پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

معرفی و مجوزهای مورد نیاز برای استارتاپ‌های پزشکی

با ظهور و پیشرفت روزافزون تکنولوژی و وارد شدن آن به عرصه‌های مختلف زندگی بشر، جوامع و مشاغل نیز به سمت تکنولوژی حرکت کرده و برای امور روزمره و مسائل شغلی نیز از آن بهره‌مند می‌شوند. یکی از موارد پرسروصدا در این حوزه استارتاپ‌ها هستند، واژه‌ای که احتمالاً نام آن را در اخبار و مجلات و محافل شنیده‌اید. آنها در موضوعات مختلفی بنیان نهاده می‌شوند. در این مورد می‌خواهیم در مورد نمونه‌های درمانی و مخصوصاً گرفتن مجوزهای استارتاپ ‌های پزشکی صحبت کنیم.

شناخت ماهیت استارتاپ ‌ها

در واقع چندین تعریف برای استارتاپ‌ها بیان شده است اما به‌طورکلی به شرکت‌های نوپا که به دنبال ارائه یک محصول یا خدمات به شکل جدیدتر و در جهت حل مشکل در کمترین زمان ممکن و سودآوری بالا هستند، گفته می‌شود. در این مطلب به بررسی جایگاه استارتاپ‌ ها در صنعت سلامت می‌پردازیم.

استارتاپ‌ها گستره فراوانی داشته و در تمامی حوزه‌های شغلی حضور دارند که این ویژگی یک حسن برای آنها محسوب می‌شود. حوزه پزشکی، یکی از محبوب‌ترین حوزه‌های شرکت‌های استارتاپی است که تاکنون نیز افراد زیادی در این زمینه فعالیت داشته‌اند.

معرفی برترین استارتاپ‌های حوزه پزشکی، انواع قراردادهایی که هنگام راه‌اندازی استارتاپ‌ها به آن نیاز دارید، تأثیر استارتاپ‌ها بر حوزه پزشکی و جایگاه آنها در حوزه سلامت موضوعات موردبحث ما خواهند بود. مانند هر شغل دیگری راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا در این حوزه، به نیازمندی‌هایی احتیاج دارد، در ادامه این مطلب قصد داریم تا مجوزهای استارتاپ ‌های پزشکی و دیگر موارد آن را بررسی کنیم.

استارتاپ ‌های حوزه سلامت

استارتاپ‌هایی که در حیطه سلامت کار می‌کنند در واقع در مدیریت بیماری‌ها، درمان، ارائه نسخه پزشکی و برقراری ارتباط از راه دوربین بیمار و پزشک را بر عهده دارند.

استارتاپ های حوزه سلامت

معرفی انواع استارتاپ‌ های حوزه سلامت :

  • استارتاپ‌های مربوط به پرونده‌های الکترونیکی
  • استارتاپ‌های حوزه ژنتیک
  • استارتاپ‌های بخش رباتیک
  • استارتاپ‌های بخش اینترنت اشیاء
  • استارتاپ‌های بخش ورزش و تناسب‌اندام
  • استارتاپ‌های بخش خدمات پزشکی
  • استارتاپ‌های کنترل و مدیریت دیابت
  • استارتاپ‌های بخش نظارت و پزشکی از راه دور
  • استارتاپ‌های خوراک و تغذیه
  • استارتاپ‌های مدیریت کلینیک
  • و….

با نگاهی به حوزه‌های مختلفی که استارتاپ‌ها در آن توسعه پیدا کرده‌اند به‌خوبی به جایگاه و تعداد استارتاپ‌ های پزشکی پی خواهید برد که به چه میزانی پیشرفت کرده‌اند. هرچند پیشرفتی که استارتاپ‌ها داشته‌اند خیره‌کننده بوده اما این حوزه جز سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر تلقی می‌شود. کمتر کسی پیدا می‌شود که بپذیرد بعضی از استارتاپ‌ها با شکست مواجه شده‌اند اما در این قسمت به معرفی بزرگترین استارتاپهای شکستخورده در حوزه پزشکی می‌پردازیم.

  • استارتاپ دراگ استور (Drug Store)
  • استارتاپ لنترن (Lantern)
  • استارتاپ هلت اسپات (Healthspot)
  • استارتاپ (ReVision Optics)
  • استارتاپ ترانوس (Theranos)

این پنج استارتاپ جزو بزرگ‌ترین شکست‌خورده‌های حوزه سلامت و پزشکی به شمار می‌روند، هرکدام از این کسب‌وکارها اگرچه با ایده‌های فوق‌العاده خود توانستند سرمایه‌های بسیار بالایی را به خود جذب کنند اما هرکدام به دلایلی شکست‌خورده و به آخر خط رسیدند.

استارتاپ‌ها پیشرفت بسیاری در حوزه پزشکی داشته‌اند.

استارتاپ‌های کلیدی متحول‌کننده سلامت

در فرایند کسب مجوزهای استارتاپ‌ های پزشکی توجه به مسیر نمونه‌های موفق بسیار مهم است. درست است که استارتاپ ‌های سلامت بسیار گسترده شده و در دسته‌بندی‌های گوناگون توسعه پیدا کرده‌اند اما تعدادی از این استارت‌آپ‌ها بسیار مهم و کلیدی و متحول‌کننده به شمار می‌روند و سبب رشد کسب‌ و کارهای پزشکی نوپا در جوامع مختلف شده‌اند.

 معرفی استارت‌آپ‌ های کلیدی متحول‌کننده سلامت

  • استارتاپ Cera : ارائه خدمات مراقبت از سالمندان همچون پاسخگویی به‌موقع به پرسش‌های گوناگون آنها در زمینه پزشکی
  • استارتاپ Selfapy: کمک به درمان و کنترل مشکلات روان‌شناختی با ارائه مشاوره به افراد درگیر این مسئله و ارائه پیشنهاد برای انجام فعالیت‌های مخصوص و سودمند
  • استارتاپ Oxford Heartbeat: کمتر کردن مبالغ جراحی‌های پزشکی که درمان مشخصی برای آنها تعریف نشده.
  • استارتاپ YAS Life: حفظ تناسب‌اندام از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی که حرکت‌های ورزشی متنوع را در اپلیکیشن خود داشته و به افراد آموزش می‌دهد.
  • استارتاپ OurPath: مدیریت فعالیت‌های روزانه بیماران دیابتی نوع ۲ کمک به کنترل آن
  • استارتاپ Echo: تحویل دستورالعمل‌های پزشکی به بیمار از طریق همکاری با NHS

راه‌اندازی استارتاپ و قراردادهای مختلف آن

بدون شک می‌دانید تأسیس هر کسب‌وکاری نیاز به اخذ مجوزهای لازم و تنظیم قراردادهای مختلف است. پزشکی نیز از این قاعده مستثنا نبوده برای شروع فعالیت باید مجوزهای استارتاپ‌ های پزشکی را که توسط وزارت بهداشت و درمان مشخص می‌شود، اخذ کنید.

راه اندازی استارتاپ پزشکی و قراردادهای مختلف آن

قراردادها

تنظیم و به امضا رساندن قراردادهای مختلف جز جدایی‌ناپذیر گرفتن مجوزهای استارتاپ‌های پزشکی و کسب‌وکار نوپایی است. اما نکته مهم‌تر نوع قراردادها و مفادی است که در هرکدام ذکر می‌شود و به امضای طرفین قرارداد می‌رسد. معمولاً در راه‌اندازی هر استارتاپی قراردادهایی از جمله قراردادهای تأمین مالی، راه‌اندازی سیستم شبکه، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، طراحی سایت و محرمانگی تنظیم می‌شود که به طور اختصار به هرکدام از این قراردادها می‌پردازیم.

قرارداد تأمین مالی: تقریباً تمامی افراد صاحب ایده در استارتاپ‌ها منبع مالی کافی ندارند بنابراین آنها تلاش می‌کنند با معرفی ایده‌های خود در ایجاد این استارتاپ سبب جلب سرمایه به خود شوند و منابع مالی را تأمین کنند. قرارداد تأمین مالی معمولاً به‌صورت سرمایه‌گذاری سهامی و یا قابل تبدیل به سهام تنظیم می‌شوند.

قرارداد راهاندازی سیستم شبکه: هر استارتاپ نیاز به فعالیت در شبکه‌های مختلف دارد ازاین‌رو لازم است که با شرکت‌های مهندسی IT همکاری انجام شود. طبق این قرارداد شرکت‌های متخصص در امر شبکه متعهد می‌شوند که تمامی مراحل نصب و اجرا و پشتیبانی آن را به طور کامل انجام دهند تا از مشکلات احتمالی بعدی جلوگیری به عمل آید.

قرارداد مدیریت شبکه اجتماعی: همان‌طور که از نامش پیداست این قرارداد مربوط به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی است. در این مفاد این قرارداد ذکر می‌شود که فرد استخدام شده باید تمامی مراحل تولید محتوا و انتشار را خود انجام دهد یا شرایط به نحو دیگری است.

قرارداد طراحی سایت: طبق این قرارداد بایستی تمامی مراحل ایجاد، طراحی، تنظیم بخش‌های مختلف سایت و تمامی امور توسط فرد کارمند انجام شود که مفاد این همکاری باید به طور کامل در متن قرارداد طراحی سایت ذکر می‌شود.

قرارداد محرمانگی: به دلیل اینکه فرد استخدام شده برای همکاری با شرکت استارتاپی، به اطلاعات زیادی دررابطه‌با پروژه و ایده‌های آن دارد و زمینه سوءاستفاده از آن وجود دارد، طبق این قرارداد فرد متعهد می‌شود تا هرگونه موازی‌کاری، افشای اطلاعات مهم شرکت و… را انجام ندهد.

شرایط عمومی قراردادهای خدمات مشاوره: مفادی که در تمامی قراردادهای مشاوره وجود دارد و از سوی طرفین قرارداد مورد تأیید است و عمل به آن قانون است، گفته می‌شود. شرایط عمومی قراردادهای خدمات مشاوره در همه موارد یکسان است و هرگونه تغییر در آن در ذیل شرایط خصوصی قرار داده می‌شود.

جمعبندی

راه‌اندازی استارتاپ‌ها اگرچه بسیار جذاب و سودآور هستند اما باید به نکات حین تأسیس آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. تنظیم دقیق و کامل متن و مفاد قراردادها، اخذ مجوزهای استارتاپ‌ های پزشکی از مراجع ذی‌ربط و جذب سرمایه از روش‌های مناسب از موارد ضروری است که باید مدنظر داشته باشید تا بتوانید به هدف خود در گام نهادن در این حوزه دست پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟