پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

نمونه قرارداد عدم افشای اطلاعات

نمونه قرارداد عدم افشای اطلاعات

اگر شما صاحب یک کسب و کار از نوع مجازی یا حتی غیرمجازی باشید، حتماً اسم قرارداد عدم افشای اطلاعات یا تعهد حفظ محرمانگی به گوشتان خورده است. از آنجایی که در دنیای پیرامون ما اطلاعات با سرعتی به اندازه یک چشم برهم زدن منتقل می‌شوند، مسأله حفظ اسرار تجاری و اطلاعات شغلی یکی از دغدغه‌های مشاغل نوپا مانند استارتاپ‌ها هستند. بنابراین حتماً باید راهی قانونی برای حفظ این اطلاعات وجود داشته باشد. ما در این  مقاله شما را با این قرارداد مهم و حیاتی برای مشاغل آشنا کرده و نمونه قرارداد محرمانگی اطلاعات را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

قرارداد محرمانگی اطلاعات چیست؟

قرارداد محرمانگی اطلاعات (Non-Disclosyre Agreement)  قراردادی است که طی آن طرفین با یکدیگر موافقت می‌کنند که هرگونه اطلاعات محرمانه شامل دانش، اسرار تجاری و انحصاری را که برای اهداف تجاری خود به کار می‌برند، از دسترس دیگران محافظت کنند. این تعهد حفظ محرمانگی یک قرارداد حقوقی است که در بسیاری از مواقع به‌عنوان یکی از شروط اصلی قرارداد بین طرفین در متن قرارداد نوشته می‌شود.

زمانی که شما به‌عنوان یک کارمند، شریک، مشاور، پیمانکار، مدیرعامل، برنامه‌نویس، هم بنیانگذار، در یک شرکت مشغول به کار می‌شوید، اطلاعات محرمانه بسیاری در دسترس شما قرار می‌گیرد؛ اطلاعاتی در مورد برنامه‌های آینده شرکت، رقبای تجاری، درآمد، مزیت رقابتی، اطلاعاتی در خصوص اسرار تولید، گزارش عملکرد شرکت، اطلاعات حساب‌های بانکی، حقوق و غیره نمونه‌هایی از اطلاعات محرمانه شرکت هستند. اگر این اطلاعات محرمانه در دسترس رقبای شرکت قرار بگیرند ممکن است منجر به نابودی شرکت شما شود. پس ضروری است پیش از بستن قرادادهایی مانند قراداد مشارکت مدنی و قرارداد مشاوره با قرارداد محرمانگی آشنا شده و آن را تهیه کنید و پس از تایید متخصصان به امضا برسانید.

نکات مهم در قرارداد محرمانگی اطلاعات

قبل از راه‌اندازی کسب و کارتان و یا بستن قراردادی مانند قرارداد هم بنیانگذاران باید نمونه قرارداد محرمانگی اطلاعات را تهیه کنید. در توافق نامه عدم افشای اطلاعات لازم است که تعدادی از موارد مهم رعایت شود تا هر دو طرف قرارداد از امضای آن متضرر نشوند. این موارد عبارتند از:

  • قبل از اینکه اطلاعات را به طرف مقابل بدهید باید قرارداد عدم افشای اطلاعات امضا شود؛
  • ابتدا باید مشخص شود که طرفین قرارداد دقیقاً چه کسانی هستند. اگر طرف قرارداد یک شرکت است باید مشخص شود که آیا کارمندان و وکلای شرکت نیز مشمول این قرارداد هستند یا خیر؛
  • بایستی تمامی اطلاعات و مدارکی که به طرف مقابل داده می‌شود جز اطلاعات محرمانه به حساب آورده و طرف قرارداد را ملزم به حفظ آن‌ها کنید. برای اینکه ممکن است تعدادی از مدارک و اسناد از قلم بیفتند بهتر است با آوردن عباراتی مانند “از قبیل” چند نمونه از آن‌ها را ذکر کنید به این ترتیب دایره تعهدات به تعدادی از موارد محدود نمی‌شود و می‌توانید بعد از امضای قراردادهایی مانند قرارداد پیمانکاری نیز مواردی به آن اضافه کنید. فراموش نکنید که تمامی مکاتبات از جمله ایمیل‌ها نیز جز موارد محرمانه به حساب می‌آیند. در قرارداد ایجاد بستر سامانه نیزحفظ اسرار ایمیلی بسیار اهمیت دارد.
  • در متن قرارداد باید ذکر شود در صورتی که متعهد از افشای اطلاعات با خبر شود باید طرف مقابل را نیز از این موضوع باخبر کند.
  • پس از پایان قرداد یا انحلال آن باید متعهد تمامی اطلاعات و مدارکی که نزد خود دارد را به طرف مقابل تحویل دهد و حق نگهداری هیچ گونه رونوشت یا کپی از آن‌ها را ندارد. این بخش از اسرار محرمانگی در قرارداد کارآموزی کاربرد فراوانی دارد.
  • مدتی که باید اطلاعات به صورت محرمانه باقی بمانند باید در متن قرارداد مشخص شود.
  • اطلاعات دقیق فرد متعهد باید در متن قرارداد ذکر شود.
  • در موارد که نقض قرارداد محرمانگی اتفاق می‌افتد برای جبران خسارت وارد شده به شرکت یا فرد باید مبلغی مالی در متن قرارداد ذکر شود. این مورد را در قرارداد کار با مدت معین به خاطر بسپارید.

انواع قراردادهای محرمانگی

قرارداد محرمانگی یا توافق عدم افشا به دو صورت یک جانبه و دوجانبه تهیه می‌شود که در ادامه هر یک از آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

  • قرارداد محرمانگی یک جانبه

این نوع قرارداد زمانی کاربرد دارد که یک طرف می‌خواهد محرمانه ماندن اطلاعات از طرف مقابل ضمانت شود. به همین دلیل قراردادی تنظیم می‌شود که در آن تضمین می‌شود که فرد یا سازمان نمی‌تواند بدون اجازه اطلاعات تجاری را در اختیار فرد یا سازمان دیگری قرار دهد و به امضای طرف مقابل می‌رسد. در واقع در قرارداد محرمانه یک جانبه یکی از طرفین اطلاعات را در اختیار طرف دیگر می‌گذارد و آن فرد با امضای قرارداد قبول می‌کند که اطلاعات را به هیچ عنوان در اختیار کس دیگری قرار ندهد.

  • قرارداد محرمانگی دوجانبه

در قرارداد محرمانگی دوجانبه همان‌طور که از اسمش پیداست هر دو طرف قرارداد قبول می‌کنند که اطلاعات محرمانه و اسرار تجاری مورد نظر را در میان خودشان به اشتراک بگذارند اما از دسترس سایر افراد حفظ کنند. هم‌چنین قراردادهای محرمانگی دوجانبه دارای بندی جداگانه برای تعهد عدم رقابت میان دو طرف قرارداد نیز هستند. به این معنی که ممکن است یکی از طرفین قرارداد نگران این باشد که طرف مقابل با دسترسی به اطلاعات خود شخصاً با مشتریان وارد مذاکره شود. بنابراین در این قرارداد دوجانبه، مانند قرارداد خدمت مدیرعامل بندی برای عدم رقابت اضافه می‌کنند.

نمونه قرارداد محرمانگی

اگر شما می‌خواهید کسب و کاری را شروع کنید یا با شخصی جدید وارد یک همکاری شوید بهتر است قبل از هر کاری نمونه قرارداد عدم افشای اطلاعات  و یا حتی قرارداد سرمایه گذاری ریسک پذیر برای کسب و کار جدید را تهیه کرده و با بررسی همه جانبه این قرارداد آن را به امضا برسانید. لازم است که در این قرارداد ضمانت‌نامه‌های اجرایی لازم را بگنجانید تا از عدم افشای اطلاعات و اسرار خود مطمئن شوید. ممکن است بخواهد خودتان نمونه قرارداد NDA را تهیه کنید و مفاد آن را خودتان تعیین کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم بعد از تهیه آن، با مشاوران حقوقی که در این زمینه تخصص‌های لازم را دارند حتماً مشورت کنید، زیرا ممکن است نکات اصلی و ریزی را فراموش کرده باشید که در صورت ذکر نشدن آن‌ها در قرارداد بعدا به مشکل برخورد کنید.

به منظور اطمینان خاطر در تهیه قرارداد عدم افشای اطلاعات، مجموعه حقوقی تکداد با مشاوران خبره در این زمینه می‌تواند شما را همراهی کند. نمونه قرارداد محرمانگی اطلاعات که در این مجموعه تهیه می‌شوند در اختیار شما گذاشته خواهد شد.

نمونه قرارداد محرمانگی و عدم افشا اطلاعات دوجانبه استارتاپ

زمانی که شما یک استارتاپ راه‌اندازی می‌کنید، حفظ اطلاعات محرمانه و تنظیم قراردادهایی در این زمینه اهمیت بسیاری دارد. در این مدل کسب و کارها داشتن ایده‌های ناب و تیم قدرتمند برای اجرایی‌کردن این ایده‌ها بسیار مهم است اما داشتن این موراد کافی نیست. حتماً نیاز به یک سرمایه‌گذار دارید. باید بین شما به عنوان صاحب استارتاپ و سرمایه‌گذار قراردادی تنظیم شود و تمام موارد حقوقی از جمله تعهدات، میزان سرمایه، سهم و.. به طور دقیق مشخص شوند.

بنابراین حفظ محرمانگی اطلاعات در مشاغل نوپا بخصوص استارتاپ‌ها بسیار جدی است. لازم است که در شروع هر کسب و کار نوپایی نمونه قرارداد محرمانگی اطلاعات تنظیم شود. اگر تنظیم این قرارداد را زیر نظر متخصصان حقوقی در این زمینه انجام دهید می‌توانید تمامی حساسیت‌های لازم در جهت عدم افشای اطلاعات و اسرار شغلی را به کار بگیرید.

تنظیم نمونه قرارداد محرمانگی اطلاعات به صورت دوجانبه در استارتاپ از آن جهت اهمیت دارد که هر دو طرف این قرارداد اطلاعات و دارایی‌های ارزشمندی دارند که باید برای حفظ آن‌ها تلاش کنند.  استارتاپ‌ها در مواردی لازم است اطلاعات شغلی خود مانند مدل کسب و کار، اطلاعات مالی، اسامی مشتریان و … را در اختیار فرد سرمایه‌گذار قرار دهند به همین منظور بایستی از عدم افشای آن‌ها توسط سرمایه‌گذار مطمئن شوند. بنابراین انعقاد قرارداد محرمانگی در قراردادهایی مانند قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل نیز یکی از موارد بسیار ضروری در شروع روابط بین سرمایه‌گذار و استارتاپ است.

قراردادهای محرمانگی اطلاعات قراردادهای برای افزایش امنیت شغلی

از مهم‌رین اقدامات حرفه‌ای در راه‌اندازی هر کسب و کاری ایجاد شرایطی برای جلوگیری از سو استفاده از اسرار تجاری و اطلاعات شغلی است. همان‌طور که در این مقاله برای شما توضیح دادیم انعقاد قرارداد عدم افشای اطلاعات راهی برای پیشگیری از این سو استفادهاست. اما اگر شما روش نوشتن صحیح متن قرارداد را ندانید یا تمامی مفاد لازم برای بستن راه‌های افشای اطلاعات را ندانید ممکن است در آینده با مشکلات جدی روبه‌رو شوید به طوری‌که هم کسب و کار خود را از دست دهید و هم در مشاغل استارتاپی سرمایه فرد سرمایه‌گذار را از بین ببرید.

کارشناسان حقوقی تکداد به شما کمک می‌کنند تا نمونه قرارداد عدم افشای اطلاعات که خود تهیه کرده‌اید را به بهترین نحو اصلاح کنید یا تمام مسیر تهیه قرارداد را از صفر تا صد به آن‌ها بسپارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟