پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

تعلیق در قرارداد پیمانکاری به چه معناست و چه زمانی رخ می دهد؟

تعلیق در قرارداد پیمانکاری

به طور مشخص نمی توان تضمین اجرایی، عدم بروز اختلاف میان پیمانکار و کارفرما و همچنین صحیح انجام شدن کارها از سوی طرفین را در یک قرارداد پیمانکاری دانست و از این روی ممکن است که حالت “تعلیق در قرارداد پیمانکاری” روی دهد.

  • تعلیق در قرارداد پیمانکاری به معنای چیست؟
  • پیمانکار در زمان تعلیق چه وظایفی دارد؟
  • کارفرما در زمان تعلیق چه وظایفی دارد؟
  • چه مسائلی باعث بروز تعلیق در قرارداد پیمانکاری می شود؟

این سوالات شاید برای شما هم پیش آمده باشد و برای حل اختلاف شاید به مشاوره حقوقی و قرارداد مشاوره نیاز داشته باشید. البته بررسی مفاهیم از دید کلی و لحاظ قانونی می تواند در تصمیم گیری دو طرف اثر بیشتری داشته باشد. پس بهتر است که پیش از تماس با مشاور، در این پست ما را همراهی کنید.

تعلیق در قرارداد پیمانکاری به معنای چیست؟

قانون گذار (سازمان برنامه و بودجه به طور مشخص در زمینه تعلیق قرارداد پیمانکاری به عنوان قانون گذار در نظر گرفته می شود.) زمانی که شرایط عمومی پیمان را بیان کرده است، تعلیق در قرارداد پیمانکاری را به شرح زیر تعریف می کند :

  • زمانی که یک عملیات پیمانکاری به دلیلی مشخص متوقف می شود، تعلیق در قرارداد پیمانکاری روی داده است.

در ادامه مبحث در این خصوص آمده است که هر یک از طرفین در این بازه زمانی (تعلیق) باید وظایفی را بر عهده بگیرند. از مهم ترین دلایلی که باعث می شود یک قرارداد پیمانکاری به حالت تعلیق در بیاید می توان به مورد زیر اشاره نمود :

  • سیل، زلزله، شیوع بیماری (مانند COVID-19) به عنوان دلایل غیر قابل پیش بینی در نظر گرفته می شود و از آن جایی که پیمانکار و کارفرما در این مسئله دخیل نخواهند بود، تعهدی از سوی هیچ کدام از طرفین بابت جبران خسارت ایجاد نخواهد شد.

یکی از مواردی که شاید کمتر با آن سر و کار داشته باشیم نیز به بند شماره بیست و ششم شرایط عمومی پیمان باز می گردد. در واقع بر اساس این بند قانونی در صورتی شی عتیقه یا آثار باستانی در محوطه انجام پروژه پیدا شود، پیمانکار باید مهندس مشاور را مطلع کرده و کارفرما متعهد است که با دستگاه های انتظامی در این خصوص ارتباط برقرار کرده و عملیات پیمانکاری در این زمان معلق خواهد شد.

از دیگر مباحثی که در خصوص تعلیق در قرارداد پیمانکاری باید به آن دقت داشته باشید، پیمانکار نمی تواند به تنهایی تصمیمی مبنی بر تعلیق در قرارداد پیمانکاری بگیرد و تنها کارفرما می تواند یک بازه زمانی حداکثر سه ماهه را در این خصوص در نظر داشته باشد. همچنین کارفرما می تواند این دوره را برای مدت سه ماهه دوم نیز تمدید کند ولی در صورت عدم توافق از سوی پیمانکار، وی می تواند انجام به فسخ قرارداد پیمانکاری کند.

پیمانکار در زمان تعلیق چه وظایفی دارد؟

در واقع پیمانکار به شخصی گفته می شود که مامور به انجام کاری معین می‌شود. مانند قرارداد برگزاری همایش و رویداد که به صورت برون‌سپاری به شرکت‌های تشریفاتی واگذار می‌شود.
شاید با تعلیق پروژه، پیمانکار احساس کند که در قبال پروژه وظیفه ای ندارد ولی باید بدانید که اینطور نبوده و پیمانکار موظف است که از تجهیزات مورد استفاده در انجام پروژه که در محل انجام به جای مانده است، حراست کند. همچنین نباید اجازه آن را بدهد که پیشرفت پروژه از بین برود و همچنین تجهیزات موقت مورد استفاده در پروژه باید از خرابی یا از بین رفتن مصون بمانند. در واقع باید گفت که این وظایف برای یک دوره سه ماهه در طول کل پروژه پیش می آید و در صورتی که این پروژه با مشکل مواجه شود و یا کارفرما بعد از سه ماه نتواند کار را ادامه دهد، پیمانکار می تواند درخواست لغو پروژه را ارائه دهد.

کارفرما در زمان تعلیق چه وظایفی دارد؟

یکی از مهم ترین وظایفی که کارفرما در زمان تعلیق در قرارداد پیمانکاری بر عهده دارد، اطلاع دادن زمان مربوط به تعلیق پروژه به پیمانکار می باشد. پیمانکار همچنین باید هزینه های ناشی از تعلیق در قرارداد پیمانکاری را به پیمانکار بپردازد و این میزان بر اساس اسناد و مدارکی که در پیمان (قرارداد) معین گشته است، تعیین شده و به کارفرما ابلاغ می گردد. شاید به همین دلیل کارفرما و پیمانکار به اهمیت دانلود قرارداد کامل و یا دریافت مشاوره حقوقی پی برده و از شرکت حقوقی برای داوری و حل اختلاف پیمانکاری کمک بگیرند. هزینه پرداختی از سوی کارفرما به پیمانکار، ده درصد مبلغی است که در قرارداد به عنوان میزان پرداختی کارفرما برای پیشرفت پروژه می باشد و در صورتی که پیمانکار درخواست تعلیق در قرارداد پیمانکاری برای بخشی خاص را داده باشد، موظف است که ده درصد از میزان پرداختی برای آن بخش را به اضافه تمامی هزینه های سایر پیشرفت ها پرداخت کند.

کارفرما باید در نظر داشته باشد که اگر زمان تعلیق در قرارداد پیمانکاری پیش از شروع پروژه باشد، باید ۸۰ درصد از مبلغ پرداختی برای هر ماه را بپردازد. فسخ قرارداد از سوی پیمانکار در سه ماهه نخست تعلیق امکان پذیر نیست ولی در سه ماهه دوم این درخواست از سوی پیمانکار ممکن است که ارائه شود و کارفرما یا تیم حل اختلاف و داوری (دادگستری یا داور تعیین شده در قرارداد) این درخواست را از سوی پیمانکار خواهند پذیرفت.

چگونگی حل اختلاف در زمان تعلیق در قرارداد پیمانکاری

یکی از مهم ترین مسائلی که باید به آن توجه داشته باشید، حل اختلاف قرارداد پیمانکاری مربوط به زمان تعلیق می باشد. در واقع تیم داوری می تواند این کار را انجام دهد و در صورتی که پیمانکار درخواست فسخ قرارداد را داده باشد، داور در این خصوص بر اساس قوانین یاد شده اقدام خواهد کرد. تصمیم تیم داوری نزد دادگستری نیز محترم شمرده شده و این تیم می تواند تصمیم گیری را به صورت کامل انجام دهد. با توجه به تمامی موارد بیان شده باید بدانید که قرارداد می تواند برای زمان تعلیق در قرارداد پیمانکاری اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. در این خصوص بیشتر با شما همراه خواهیم بود :

  • قرارداد نویسی به صورت جزء به جزء باعث می شود تا بتوانید تعلیق جزئی را نیز در کنار تعلیق کامل داشته باشید.
  • حقوق پیمانکار کارفرما در صورت قرارداد نویسی عادلانه از بین نخواهد رفت.
  • امکان تعیین داور وجود داشته و نیازی به حضور نزد دادگستری در خصوص حل اختلاف میان پیمانکار و کارفرما در خصوص تعلیق و سایر مشکلات نخواهد بود.

سوالات متداول

  1. تعلیق در قرارداد پیمانکاری چیست؟ تعلیق به معنای توقف عملیات اجرایی و پیشرفت پروژه از سوی پیمانکار به درخواست کارفرما برای یک مدت معین سه ماهه می باشد. زلزله، سیل و شیوع بیماری می تواند باعث بروز تعلیق در قراردادهای پیمانکاری شود.
  2. آیا پیمانکار از کارفرما و بالعکس در صورت بروز خسارت در پروژه در هنگام تعلیق به دلیل بلایای طبیعی می تواند ادعایی داشته باشد؟ خیر. در صورتی که تعلیق در پروژه به دلایل بلایای طبیعی بیان شده باشد، هیچ یک از طرفین نیازی به پرداخت خسارت نخواهند داشت و در صورت درخواست از داور، این مسئله رد خواهد شد.
  3. پیمانکار در زمان تعلیق چه وظایفی بر عهده دارد؟ حفظ و حراست از تمامی ابزار و پیشرفت ذاتی پروژه به صورت تمام و کمال بر عهده پیمانکار خواهد بود و کارفرما تا ده درصد از مبلغ که به صورت ماهیانه باید پرداخت کند را باید بپردازد.
  4. داوری و حل اختلاف در خصوص تعلیق در قرارداد پیمانکاری بر عهده چه کسی است؟ داور تعیین شده در قرارداد می تواند داوری را انجام دهد و در غیر این صورت، دادگستری محل انجام پروژه مسئول رسیدگی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟