پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

حق بیمه قراردادهای مشاوره اشخاص حقیقی

چطور می‌توانیم احقاق حق بیمه قرارداد مشاوره را انجام دهیم

با توجه به تخصصی‌تر شدن زمینه‌های زندگی، در طول عمر خود برای رفع مشکلات کسب‌وکار و یا حتی در زمینه‌های اقتصادی نیازمند دریافت مشاوره هستیم. این مشاوره به صاحبان کسب‌وکارها و فعالان عرصه صنعت و خدمات توسط متخصصین هر زمینه ارائه می‌شود. یکی از سوالات متداولی که در زمینه مشاوره ممکن است از فعالان این عرصه پرسیده می‌شود، حق بیمه قرارداد مشاوره می‌باشد. در واقع زمانی که شما می‌خواهید با یک فرد در حوزه کسب‌وکاری خود در ارتباط باشید، باید قرارداد کاری از نوع مشاوره امضاء کنید که این قرارداد باید از لحاظ نکات مختلفی مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد که از مهم‌ترین آن‌ها حق بیمه و مالیات به شمار می‌رود.

قرارداد چیست و چرا اهمیت دارد؟

بر اساس ماده ۱۳۸ قانون مدنی ایران قرارداد به شرح زیر تعریف می‌شود :

  • عقد (قرارداد) به معنای آن است که یک نفر یا چند نفر برای انجام کاری تعهد بدهند و این تعهد مورد قبول تمامی افرادی باشد که این قرارداد به امضاء آن‌ها رسیده است.

کسورات قانونی یک قرارداد چیست؟

در واقع مبلغ مشخص شده در قرارداد است که از مبلغ کل قرارداد کسر می‌شود و وجوهی می‌باشد که کارفرما از حقوق کارگر (مشاور) خود کسر می‌کند. بیمه و مالیات در بخش کسورات یک قرارداد شناخته می‌شوند.

قراردادها در چه انواعی منقعد می‌شوند؟

قراردادهای مشاوره در دو نوع مشاوره ساعتی و مشاوره پیمانکاری منعقد می‌شوند که در ادامه بیشتر در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد :

  • قرارداد مشاوره پیمانکاری : در این روش مشاور به عنوان پیمانکار شناخته می‌شود و تعهدی برای حضور در ساعتی مشخص در محلی مشخص را ندارد. در واقع مبنای محاسبه حقوق و دستمزد مشاور حقیقی در این شیوه، توافقی است که مابین طرفین انجام می‌شود و به شرط انجام کار می‌باشد. این نمونه از قراردادها به صورت مختلفی منعقد می‌شود و بر اساس ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی شامل بیمه می‌شوند.
  • قرارداد مشاوره ساعتی : بر خلاف روش مشاوره پیمانکاری، در این شیوه از عقد قرارداد، مشاور باید در یک مجموعه مشخص کاری، ساعات مشخصی را پشت سر بگذراند و این دسته از قراردادها از آن جا که شامل قانون کار می‌شوند، باید تمامی مزایای قانون کار از جمله حق بیمه قرارداد مشاوره ساعتی پرداخت شود. در کنار آن مزایای مختلفی مانند حق مسکن، پاداش و سایر حمایت های دیگر باید به رسمیت شناخته شوند. در واقع باید بدانید که بر اساس تبصره ۲ ماده ۳۵ قانون کار فعالیت و قرارداد ساعتی به رسمیت شناخته می‌شوند و بسیاری از فعالان این عرصه از این شیوه استفاده می‌کنند.

با توجه به این موارد باید به مشاوره حقوقی پیش از عقد قرارداد مشاوره اقدام کنید و حق بیمه شرایط عمومی قراردادهای خدمات مشاوره را مشخص کنید تا بتوانید عملکردی بهینه را در این خصوص داشته باشید. در واقع نوع قرارداد و مفاد قرارداد دارای تاثیر مستقیم در تصمیم‌گیری دادگستری و مراجع داوری برای تعیین حق بیمه قرارداد مشاوره می‌باشد.

محاسبه سهم بیمه کارفرما در قرارداد مشاوره چطور انجام می‌شود؟

شرایط عمومی قرارداد مشاوره به ما می‌گوید که ماخذ ۳۰ درصد انواع قرارداد کار به عنوان حق کارفرما محاسبه می‌شود و مابقی بر عهده شخص مشاور می‌باشد (به بخش قرارداد چیست و چه اهمیتی دارد مراجعه کنید.) یکی از مسائلی که در حق بیمه قرارداد مشاوره دارای اهمیت بسیار زیادی می‌باشد، برای بیمه افرادی که در طرح های عمرانی در حال فعالیت می‌باشند به شرح زیر محاسبه می‌شود :

  • حق بیمه ۱۴ درصد ناخالص کارکرد + ۶/۱ بیمه بیکاری که ۱۲ درصد از آن به عنوان سهم کارفرما محاسبه می‌شود و ۶/۳ را مشاور باید پرداخت کند.

با توجه به موارد یاد شده در قسمت بالا شما می‌توانید اطلاعات لازم در خصوص احقاق حق خود در حق بیمه قرارداد مشاوره را دریافت کنید و در کنار این مسئله اهمیت قرارداد و نحوه عقد آن نیز دارای اهمیت می‌باشد که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

چطور می‌توانیم احقاق حق بیمه قرارداد مشاوره را انجام دهیم

صرف عقد قرارداد برای شما مسئولیت کاری و حرفه ای رسمی را به بار خواهد آورد و از این روی شما باید دقت بسیار زیادی را در عقد قرارداد داشته باشید. در ابتدا باید سعی کنید که تمامی مفاد مربوط به حق بیمه، مالیات و نحوه تقسیم بندی پرداخت آن توسط کارفرما و کارگر (مشاور) مشخص شود. در ادامه راه نیز بهتر است نسبت به دانلود قرارداد برای مشاهده نمونه‌های موفق و رسمی قرارداد مانند قرارداد بازاریابی و امثال آن اقدام کنید تا در نهایت بتوانید عملکرد خود را در این خصوص بهبود بخشید. در صورتی که سوالی در خصوص احقاق حق بیمه قرارداد مشاوره داشته باشید نیز می‌توانید با کارشناسان حقوقی در این خصوص در ارتباط باشید.

حل اختلاف و داوری یکی از مهم‌ترین بندهایی است که در قرارداد شما باید ذکر شود. به طور کلی در صورتی که صحبتی در قرارداد مبنی بر داور زده نشده باشد، شما برای تعیین تکلیف و حل اختلاف به دادگستری مربوط به محل انجام کار و پروژه مراجعه کنید. در غیر این صورت شما می‌توانید یک داور انتخاب کنید که مورد تایید طرفین بوده، عادل باشد و مورد تایید دادگستری باشد تا بتواند دادخواهی شما را در صورت بروز اختلاف انجام دهد. رای داور برای دادگستری و قوه قضاییه به رسمیت شناخته می‌شود. اما چرا داور؟ این کار باعث می‌شود تا کارشناسی دقیق‌تر حقوقی و حرفه‌ای در خصوص فعالیت شما انجام شود و همچنین مدت زمان کوتاه‌تری را برای شما صرف خواهد کرد تا بتوانید از خدمات داوری استفاده داشته باشید. مشاوره و دادخواهی طرفین به صورت عادلانه، تخصصی و بدون طرفیت از دیگر مزایایی است که می توانیم از داور مانند دادگستری انتظار داشته باشیم.

چطور می‌توانیم احقاق حق بیمه قرارداد مشاوره را انجام دهیم

نتیجه گیری

حق بیمه قرارداد مشاوره یکی از مهم ترین مسائلی است که شاید برای بسیاری از مشاوران حقیقی پیش آمده باشد و بر اساس نوع قرارداد (ساعتی و پیمانکاری) و مفاد قرارداد تعیین می‌شود و هر یک از طرفین می‌تواند به صورت شفاف از مسئولیت های خود در قبال این مسئله آگاه باشد.

سوالات متداول

  1. آیا در قرارداد مشاوره، کارفرما باید نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام کند؟ بله. بر اساس قانون کار در قرارداد ساعتی کارگر (مشاور) از تمامی مزایای مربوط به قانون کار برخوردار بوده و در قرارداد پیمانکاری، بیمه شامل ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی خواهد شد.
  2. سهم کارفرما در پرداخت حق بیمه قرارداد مشاوره غیر عمرانی چقدر است؟ ۳۰ درصد از کل حقوق ماهانه فرد مشاور به عنوان سهم کارفرما در پرداخت حق بیمه قرارداد مشاوره غیر عمرانی شناخته می‌شود.
  3. نقش قرارداد در حق بیمه قرارداد مشاوره چیست؟ قرارداد تمامی مفاد قانونی مورد قبول طرفین را به رسمیت می‌شناسد و اصول حکمیت مابین کارفرما و پیمانکار یا کارگر می‌باشد.
  4. قرارداد مشاوره به چند صورت تنظیم می‌شود؟ به طور کلی می توان گفت که قرارداد مشاوره به دو صورت ساعتی و پیمانکاری تعیین می‌شود. در قرارداد ساعتی شخص باید در ساعت مشخص در محل مشخص کار خود را انجام دهد و در قرارداد پیمانکاری شخص صرف نظر از ساعت و محل، باید کار مشخص را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟