود به‌صورت کتبی به عدم دریافت سنوات رضایت داده باشد نیز کارفرما متعد به پرداخت آن خواهد بود.

 

  • حق بیمه کارگر

یکی دیگر از موارد مهمی که معمولاً مورد سؤال واقع می‌شود، شرایط پرداخت حق بیمه کارگر و دیدگاه قانون در این باره است. اگر شما هم این سؤال را از مشاور حقوق کار و استخدام بپرسید، قطعاً پاسخی که دریافت خواهید کرد این است که بر اساسِ قانون کارفرما موظف به بیمه کردن هر فردی است که او را به استخدام خود درمی‌آورد. البته بدیهی است که میزان بیمه شدن فرد به همین اندازه‌ای است که او برای شما کار کرده است. به‌طور مثال در صورتی‌که فرد یک روز کاری را در طی یک ماه برای شما کار کرده است، موظف هستید که یک روز بیمه برای او در نظر بگیرید.

 

استخدام مشاور حقوقی

اینکه تصمیم بگیرید از خدمات مشاور حقوق کار و استخدام استفاده کنید و یا یک مشاور حقوقی را به‌صورت تمام وقت استخدام کنید، کاملاً بستگی به نوع و سطح کار شما دارد. اگر یک کسب و کار بزرگ دارید و نیاز دارید تا علاوه بر مسائل مربوط به استخدام، موارد دیگری مانند شرکت در مناقصات و مزایدات، قراردادهای مربوط به پروژه‌های شرکت، قرارداهای تعامل با افراد دیگر مانند سرمایه‌گذاران، خریداران، فروشندگان و … را به‌صورت بهینه حل و فصل کنید، احتمالاً بهتر است به فکر استخدام یک مشاور حقوقی باتجربه باشید.

مشاور حقوقی تحصیل کرده‌ی رشته‌ی حقوق است و علاوه بر اینکه می‌تواند مشاوره حقوق کار و دستمزد را به شما ارائه دهد، همچنین همان‌طور که پیشتر نیز عنوان شد، می‌تواند در حوزه‌های دیگری نیز به شما راهنمایی‌های لازم را ارائه نماید. از جمله مهم‌ترین وظایفی که مشاور حقوقی در یک شرکت یا سازمان بر عهده دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نظارت بر قراردادهای شرکت و همچنین تهیه‌ی آنها و در صورتِ لزوم اعمال اصلاحات لازم
  • نظارت بر قراردادهای استخدام شرکت و اعمال تنظیمات لازم در این قراردادها
  • مشاوره‌های حقوقی تخصصی به هسته‌ی مدیران شرکت برای شرکت در مناقصات و یا مزایدات مختلف
  • تنظیم و تدقیق موارد مربوط به اساسنامه‌ی شرکت و همچننین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که در شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ارائه‌ی مشاوره‌های حقوقی تخصصی در صورتِ بروز مشکلات حقوقی در شرکت
  • مراجعه به دادگاه‌های حقوقی و شوراهای حل اختلاف به‌عنوان نماینده‌ی حقوقی شرکت و در جهتِ احقاق حقوق کسب و کار در موارد ضروری
  • برگزاری جلسات پرسش و پاسخ حقوق کار با کارگران جهت شنیدن مشکلات آنها و تلاش برای رفعِ این مشکلات

و …

استخدام مشاور حقوقی

مشاوره قانونی حقوق کار و استخدام

اگر تا این قسمت از مقاله‌ی وب سایت حقوقی تکداد با ما همراه بوده‌اید، یعنی احتمالاً قصد خود را برایِ استفاده از خدمات حقوقی کار و استخدام گرفته‌اید و تنها دغدغه‌ی شما، پیدا کردن یک متخصص متعهد است تا بتواند مسائل حقوقی مربوط به استخدام و حقوق کار کسب و کار شما را به نحو مطلوب حل و فصل نموده و به شما نیز در این موارد مشاوره‌های دقیقی ارائه دهد.

برای این منظور لازم است تا با یک مشاور حقوق کار و استخدام که در این زمینه دارای تجربه‌ی کافی است مذاکره نموده و سپس وارد قرارداد شوید. ما در وب سایت حقوقی تکداد این موضوع را برای شما حل کرده‌ایم.

از این پس به‌جای اینکه در وب سایت‌ها به‌دنبال مشاور حقوقی موردنظر خود باشید و یا برای این منظور از آگهی‌های استخدام استفاده کنید، کافی است تا با کارشناسان ما در پلتفرم حقوقی تکداد تماس بگیرید. ما بهترین مشاورین حقوقی را در زمینه‌های مختلف و از جمله در زمینه‌ی حقوق قراردادها و حقوق کار دور هم جمع کرده‌ایم تا بتوانیم خدمات شایسته‌ای را به شما ارائه دهیم.

مشاور حقوقی امور کاری

جمع‌بندی

یکی از موضوعاتی که تمامی کسب و کارها با آن درگیر هستند، مسائل حقوقی مربوط به حوزه‌ی استخدام و کار است. اگر چه قانون کار به‌عنوان قانون مرجع در این زمینه شناخته می‌شود، اما قوانین مکمل دیگری مانند قانون تأمین اجتماعی، قانون مالیات و … نیز در این زمینه دخیل هستند که تسلط بر تمامی آنها صرفاً از یک مشاور حقوقی مجرب برمی‌آید. با توجه به حساسیت موضوع، در این مقاله از وب سایت حقوقی تکداد در مورد مشاور حقوقی کار و استخدام صحبت کردیم و نکاتی را که به آن نیاز دارید، به شما ارائه نمودیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟