پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

مشاوره مالیاتی حضوری

مشاوره مالیاتی حضوری

موضوع مالیات امروزه به یکی از داغ‌ترین موضوعات در کسب و کارها تبدیل شده است. از یک طرف، قانون‌گذار برای کسب درآمدهای جدیدتر و سالم‌تر قوانین جدیدی را برای دریافت مالیات تنظیم کرده است و از طرفِ دیگر هم این قوانین بعضاً آنقدر پیچیدگی دارند که تنها متخصص این موضوع می‌تواند درک و تفسیر صحیحی از آن داشته باشد. تمامی این موارد بیان کننده‌ی یک واقعیت است؛ تمامی کسب و کارها برای اینکه بتوانند از معافیت‌های قانونی مالیاتی برخوردار شوند و مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتر در این رابطه نشوند، باید از مشاورین مالیاتی استفاده کنند. روشِ مشاوره نیز البته بسیار متنوع است. یکی از سنتی‌ترین این روش‌ها، روش حضوری است. به دلیل اهمیت موضوع، در این مقاله از وب سایت حقوقی تکداد می‌خواهیم در مورد مشاور مالیاتی حضوری صحبت کنیم و نکات ضروری آن را نیز به شما ارائه نماییم.

چرا استفاده از مشاوره مالیاتی ضروری است؟

اجازه دهید ادامه‌ی موضوعی را که در مقدمه‌ی این مقاله از وب سایت حقوقی تکداد شروع کردیم، پیش بگیریم. از دیدگاه تاریخی، عده‌ای باور دارند که ایران جزء قدیمی‌ترین کشورهایی است که اقدام به دریافت مالیات از مردم نموده است. تاریخِ شروع دریافت مالیات در ایران را حتی حدود ۵۰۰۰ سال پیش می‌دانند. با این حال اولین قانون رسمی مالیات در ایران در سال ۱۳۲۵ و در مجلش اول مصوب گردید.

در تمامی این سال‌ها قانون مالیات تغییرات زیادی کرد تا نهایتاً در سالِ ۱۳۹۴ قانون مالیات‌های مستقیم به تصویب رسیده و برای اجرا به تمامی سازمان‌های امور مالیاتی کشور ابلاغ گردید. در این قانون افراد مختلف، صاحبین کسب و کارها و همچنین صنوف موظف به پرداخت دو نوع از مالیات هستند:

  • مالیات بر دارایی: این نوع از مالیات که به مالیات بر ثروت نیز شناخته می‌شود، شامل مالیات بر ارث، تمبر، اراضی بایر و همچنین املاک و مستغلات مسکونی خالی از سکنه می‌شود. اگر اخبار مربوط به مالیات را دنبال کنید، احتمالاً در چند ماه گذشته خبرهای زیادی در مورد مالیات بر خانه‎‌های خالی شنیده‌اید.
  • مالیات بر درآمد: یکی از مهم‌ترین انواعِ مالیات، مالیات بر درآمد است. در این مالیات شما نسبت به درآمدی که دارید، باید مالیات پرداخت کنید. این نوع از مالیات شامل موارد مختلفی است که از آن جمله می‌توان به مالیات بر درآمد حقوق، املاک، درآمدهای اتفاقی و مواردی از این دست اشاره کرد.

همچنین علاوه بر مالیات‌های مستقیم، نوع دیگری از مالیات با نامِ «مالیات غیرمستقیم» نیز وجود دارد. این نوع از مالیات به موارد مختلفی مانند مالیات بر ارزش افزوده، حقوق گمرکی و … تقسیم‌بندی می‌شود.

تمامی این موارد دارای جزئیات بسیار زیادی هستند و البته تقریباً همه‌ی ما به‌نوعی با مسئله‌ی مالیات درگیر هستیم. این درگیری وقتی به نهایت خود می‌رسد که ما کسب و کاری داریم و حالا در انتهای سال مالی باید اظهارنامه‌ی عملکرد مالی خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهیم. حالا ما هستیم و دنیایی از بند و ماده و تبصره! در این موارد راه‌حل بسیار مناسب این است که از مشاور مالیاتی حضوری استفاده کنید. در این سبک از مشاوره، معمولاً شما در دفتر مشاور مالیاتی حقوقی حضور پیدا کرده و ابهامات خود را در این زمینه برطرف می‌کنید.

اما چرا باید از مشاور مالیاتی حضوری کمک بگیریم؟ دلیل این موضوع کاملاً واضح است! در صورتی‌که نتوانید در موعد مقرر اظهارنامه‌ی خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنید و یا در نگارش آن دقت لازم به خرج نداده و از بند و تبصره‌های قانونی استفاده نکنید، احتمال اینکه مجبور  به پرداخت هزینه‌های بیشتری برای مالیات خود شوید، بسیار بالا خواهد بود. بنابراین هزینه‌ای را که برای استفاده از خدمات مشاور مالیاتی پرداخت می‌کنید، در حُکم سرمایه‌گذاری برای کسب و کار خود در نظر بگیرید.

چرا استفاده از مشاوره مالیاتی ضروری است؟

وکیل دعاوی مالیاتی

اگر تاکنون سر و کار شما به شوراهای حل اختلاف و مراجع قضایی مالیاتی افتاده باشد، احتمالاً با واژه‌ی وکیل دعاوی مالیاتی نیز زیاد برخورد کرده‌اید. اگر بخواهیم موضوع را کمی دقیق‌تر بررسی کنیم باید بدانیم که پس از بررسی دعاوی مالیاتی در مراجع صالحه، مانند دادگاه‌های حل اختلاف، می‌توانید نسبت به رأی صادر شده تقاضای تجدیدنظر کنید. این رأی قطعی و لازم الاجرا است.

به‌عبارت دیگر شما بر اساس ماده‌ی ۲۵۱ قانون مالیات‌های مستقیم، حداکثر تا ۱ ماه پس از تاریخ ابلاغ رأی دادگاه فرصت دارید تا نسبت به این رأی اعتراض و تقاضای تجدیدنظر یا همان فرجام نمایید. در این‌صورت پرونده‌ی شما در شورای عالی مالیاتی موردبازبینی قرار گرفته و در نهایت رأی قطعی از طرف این شورا صادر می‌شود.

اما با توجه به اینکه حضور در این دادگاه‌ها و جمع‌آوری مدارک مثبته لازم در این خصوص نیاز به اطلاعات وسیع در این حوزه و قوانین و مقررات مربوط به آن است، اگر چه هنوز هم می‌توانید از مشاور مالیاتی حضوری استفاده کنید، اما راهکار منطقی‌تر این است که برای احقاق حقوق خود با یک وکیل دعاوی مالیاتی مشورت کنید. این وکیل علاوه بر آنکه می‌تواند در مقام مشاور اداره مالیات وارد شده و صرفاً مشاوره‌هایی را در خصوص قوانین مالیاتی به شما ارائه دهد، همچنین می‌تواند از طرف شما در دادگاه‌ها و شوراهای حل اختلاف مالیاتی حضور پیدا کرده و در نهایت حقوقتان را مطالبه نماید.

اما نکته‌ی مهم در انتخاب وکیل دعاوی مالیاتی این است که وکیل انتخابی شما علاوه بر اینکه باید از علم بالا در زمینه‌ی حقوق و همچنین مالیات برخوردار باشد، همچنین باید تجربه‌ی بالایی نیز در برخورد با این موضوعات در رزومه‌ی او ثبت شده باشد. توجه داشته باشید که رأی صادر شده از طرف شورای عالی مالیاتی غیرقابل تجدیدنظر خواهی و به‌عبارتی لازم‌الاجرا است. بنابراین انتخابِ وکیل دعاوی مالیاتی مناسب می‌تواند پیروزی شما را در دعاوی مالیاتی، البته بر اساس قانون، تضمین کند. پلتفرم حقوقی تکداد در این راستا می‌تواند به شما کمک ارزنده‌ای ارائه دهد. ما در این پلتفرم بهترین وکلای حقوقی مالیاتی را گرد هم جمع‌ کرده‌ایم تا بتوانیم به عادلانه‌تر شدنِ روند دادرسی به پرونده‎ی حقوقی شما کمک کنیم. همچنین در‌صورتی که قصد دارید تا ابهامات مالیاتی خود را به‌صورت تلفنی برطرف کنید، علاوه بر استفاده از خدمات مشاور مالیاتی حضوری، مشاور مالیاتی تلفنی تکداد نیز به شما در این راه کمک خواهد کرد.

وکیل دعاوی مالیاتی

محاسبه‌ی نرخ مالیات

مشاورین مالیاتی اعتقاد دارند که یکی از سؤالات پرتکرار در جلسات مشاور مالیاتی حضوری، نحوه‌ی محاسبه‌ی نرخ مالیاتی است. در پاسخ به این سؤال ابتدا باید توجه داشت که تمامی اصناف و مشاغل بر اساس قانون باید مالیات بر درآمد خود را در هر سال مالی به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند و حالا می‌دانیم که این نوع مالیات، از نوع مالیات مستقیم است. بنابراین قانونی که در این رابطه باید مورد استناد قرار گیرد نیز همان قانون مالیات مستقیم است.

فلسفه‌ی قانون مالیات نیز این است که هر فردی به هر صورت که بتواند درآمدی را در کشور جمهوری اسلامی ایران به خود اختصاص دهد، باید درصدی از آن را به‌عنوان مالیات پرداخت کند. البته همه‌ی اصناف و مشاغل تا سقف مشخصی از درآمد که به‌صورت سالانه مشخص می‌شود، از پرداخت مالیات معاف هستند. اما اگر درآمد آنها از این سقف بالاتر باشد، باید درصد تعیین شده در قانون را برایِ مابه‌التفاوت میانِ سقف قانونی و درآمد حاصله را به‌عنوان مالیات پرداخت کنند.

پس اولین موضوع در محاسبه‌ی نرخِ مالیات، یافتنِ سقف درآمد معاف از مالیات است. سقف حقوق دریافتی معاف از مالیات در سال ۱۴۰۱، برابر با ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه است. به‌عبارت دیگر اگر درآمد ناشی از حقوق شما در سال ۱۴۰۱ حداکثر ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد، از پرداخت هر گونه مالیات معاف هستید. اما اگر دریافتی حقوق شما از این میزان تجاوز کند، باید درصدی از مابه‌التفاوت آن را به حساب سازمان امور مالیاتی پرداخت کنید.

در مورد اصناف اما وضعیت به نحوی دیگر است. بر اساس قانون، صنوف مختلف بر اساس درآمد سالیانه‌شان به یکی از سه گروه زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

گروه اول: صنوفی که میزان درآمد سالانه‌ی ابراز شده‌ی آنها حداکثر ۵/۵ میلیارد تومان باشد.

گروه دوم: صنوفی که میزان درآمد سالانه‌ی ابراز شده‌ی آنها بیشتر از ۵/۵ میلیارد تومان و تا ۱/۸ میلیارد تومان باشد.

گروه سوم: کسب و کارهای کوچکی که درآمد آنها کمتر از میزانی است که در دو دوسته‌ی بالا قرار گرفته باشد.

اگر شما در مورد مالیات بر حقوق خود ابهام داشته باشید، احتمالاً این نگرانی خیلی جایگاهی ندارد. زیرا کارفرمای شما فردی است که وظیفه دارد مالیات بر حقوق شما را بر اساس قانون محاسبه و به مأخذ سازمان امور مالیاتی پرداخت نماید. اما اگر کسب و کاری داشته باشید، باید خود در انتهای سال مالی نسبت به تکمیل اظهارنامه و اظهارِ درآمد سالیانه‌تان اقدام کنید تا نسبت به محاسبه‌ی دقیق مالیات اقدام شود.

در هر صورت مجدداً تأکید می‌شود که موضوع مالیات و تکمیل اظهارنامه، اکنون یکی از مسائل تخصصی است که عدم درنظرگیری مسائل فنی مربوط به آن می‌تواند ضررهای مالیاتی جبران‌ناپذیری را برای شما به همراه داشته باشد. به این دلیل است که همواره تأکید می‌شود تا از سرویس مشاور مالیاتی حضوری پلتفرم حقوقی تکداد استفاده کنید تا بتوانید ابهامات خود را در این زمینه رفع نمایید.

 

جمع‌بندی

مسئله‌ی مالیات یکی از مسائل اساسی در دنیای امروزی کسب و کارها است. این موضوع از همان ابتدا نیز چالش‌هایی را برایِ صاحبین کسب و کارها به‌دنبال داشت. اما در چند سال اخیر با توجه به جدیت دولت‌ها برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی و وضع قوانین جدید، این موضوع چالشی‌تر نیز شده است. تمام این موارد بیانگر این واقعیت است که حالا دیگر شما نمی‌توانید تمامی امور مربوط به مالیات خود را به تنهایی و با تکیه بر اطلاعات قبلی خود حل و فصل کنید. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت حقوقی تکداد در مورد مشاور مالیاتی حضوری صحبت کرده و نکاتی را که در خصوص نحوه‌ی محاسبه‌ی مالیات و … نیاز داشتید، با شما در میان گذاشتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟