پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

آنچه باید در مورد مالیات بر ارزش افزوده بدانیم

آنچه باید درمورد قوانین مالیات بر ارزش افزوده بدانیم

از مسائل قوانین مالیاتی به چه میزان اطلاع دارید؟ آیا سالانه مالیات مربوط به کسب و کار و بیزینس خود را پرداخت می‌کنید؟ امکان عقد قرارداد سرمایه گذاری ریسک پذیر با توجه به قوانین مالیاتی وجود دارد؟ درباره حذف مالیات بر ارزش افزوده چه می‌دانید؟ سالانه افراد زیادی تصمیم به راه‌اندازی کسب و کار و استارتاپ‌های خاص گرفته و در این زمینه اقدام می‌کنند. البته باید توجه داشت که قبل از سرمایه گذاری و شروع کار قوانین مالیات بر ارزش افزوده را جدی گرفته و مورد بررسی قرار داد.

چنانچه تصمیم به راه‌اندازی کسب و کار و بیزینس خاص خود را گرفته و اطلاعات چندانی در زمینه مالیات و مسائل مربوط به آن ندارید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

بررسی مسائل مرتبط با مالیات ارزش افزوده و تعریف مفاهیم

برای بررسی چالش‌ها و موانع اجرایی قانون مالیات بر ارزش افزوده لازم و ضروری است که ابتدا مفهوم ارزش افزوده را برایتان شرح داده و بیان کنیم. برای درک بیشتر مفهوم مالیات بر ارزش افزوده می‌توانیم به مبحث زیر اشاره کنیم.

برای اینکه کالایی مراحل تولید تا مصرف را طی کند از فاکتورهای خاص و مراحل مختلف عبور می‌کند. به عنوان مثال در ابتدا مواد خام محصول تهیه شده و سپس فرآیندهایی برای تولید آن شکل می‌گیرد. به مراحلی که برای تولید کالا انجام می‌شود در واقع ارزش افزوده می‌گویند.

به عنوان مثال تولید کنندگان مراحلی را پس از خرید مواد خام به روی آن‌ها اجرا کرده و طی می‌کنند و همین امر موجب افزایش ارزش افزوده می‌شود. قوانین مالیات بر ارزش افزوده تعیین کننده این مالیات‌ها هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر از مالیات خود می‌توانید به سامانه مالیات بر ارزش افزوده مراجعه کرده و مالیات غیرمستقیم کالای خود را مورد بررسی قرار دهید.

بررسی قانون‌های مالیات بر ارزش افزوده

تاکنون بارها در مجلس شورای اسلامی درباره شرایط سرمایه گذاری در کسب و کارها و قوانین مرتبط با مالیات بر ارزش افزوده بحث‌هایی صورت گرفته و قوانینی در ۵۳ ماده به این مبحث مهم اختصاص یافته است. موارد زیر از جمله مهم‌ترین قوانین مالیات بر ارزش افزوده محسوب می‌شوند:

  • ماده قانون‌های ۱ تا ۱۱ شامل تعاریف و بیان معنای قوانین ارزش افزوده است.
  • شیوه‌ محاسبه دقیق نرخ مالیات در ماده‌های ۱۴ تا ۱۷ به شرح مفصل بررسی شده‌اند.
  • کلیه‌ وظایفی که سازمان‌های امور مالیاتی دارند به انضمام اختیاراتشان در ماده‌های ۲۴ تا ۳۳ قانون مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
  • عوارض کالاها و خدمات متفاوت و بررسی قوانین مربوط به آن‌ها در ماده قانون‌های ۳۸ تا ۴۰ به شرح مفصل بیان شده‌اند.
  • از ماده ۴۲ تا ۵۳ قانون به بررسی عوارض خاص و مالیات‌های پرداخته شده اختصاص یافته است.
  • بخش دوم از ماده‌های ۱۲ تا ۱۳ به معافیت‌ها و حذف مالیات و ارزش افزوده پرداخته است.
  • قوانین ماده‌های ۱۸ تا ۲۳ به کلیه وظیفه‌ها و اقدامات مودیان اشاره دارد.
  • در ماده‌های ۳۴ تا ۴۷ به بررسی سایر مقررات و موارد قانونی پرداخته شده است.
  • حقوق ورودی گمرگ‌ها و عوارضی‌ها نیز در ماده قانون ۴۱ بررسی شده است.

دقت داشته باشید که کلیه قانون‌های مالیات بر ارزش افزوده در شورای اسلامی دارای تبصره‌هایی هستند و بهتر است که کلیه‌ این تبصره‌ها و آیین نامه‌ها را مورد مطالعه قرار داده و یا از مشاورین مالیاتی در این زمینه کمک بگیرید. لازم به ذکر است که به مطالعه و بررسی قوانین ۱۱،‌ ۱۲، ۱۳، ۱۶، ۱۷ و ۳۳ بسیار تاکید شده است.

بررسی قانون های مالیات بر ارزش افزوده

معرفی مشاغل و کسب و کارهایی که مشمول معافیت ماده قانون ۱۲ هستند:

همانطور که اشاره کردیم برخی از سرمایه گذاری‌ها مشکل معافیت حذف مالیات ارزش‌های افزوده می‌شوند  و می‌توانیم بگوییم که سرمایه گذاری ریسک پذیر نیستند. این مشاغل عبارت‌اند از:

  • محصولات کشاورزی و محصولات دامی اعم از دام و طیور، خوراک مورد نیاز دام و طیور، آبزیان، محصولات کشاورزی خام، زنبور عسل، نوغان، کود، بذر و سم و سایر محصولات کشاورزی خام و غیرفرآوری
  • کلیه‌ ماده‌های غذایی اعم از آرد نانوایی، شکر، قند، شیرخشک، پنیر، روغن نباتی، شیر، سویا، قند و گوشت
  • کلیه‌ محصولات و خدمات آموزشی مانند چاپ کتاب‌های درسی و غیردرسی، مطبوعات و لوازم تحریر
  • تمامی خدمات بانک‌های اعتباری و موسسات و صندوق‌های مختلف
  • کلیه خدمات مرتبط به حمل و نقل دریایی، ریلی، جاده‌ای و هوایی
  • خدمات مرتبط به درمان و دارو و توانبخشی
  • کالاهایی که به وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی اهدا می‌شوند
  • کلیه‌ اقلام و تجهیزات نظامی
  • تجهیزات مرتبط با ناوبری فرودگاهی
  • فرش‌های دستبافت
  • اموال غیرمنقول
  • صادرات کالاها و خدمات

بررسی شیوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

در ادامه این مقاله در راستای بررسی قوانین مالیات بر ارزش افزوده می‌خواهیم برایتان شیوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده را نیز شرح بدهیم. پرداخت مالیات‌های ارزش افزوده به صورت دوره‌ای و معمولا هر سه ماه یکبار محاسبه می‌شود. لازم به ذکر است که مقاومت در برابر پرداخت ارزش افزوده مالیات جرم محسوب می‌شود.

برای محاسبه دقیق این مقدار باید مالیات پرداخت شده را که در استارتاپ خود پرداخته‌اید از مالیات گرفته شده کسر کرده و باقی‌مانده را به سازمان‌های امور مالیاتی پرداخت کنید. اگر در زمینه محاسبه دقیق مالیات مشکل داشته و دچار اشتباه می‌شوید، می‌توانید از مشاور مالیاتی در این زمینه مشورت و راهنمایی گرفته و هیچ نگرانی در زمینه محاسبه نداشته باشید.

شیوه محاسبه نرخ مالیات بر ارزش افزوده

محاسبه میزان نرخ مالیات بر ارزش افزوده براساس قوانین مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می‌گردد و معمولا به دو بخش عوارض و مالیات تقسیم بندی می‌شود. جالب است بدانید در ابتدا قانون نرخ ۳ درصدی را برای مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته بود. نرخ ۳ درصدی مالیات تا سال ۱۳۰ به صورت ثابت باقی ماند و سپس به نرخ ۴ درصدی افزایش یافت  و در ارزش گذاری استارتاپ‌ها نیز مالیات بر ارزش افزوده امروزه و در حال حاضر به ۹ درصد افزایش یافته است.

شیوه محاسبه نرخ مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده باید به چه صورت پرداخت شود؟

طبق قوانین مالیات بر ارزش افزوده باید مالیات به صورت دوره‌های سه ماهه پرداخت شده و پشت گوش انداخته نشود. برای پرداخت این مالیات معمولا مدت ۱۵ روزه‌ای در نظر گرفته می‌شود و باید مودیان گواهی ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده دریافت کرده و حتما به سامانه Evat.ir   مراجعه کرده و اظهارنامه مربوط به مالیات خود را تکمیل کنند.

بررسی وظایف مودیان برای مالیات بر ارزش افزوده

حال که اطلاعات نسبی در زمینه قوانین مالیات بر ارزش افزوده به دست آورده‌اید باید بگوییم ‌که ضمن توجه به قرارداد سرمایه گذاری برای استارتاپ باید به وظایف مودیان نیز برای پرداخت مالیات کسب و کار و بیزینس خود دقت داشته باشید. این وظایف به شرح زیر هستند:

  1. ابتدا باید در سامانه سیستم مالیات بر ارزش افزوده بر اساس ضوابط درج شده در فراخوان‌های سازمان امور مالیاتی و دریافت گواهی ثبت نام در ارزش افزوده اقدام کنید. برای ثبت در سامانه به evet.ir باید مراجعه کنید.
  2. سپس مرحله صدور صورتحساب در قبال عرضه کالا یا خدمات است که باید مشمول قوانین مالیات بر ارزش افزوده باشد و توسط سازمان امور مالیاتی موارد مورد نظر در آن رعایت شود.
  3. دریافت کردن مالیات از خریداران کالاها و یا دریافت کنندگان خدمات
  4. پرداخت مالیات کالاها و یا خدمات به فروشندگان و ارائه دهندگان
  5. ثبت کردن و نگهداری اسناد و مدارک مربوط به ارزش افزوده از جمله فاکتورها و رسیدهای مالیاتی
  6. ارائه فرم‌های دفاتر و صورتحساب‌ها برای بررسی و محاسبه
  7. تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
  8. انجام تسویه مالیات در پایان دوره سه ماهه

جمع بندی و سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مسئله مهم مالیات بر ارزش افزوده پرداخته و برایتان مفهوم این عبارت را شرح داده و همچنین قوانین مالیات بر ارزش افزوده را نیز شرح دادیم. حال می‌توانید با آگاهی و دانش کافی برای پرداخت مالیات‌های خود اقدام کنید و یا از مشاوران حقوقی تیم تکداد استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟