پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

شرایط عمومی قراردادهای خدمات مشاوره

شرایط عمومی قراردادهای خدمات مشاوره

با گسترش علم، تکنولوژی و تخصصی‌تر شدن کارها شاهد آن هستیم که مشاوره در بخش های مختلف کسب‌وکارها و پروژه ها (اعم از پروژه های عمرانی و سایر پروژه ها) با روند رو به رشدی همراه بوده است. در واقع می‌توان گفت که دانستن شرایط عمومی قرارداد مشاوره به ما در قراردادهایی مانند قرارداد برگزاری همایش و رویداد و قرارداد محرمانگی کمک می‌کند تا به عنوان کارفرما یا مشاور بتوانیم عملکرد حرفه‌ای بهتری داشته باشیم. دانستن این شرایط عمومی برای تمامی افرادی که به عنوان مدیر یک کسب‌وکار و یا به عنوان یک مشاور در حال فعالیت هستند لازم است و به آن ها در احقاق حق بهتر خود کمک خواهد کرد.

شرایط عمومی قرارداد مشاوره چیست؟

به مفادی گفته می‌شود که از سوی دو طرف (کارفرما و مشاور) مورد قبول بوده و در تمامی قراردادهای مشاوره ذکر می‌شود و عمل به آن قانون است. در بخش‌های بعدی بیشتر در این خصوص اطلاعاتی را ارائه خواهیم کرد. در ابتدا برخی از مهم‌ترین تعاریف و مفاهیم را در خصوص شرایط عمومی قرارداد مشاوره در اختیار شما قرار خواهیم داد :

  • شرایط خصوصی : به شرایط ویژه‌ای گفته می شود که توسط یکی از طرفین و یا با توافق هر دو طرف به قرارداد اضافه می شود تا بتواند آن را تکمیل کند و تمامی نیازهای طرفین در یک قرارداد برطرف شود.
  • موافقت‌نامه : به سندی گفته می‌شود که توسط هر دو طرف به امضا می‌رسد و مشخصات اصلی و موضوع، مدت زمان، هزینه‌ها و تعهدات طرفین قرارداد در آن ذکر شده است.
  • کارفرما : صاحب کسب‌وکار یا دریافت کننده خدمات در یک قرارداد مشاوره شناخته می‌شود که یک طرف از دو طرف صاحب امضاء را تشکیل می‌دهد.
  • مشاور : طرف دیگر امضاء کننده قرارداد، شخصی که موضوع قرارداد توسط وی انجام می‌شود و در ازای آن هزینه‌ها را دریافت می‌کند.
  • خدمات : به فعالیت‌ها و اقداماتی گفته می‌شود که از سوی مشاور انجام می‌شود.
  • برنامه زمانی کلی : به برنامه‌ای گفته می‌شود که تاریخ شروع و خاتمه تمامی فعالیت‌های مربوط به پروژه درج شده است.
  • برنامه زمانی تفصیلی : این برنامه تاریخ شروع و خاتمه مشخصی می‌باشد و در آن می‌توانید مشخص کنید که شرح خدمات در چارچوب برنامه زمانی مشخصی زمان بندی می‌شود.
  • متوسط حق الزحمه ماهانه : خالص دستاورد مشاور در قرارداد که به صورت ماهیانه از سوی کارفرما به وی پرداخت می‌شود.

با توجه به موارد بالا شما می‌توانید اطلاعات مربوط به قرارداد را به صورت کامل به دست بیاورید که قطعا برای شما می‌تواند در قراردهایی نظیر قرارداد استخدام مدیر فروش و قرارداد تامین مالی مفید واقع شود و شما می‌توانید بر این اساس قرارداد خود را به صورت کامل عقد کنید. موافقت‌نامه قرارداد مشاوره اما یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه شود و ما در ادامه بیشتر در این خصوص با شما صحبت خواهیم کرد.

موافقتنامه قرارداد مشاوره

از مهم ترین مباحث مربوط به قرارداد مشاوره، موافقتنامه فی مابین طرفین (کارفرما و مشاور) می‌باشد. در واقع این موافقت‌نامه مربوط به شرایط خصوصی قرارداد مشاوره می‌شود و شما باید در نظر داشته باشید که تمامی بندهای مربوط به اجرای قرارداد در این موافقتنامه درج می‌شود که قطعا باید به صورت کامل تنظیم شود. از این روی توصیه می‌شود که حتما علاوه بر دانلود قرارداد مشاوره، نسبت به دریافت مشاوره حقوقی در این خصوص اقدام کنید تا بتوانید یک قرارداد کامل را تنظیم کرده و آن را امضاء کنید. در صورتی که سوالی در این خصوص داشته باشید و یا می خواهید برای حل اختلاف و داوری بدون نیاز به دادگستری اقدام کنید، می‌توانید با کارشناسان این حوزه در ارتباط باشید و تمامی بندهای مربوط و لازم را به قرارداد خود وارد کنید. در واقع باید بدانید که علاوه بر شرایط عمومی قرارداد مشاوره، موافقتنامه طرفین نیز باید به صورت کامل در بندهای مشخص درج شود که قطعا می‌تواند برای تنظیم انواع قرارداد کار لازم باشد.

موافقتنامه قرارداد مشاوره

شرایط عمومی قرارداد مشاوره را با چه کسانی در میان بگذاریم؟

یکی از مهم‌ترین مفادی که باید در خصوص شرایط عمومی قرارداد مشاوره باید در نظر داشته باشید، در میان گذاشتن مفاد آن با یک مشاور حقوقی می‌باشد. در واقع این مسئله می‌تواند برای هر دو طرف قرارداد مفید واقع شود چرا که این مسئله دارای اهمیت بسیار زیادی می‌باشد و شما می‌توانید از این روش برای نگارش بهتر مفاد قرارداد استفاده داشته باشید. در واقع باید گفت که شرایط عمومی قرارداد مشاوره شما و همچنین انتخاب داور برای حل اختلافات احتمالی میان دو طرف قرارداد یکی از مهم ترین مسائلی است که مشاور متخصص در زمینه حقوق می‌تواند با شما در میان بگذارد و در نهایت همین مسئله باعث می‌شود تا امکان بروز مشکلات در قرارداد به حداقل خود برسد. در صورتی که سوالی در این زمینه داشته باشید می‌توانید با کارشناسان مربوطه در تماس باشید.

تعیین حق بیمه در شرایط عمومی قرارداد مشاوره

حق بیمه قرارداد مشاوره چطور تعیین می‌شود؟ یکی از مهم ترین سوالاتی که در خصوص حق بیمه  قراردادهای مشاوره اشخاص حقوقی پرسیده می‌شود، پیرامون این مسئله می‌باشد و باید بدانید که بر اساس قانون، در قرارداد کار (اعم از ساعتی و پیمانی) کارفرما موظف به پرداخت حق بیمه مشاور خود می‌باشد که این مسئله می‌تواند در قرارداد و شرایط عمومی قرارداد مشاوره تعیین شده و بر این اساس تصمیم‌گیری انجام شود تا در صورت بروز مشکل، کارگر (مشاور) بتواند از حق و حقوق قانونی خود استفاده داشته باشد. در قرارداد مشاوره ساعتی که شخص مشاور در مدت زمانی مشخص انجام می‌شود، کارفرما علاوه بر بیمه، سنوات، عیدی و سایر مزایای مربوط به قرارداد کاری را باید بر اساس قانون کار بپردازد. برای تعیین میزان حق بیمه پرداختی از سوی کارفرما می‌توانید با کارشناسان حوزه حقوق در ارتباط باشید و مشاوره در این رابطه دریافت کنید. در نظر داشته باشید که شرایط عمومی قرارداد مشاوره شما را مکلف می‌کند که حق بیمه کارگر (مشاور) خود را پرداخت کنید و میزان پرداختی شما بر اساس نوع پروژه (عمرانی و غیر عمرانی) مشخص می‌شود.

تعیین حق بیمه در شرایط عمومی قرارداد مشاوره

سوالات متداول

  1. شرایط عمومی قرارداد مشاوره چیست؟ مفاد قرارداد مشاوره است که بر اساس قانون کار و یا قانون پیمانکاری تعیین می شود و هر دو طرف ملزم به انجام آن می باشند. در این شرایط عمومی مسائلی مانند نوع خدمات قابل ارائه و هزینه دریافتی در قبال آن مشخص می شود.
  2. آیا می‌توانیم شرایط عمومی قرارداد مشاوره را دستخوش تغییر کنیم؟ در قراردادها ممکن است که برخی از شرایط خصوصی را بتوانیم تغییر دهیم ولی معمولا شرایط عمومی قرارداد مشاوره یکسان و برابر با قانون کار اعلام شده می‌باشد.
  3. بیمه، سنوات و پاداش در شرایط عمومی قرارداد مشاوره گنجانده می‌شود؟ در صورتی که قرارداد به صورت حقیقی، ساعتی و مشخص باشد بله. در غیر این صورت افراد می‌توانند توافقات مربوط به این مسئله را در قرارداد خود اضافه کنند و بر اساس آن، قانون این مفاد را به رسمیت می‌شناسد.
  4. حل اختلاف در شرایط عمومی قرارداد مشاوره بر عهده کیست؟ دادگستری محل انجام کار به عنوان محل حل اختلاف قرارداد شناخته می‌شود ولی اگر در هنگام عقد قرارداد شخصی یا گروهی مسئولیت داوری را بر عهده گرفته باشد و هر دو طرف قرارداد آن را قبول داشته باشند، دادگستری نیز حکمیت وی را مبنای قانون می‌داند.
    همچنین در این باره میتوانید حل اختلاف قرارداد پیمانکاری را نیز بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟