پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

مشاور اداره مالیات

مشاوره اداره مالیات

یکی از راهکارهای مؤثر برایِ رهایی از اقتصاد نفتی و قطع وابستگی اقتصاد به نفت، تکیه بر درآمدهای مالیاتی است. این موضوع سال‌ها است که به ترجیع بند برنامه‌های اقتصادی دولت‌ها تبدیل شده است. برای انجامِ این کار نیز قوانینی تصویب شده است که پیچیدگی آنها بسیار بیشتر از قبل شده و تفسیرِ آنها و استفاده از بند و تبصره‌های قانونی، یکی از موضوعات مهم برای اینکه مجبور به هزینه‌ی اضافی برایِ مالیات کسب و کار خود نشوید این است که بر این قوانین و زیر و بم‌های آن مسلط باشید. اما واقعیت این است که تسلط بر این موارد به دانش حقوقی و مالیاتی نیاز دارد. به همین دلیل است که صاحبین دوراندیش کسب و کارها معمولاً ترجیح می‌دهند تا از مشاور اداره مالیات برای این منظور استفاده کنند. در این مقاله از وب سایت حقوقی تکداد قصد داریم تا در این مورد با شما صحبت کرده و نکاتی را که به آن نیاز دارید، به شما ارائه نماییم.

 

محاسبه‌ی مالیات

همان‌طور که در ابتدای این مقاله از وب سایت حقوقی تکداد نیز عنوان شد، موضوع مالیات امروزه به یکی از موضوعات اساسی و حتی شاید بتوان گفت چالش برانگیز در کسب و کارها تبدیل شده است. به همین دلیل است که لزومِ آشنایی با اصطلاحات و برخی قوانین مهم مالیاتی برای تمامی صاحبین کسب و کار امری ضروری است.

در ابتدا موضوع را با دو اصطلاح شروع می‌کنیم؛ ممکن است اصطلاحات «مالیات مستقیم» و «مالیات غیرمستقیم» را شنیده باشید. مالیات مستقیم همان مالیاتی است که صاحبین کسب و کار و به‌طور کلی مؤدیان مالیاتی باید آن را بر اساس قانونی موسوم به «قانون مالیات‌های مستقیم» به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند و شامل دو نوعِ مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی می‌شود. اما از طرف دیگر مالیات غیر مستقیم به مواردی مانند مالیات گمرک، مالیات بر ارزش افزوده و … گفته می‌شود که نحوه‌ی محاسبات مربوط به آنها نیز ساز و کارِ مشخصی دارد.

در این مقاله تمرکز ما بر روی موضوعِ مالیاتِ مستقیم اصناف است. بر اساسِ قانون، تمامی اصناف و مشاغل باید مالیات بر درآمد خود را بر اساسِ ساز و کاری که در قانون مالیات‌های مستقیم تشریح شده است بپردازند. این نوع از مالیات همان‌طور که از نامِ آن نیز پیدا است، بر اساسِ میزان درآمدِ شما در سال مالی تعیین خواهد شد. به‌بیان ساده‌تر، هر کس که کسب و کاری دارد که ناشی از آن به انتفاعِ مادی می‌رسد، باید درصدی از سودِ خود را تحت عنوان مالیات به سازمان امور مالیاتی پرداخت نماید.

همچنین باید در نظر داشت که درآمد افراد و همچنین مشاغل مختلف تا یک سقفِ خاص از پرداخت مالیات معاف است. اما اگر درآمد کسب و کار شما در یک سالِ مالی از این سقف بیشتر شود، به این درآمد مازاد مالیات تعلق می‌گیرد و هر چه این درآمد بیشتر شود، میزان مالیات نیز به‌صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت.

احتمالاً یکی از سؤالات اساسی شما از مشاور اداره مالیات این است که مالیات اصناف چگونه محاسبه می‌شود؟ برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید بدانید که برخی از اصناف بر اساسِ قانون، با توجه به نوع فعالیتشان از پرداخت مالیات معاف هستند. ۳ دسته‌ی اصلی در این زمینه وجود دارند:

  • سازمان‌هاو مؤسسات رسمی خیریه
  • گروه‌هایی که به فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌پردازند
  • اصنافی که در مناطقی که به‌عنوان مناطق کمتر توسعه یافته مشغول به فعالیت هستند

برای محاسبه‌ی مبلغ مالیات، ابتدا باید میزان معافیت مالی را بدانید. این سقف در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۳۶ میلیون تومان و در سال ۱۴۰۰ برابر با ۴۸ میلیون تومان در سال بود. همچنین در سال ۱۴۰۱، میزان معافیت مالیاتی برای مشاغل برابر با ۶۰ میلیون تومان در سال در نظر گرفته شده است. به‌عبارت دیگر اگر «فردی» در سال مالی ۱۴۰۱، درآمدی حداکثر برابر با ۶۰ میلیون تومان در سال داشته باشد، از پرداخت مالیات معاف است.

اما موضوع معافیت مالیاتی مشاغل اندکی با موضوعی که برای افراد و اشخاص حقیقی عنوان شد، متفاوت است. اگر چه موضوع به نظر کمی پیچیده می‌آید، اما سعی می‌کنیم با ۲ نکته مسئله را ساده‌تر توضیح دهیم:

  • میزان معافیت مالیاتی اصناف در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، تا ۳۰ برابر میزان معافیت از مالیات افراد تعیین شده است. به این ترتیب اصناف در این سال‌ها به ترتیب برابر ۰۸/۱ و ۴۴/۱ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این یعنی اگر شما کسب و کاری داشته باشید و یا جزء صنفی باشید و میزان درآمد شما در سال از سقف عنوان شده کمتر باشد، از پرداخت مالیات معاف هستید.
  • به‌دلیل شرایط کرونا، تبصره‌ای با عنوان تبصره‌ی ۱۰۰ به قانون مالیات اضافه شد که ضریب معافیت از مالیات را از ۳۰ به ۴۵ افزایش می‌داد.

برای محاسبه و پرداخت مالیات نیز باید یک اظهارنامه‌ی مالیاتی تنظیم کنید. در این اظهارنامه گروهِ کسب و کار خود و همچنین میزانِ درآمدتان را باید مشخص کنید. واضح است که انجامِ این کار، کاملاً تخصصی است. بنابراین بهتر است که از مشاور اداره مالیات استفاده کنید. مشاور مالیاتی به شما کمک می‌کند تا هم اظهارنامه‌ی مالیاتی خود را به‌صورت دقیق و صحیح تنظیم کنید و هم از بند و تبصره‌های قانونی برای برخورداری از معافیت مالیاتی استفاده کنید. در ادامه در مورد این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

 

محاسبه مالیات

کارشناس مالیاتی

با توجه به توضیحات ارائه شده در این مقاله از وب سایت حقوقی تکداد، استفاده از مشاور اداره مالیات برایِ برخورداری از حقوق قانونی مربوط به معافیت مالیاتی یکی از مسائل مهم در تمامی کسب و کارها است. اما اگر بخواهید یک کارشناس مالیاتی را به استخدام خود درآورید و یا بخواهید خود شخصاً به دفتر این مشاور مراجعه و از خدمات مشاور مالیاتی حضوری استفاده کنید، باید نسبت به وظایف این کارشناس آگاه باشید.

در ابتدا باید این نکته را مدنظر قرار دهید که کارشناس امور مالیاتی به‌عنوان اولین و بدیهی‌ترین ویژگی، باید دیدی وسیع بر تمامی بند و تبصره‌های قوانین مالیاتی داشته باشد تا بتواند از آنها در جهت تأمین حقوق کسب و کار استفاده کند. همچنین موارد زیر جزء مهم‌‎ترین وظایف کارشناس مالیاتی است:

  • کارشناس مالیاتی باید تمامی حساب‌های شرکت را بررسی کند تا بتواند مطابقت این اسناد و مدارک را با قوانین مالیاتی تضمین کند.
  • در صورتی‌که کسب و کار شما به‌گونه‌ای باشد که شرکت‌های دیگری در زیرمجموعه‌ی شرکتِ شما قرار داشته باشند، کارشناس مالیاتی باید جلساتی منظم را با مدیران و کارشناسان این شرکت‌ها برگزار نموده تا گزارشات مالی این شرکت‌ها نیز از نظر قانونی مطابق با قوانین مالیاتی باشند.
  • کارشناس مالیاتی نماینده‌ی شما در سازمان‌های مالیاتی و همچنین دادگاه‌های تجدید نظر مستقر در این سازمان‌ها است. بنابراین یکی دیگر از وظایف این کارشناس، پیگیری پرونده‌های شما در این نهادها است.
  • ممکن است کسب و کار شما آنقدر بزرگ باشد که یک نفر برایِ رسیدگی به تمامی امور مالیاتی آن کافی نباشد. در این موارد معمولاً کارشناس امور مالیاتی به‌عنوان هِد تیم عمل کرده و مسئولیت هدایت این تیم را بر عهده دارد.

در پایانِ این قسمت باید به این نکته توجه داشته باشید که شما به‌عنوان مدیر یک کسب و کار در نهایت تصمیم بگیرید که امور مالیاتی شما با استخدام تمام وقت یک مشاور اداره مالیات حل خواهد شد و یا می‌خواهید مسائل مالیاتی خود را با استفاده از راهکارهای دیگر مانند مشاور مالیاتی تلفنی یا حضوری رفع کنید.

کارشناس مالیاتی

مشاوره مالیاتی آنلاین

امروزه استفاده از تکنولوژی موجب تحولات عظیم در تمامی کسب و کارها شده است. دیگر نمی‌توان کسب و کار موفقی را یافت که نسبت به استفاده از فناوری در توسعه‌ی خود، بی اعتنا باشد. موضوعی که در حوزه‌ی مشاوره نیز کاملاً می‌توان آن را دید.

امروزه بسیاری از مشاوره‌ها را می‌توان از طریق اینترنت و به‌صورت آنلاین انجام داد. به‌عنوان نمونه اگر قصد مشاوره با مشاور اداره مالیات را داشته باشید، انجام این کار با استفاده از پلتفرم‌های آنلاینی که برای این موضوع طراحی شده است، امکان‌پذیر خواهد بود.

همچنین برخی از وب سایت‌ها، بستری را در خودِ وب سایت و به‌صورت امن طراحی کرده‌اند که در آنها خواهید توانست هم سؤالات خود را از مشاور بپرسید و هم فایل‌ها و مدارک موردنیاز را برای ارائه‌ی مشاوره‌ی دقیق‌تر ارسال کنید.

نکته‌ای که در این موضوع بسیار اهمیت دارد، امنیت اطلاعات است. اگر چه مشاوره مالیاتی حقوق یکی از نکات مهم در تمامی کسب و کارها است، اما دریافت این قبیل مشاوره‌ها که نیاز به اطلاعات حساس کسب و کار شما دارد، باید تمهیدات امنیتی را نیز رعایت کنید. به‌عبارت دیگر صرفاً باید مشاورینی را انتخاب کنید که علاوه بر تخصص، دارای مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح نیز باشند. پلتفرم حقوقی تکداد به‌عنوان یکی از استارتاپ‌های فعال در این حوزه، با اخذ مجوز از نهادهای ذیربط توانسته است بستر امنی را برایِ ارائه‌ی انواع خدمات مشاوره و از جمله خدمات مشاوره‌ی مالیاتی به شما تهیه کند. اگر شما هم به این خدمات نیاز دارید، کافی است با ما تماس بگیرید.

 

جمع‌بندی

امروزه موضوع مالیات به یکی از موضوعات حساس و حیاتی در تمامی کسب و کارها تبدیل شده است. با توجه به اینکه یکی از منابع درآمدی مطمئن برای تمامی دولت‌ها، درآمدهای مالیاتی است و برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی قوانین بعضاً پیچیده‌ای نیز تدوین شده است، نیاز به مشاوره در این خصوص بسیار بیشتر از قبل احساس می‌شود. با توجه به اهمیت زیادِ این موضوع، در این مقاله از وب سایت حقوقی تکداد در موردِ مشاور اداره مالیات صحبت کردیم و نکاتی را که قطعاً در کسب و کار به دردتان خواهد خورد، به شما ارائه نموده‌ایم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟