پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

نکات کلیدی قرارداد سرمایه‌گذاری برای استارتاپ

قرارداد سرمایه گذاری برای استارتاپ

اگر جزو افرادی هستید که همیشه ذهنتان پر از ایده‌های بزرگ و خلاقانه است، احتمالاً همیشه یکی از اهدافتان جذب سرمایه برای اجرای هر چه ‌بهتر آن‌ها بوده است. داشتن سرمایه کافی به استارتاپ شما کمک می‌کند تا افراد بیشتری را استخدام کنید و به ‌خوبی از پس تبلیغات مورد نیازتان بربیایید.

سرمایه‌گذاری در یک کسب‌وکار نوپا می‌تواند فرصت بسیار پرسودی باشد اما گاهی خطرناک می‌شود. گفته می‌شود حدود ۹۰ درصد از فعالیت‌های استارتاپی به شکست منجر می‌شوند. بنابراین فردی که به‌عنوان سرمایه‌گذار قرار است با بنیان‌گذار همکاری کند، به امنیت سرمایه فکر می‌کند و برای اطمینان از این امنیت، حقوقی به‌عنوان حقوق سرمایه‌گذار ایجاد می‌شود.

در بیشتر موارد مؤسس یک استارتاپ به‌عنوان شخص دارای ایده و تفکر فعال در مورد کسب‌وکارش خواهان آزادی عمل در حیطه آن فعالیت است، بنابراین حاضر نیست تمام حقوق را به سرمایه‌گذار واگذار کند. این امر با خواسته‌های یک سرمایه‌گذار تناقض دارد چراکه شخصی که تمام سرمایه خود را وارد کاری می‌کند تمایل دارد با داشتن کنترل روی آن فعالیت، از تصمیم‌گیری‌های اشتباه در مورد آن جلوگیری کند تا امنیت سرمایه‌اش را تضمین کند. با این تفاسیر تنظیم قرارداد قانونی استارتاپ می‌تواند به هر دو طرف کمک کند تا حوزه تصمیمات خود را بشناسند و از آن فراتر نروند.

اگر تابه‌حال قراردادهای استارتاپی ندیده‌اید، این مرحله که یکی از حیاتی‌ترین مراحل راه‌اندازی استارتاپ شما است ممکن است کمی برایتان پیچیده باشد. در واقع اگر می‌خواهید این مرحله مهم را به ‌خوبی سپری کنید باید با نکات کلیدی قرارداد سرمایه‌ گذاری برای استارتاپ آشنا باشید.

مسائل بین بنیان‌گذار و سرمایه‌گذار

در اولین مراحل موافقت سرمایه‌گذار برای تزریق سرمایه به کسب‌وکارها باید مرحله ارزش‌گذاری استارتاپ ‌ها به‌ درستی و طبق اصول صورت بگیرد. حتماً می‌دانید که هر دو طرف یک قرارداد تأمین مالی به دنبال منافع خود هستند. پس برای این‌که حقوق هر دو طرف دقیقاً در متن قرارداد ثبت شود، باید کمی صبر و حوصله به خرج دهید و فرایند طولانی ثبت قرارداد را به درستی طی کنید.

به‌عنوان یک بنیان‌گذار که برای استارتاپ خود در حال جذب سرمایه هستید، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توانید در ابتدای کار انجام دهید این است که نمونه قرارداد سرمایه‌ گذاری در استارتاپ را بررسی و مطالعه کنید تا در زمان عقد قرارداد سرمایه‌ گذاری استارتاپ از همه بندها و جوانب آن اطلاع داشته باشید.

با اینکه همه قسمت‌های یک قرارداد استارتاپی دارای اهمیت بسیاری هستند. اما برخی از مراحل را شاید بتوان کمی پراهمیت‌تر دانست. یکی دیگر از اقدامات و مراحل عقد قرارداد در این زمینه، تهیه مدارک موردنیاز برای این فرایند است. منظور از مدارک درواقع اسنادی هستند که هر دو طرف قرارداد انتظار دارند طرف دیگر در زمان تنظیم قرارداد قانونی استارتاپ این مدارک را ارائه دهد. البته این مدارک و اسناد بر اساس نوع قراردادهای استارتاپی متفاوت است. اگر نمونه قرارداد سرمایه ‌گذاری در استارتاپ را مطالعه کرده باشید برخی از مدارک مورد نیاز رایج را می‌توانید ببینید.

مسائل بین بنیان گذار و سرمایه گذار

آشنایی با سرمایه ‌گذاری برای استارتاپ می‌تواند علاوه بر ایجاد اعتمادبه‌نفس، اطلاعات شما را در زمینه قوانین قرارداد سرمایه ‌گذاری استارتاپ ‌ها به میزان لازم بالا ببرد و از پشیمانی بعد از عقد قرارداد میزان زیادی بکاهد. از طرفی به شما اطمینان می‌دهد که در زمینه ایده خلاقانه و نو موردبحث، تجارت خوب و ایده‌آلی را تجربه خواهید کرد.

در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد نکات کلیدی قرارداد سرمایه‌ گذاری برای استارتاپ صحبت کنیم.

نکات کلیدی قرارداد سرمایه ‌گذاری برای استارتاپ

در اینجا قصد داریم نکات مهم درمورد قرارداد سرمایه‌ گذاری استارتاپ بررسی کنیم و با بندهای یک قرارداد سرمایه ‌گذاری ریسک ‌پذیر آشنا شویم. پس برای دانستن اطلاعات بیشتر در خصوص عقد قرارداد سرمایه ‌گذاری استارتاپ با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

  • در اولین قدم باید شرایط قرارداد و نوع روش سرمایه‌گذاری تعیین شود. باتوجه‌به ارزش‌ گذاری استارتاپ‌ها شیوه‌های متفاوتی برای تزریق سرمایه به استارتاپ وجود دارد و باید تمام جزئیات و شیوه‌های توافق شده دو طرف عیناً در قرارداد تأمین مالی ثبت شود.
  • دومین قانون از قوانین قرارداد سرمایه‌ گذاری استارتاپ‌ها درمورد انواع سهام است. معمولاً سرمایه‌گذاران در برابر سرمایه‌ای که قرار است تأمین کنند خواستار تقسیم سهام در استارتاپ‌ها هستند و اغلب سهام ممتاز می‌خواهند تا امتیازات خاصی برای آن‌ها داشته باشد. گاهی همه سهام یک سرمایه‌گذار از نوع ممتاز و گاهی بخشی از آن ممتاز است. شرح این مورد در متن قرارداد ضروری است.
  • امتیازات مورد انتظار سرمایه‌گذار در برابر پرداخت سرمایه برای رشد استارتاپ یکی از پراهمیت‌تریننکات کلیدی قرارداد سرمایه‌ گذاری برای استارتاپ است. امتیازاتی چون حق امضا، عضویت در هیئت‌مدیره، تغییر در اساسنامه، انتخاب بازرسان، انحلال شرکت و … دقیقاً در قرارداد باید ثبت و شرح داده شوند.

نکات کلیدی قرارداد سرمایه گذاری برای استارتاپ

نمونه یک قرارداد استارتاپی

  • یکی دیگر از الزامات حقوقی استارتاپ ‌ها این است که در مورد شرایط شکست استارتاپ در قرارداد، باید به ‌وضوح صحبت شود. به این معنا که در صورت شکست قرارداد سرمایه‌ گذاری ریسک ‌پذیر، چه کسانی می‌توانند مجدداً روی آن ایده تلاش کنند. آیا در صورت موفقیت دوباره هم ‌بنیان‌گذاران سابق حقوقی خواهند داشت؟ اگر حقوقی دارند تقسیم سهام در استارتاپ ‌ها برای بار دوم چگونه خواهد بود؟
  • از حیاتی‌ترین نکات کلیدی قرارداد سرمایه ‌گذاری برای استارتاپ، حفظ اطلاعات محرمانه و نحوه برخورد با خاطیان در این زمینه است. این بند یکی از الزامات حقوقی استارتاپ‌ها است که بر وجود آن در قرارداد باید پافشاری شود.
  • یکی از نکات مهم درمورد قرارداد سرمایه ‌گذاری استارتاپ این است که در مورد مالکیت حقوق ایجاد شده برای استارتاپ هم قبل از پیوستن سرمایه‌گذار و هم بعد از پیوستن سرمایه‌گذار باید همه چیز روشن باشد.
  • در هرمرحله از حیات استارتاپ شما ممکن است بعضی از سهام‌داران و شرکا بنابه دلایلی از ادامه همکاری منصرف شوند. در این صورت توضیح اینکه چه امتیازاتی برای بنیان‌گذار می‌ماند و چه شرایطی برای اعضا تغییر می‌کند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پس در ثبت این موضوع نیز اهتمام به خرج دهید.

نتیجه‌گیری

برای جلوگیری از خطاهای حقوقی استارتاپ ‌ها، چه در نقش سرمایه‌گذار وارد یک کار نوپا شوید چه بنیان‌گذار آن باشید، باید آشنایی با سرمایه‌ گذاری برای استارتاپ را در اولویت‌های خود قرار دهید. توجه به نکات کلیدی قرارداد سرمایه ‌گذاری برای استارتاپ می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلاتی که گریبان‌گیر سهام‌داران می‌شود جلوگیری کند و خطاهای حقوقی استارتاپ ‌ها را به حداقل برساند. پس با مطالعه و تحقیق در این زمینه با خیالی آسوده برای گسترش ایده‌های نو و خلاقانه خود وارد مسیر جذاب کارآفرینی شوید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟