پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

عیدی قرارداد کار معین به چه میزان تعیین می شود؟

عیدی قرارداد کار

یکی از مهم ترین مسائلی که در مورد قانون کار بیان شده است (ماده ۳۷ قانون کار) یک کارگر (کار معین، کارمزد و فصلی) از عیدی برخوردار است. اما میزان عیدی چقدر است و چطور تعیین می‌شود؟ این سوالی است که ممکن است برای شما پیش بیاید و باید بگوییم که عیدی انواع قرارداد کار معین باید بر اساس مواد قرارداد، تاریخ تنظیم، امضاء یا تاریخ شروع به کار ذکر شده در قرارداد تعیین می شود. سوالات در خصوص عیدی قرارداد کار معین را در این خصوص مطرح خواهیم کرد. شاید برای شما هم سوالات زیادی در خصوص عیدی قرارداد کار معین پیش آمده باشد که از جمله مهم ترین آن ها، میزان عیدی دریافتی، تعلق گرفتن مالیات بر عیدی قرارداد کار معین و سایر موارد می باشد.

قرارداد کار معین چیست؟

در ابتدای راه دریافت اطلاعات لازم در خصوص قرارداد کار موقت می تواند برای شما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد. قرارداد کار، یک قرارداد فی مابین کارفرما و کارگر می‌باشد که به صورت کتبی یا شفاهی تهیه می‌شود و به موجب آن کارگر می‌تواند بر اساس میزان مشخصی کار انجام شده، حق الزحمه (حق السعی) خود را دریافت کند. در این دسته از قراردادها ذکر می شود که چه میزان کار در چه مدت زمان باید انجام شود.

ابهامات قرارداد کار معین و تعیین تکلیف عیدی

بر اساس قرارداد کار معین، یک کارگر باید میزان مشخصی از فعالیت مشخص شده در قرارداد را انجام دهد و بر اساس آن حقوق دریافت می کند. یکی از مهم ترین مشکلاتی که در این دسته از قراردادها نظیر قرارداد حق العمل کاری و غیره مشاهده می شود، عدم وجود تبصره ها و ناقص بودن قرارداد می باشد. از این روی به شدت توصیه می شود که برای حل اختلاف و داوری، نسبت به دریافت مشاوره حقوقی و دانلود قرارداد اقدام شود تا در صورت بروز مشکل یا اختلاف، دو طرف بتوانند به دادگستری یا داور مشخص شده در قرارداد مراجعه نمایند.

قرارداد کار معین بر اساس تبصره ماده سی و دوم قانون مدیریت خدمات کشوری به رسمیت شناخته می‌شوند و بر این اساس می‌توانیم نتیجه‌گیری کنیم که این دسته از قراردادها تابع قانون مدیریت خدمات کشوری می‌باشند. باید در نظر داشته باشید که در قرارداد کار معین، ماهیت هر قرارداد با دیگری دارای تفاوت هایی می‌باشد که در عیدی قرارداد کار معین ممکن است تاثیرگذار باشد. از این روی باید به تمامی مفاد و مواد قرارداد پیش از امضاء کردن آن توجه داشت و این مسئله اهمیت دریافت مشاوره در خصوص امضاء قرارداد را بیش از پیش عیان می‌سازد.

ابهامات قرارداد کار معین و تعیین تکلیف عیدی

پرداخت عیدی در قرارداد کار معین چطور انجام می شود؟

بر اساس حکم ماده ۱۸۸ قانون کار، در صورتی که اشخاص مشمول قانون استخدام کشوری باشند و یا مقررات خاص استخدامی برای آن ها در نظر گرفته شده باشد، مشمول مقررات قانون کار نخواهند شد. بر این اساس می‌توانیم به این نتیجه برسیم که اگر فردی در حال حاضر در حال فعالیت بر اساس قرارداد کار معین می‌باشد، باید در نظر داشته باشد که تمامی فعالیت های وی و تمامی دستمزد و حقوق دریافتی وی باید در قراردادی مانند قرارداد پیمانکاری که شخص با کارفرما منعقد می کند، ذکر شده باشد تا بتواند از این قانون استفاده داشته باشد. برای مثال در صورتی که قصد دارید پرداخت عیدی را در قرارداد کار معین تعیین کنید، باید حتما در قرارداد ذکر شود که برای مدت زمان معین کار، در طول ماه اسفند سال جاری (ذکر شود) مبلغ مشخص شده به عنوان عیدی به کارگر متعلق خواهد شد. همچنین می توانید در قرارداد خود ذکر کنید که این مبلغ بر اساس قانون اداره کار مشخص خواهد شد.

قرارداد موقت و معین چه تفاوت هایی با یکدیگر دارد؟

  • قرارداد موقت : در این قرارداد تاریخ شروع و پایان از ابتدا مشخص می‌شود و در طول قرارداد، کارفرما حق فسخ قرارداد را نخواهد داشت. بر اساس ماده ۲۷ قانون کار، کارفرما تنها در صورتی می‌تواند یک قرارداد را فسخ کند که قصور کارگر مشخص شده و شورای اسلامی کارگاه نظر مثبت خود را در زمینه فسخ قرارداد اعلام نماید. در قرارداد موقت، تکرار و تمدید قرارداد در بازه های زمانی مشخص باعث نمی‌شود که قرارداد ثابت و دائم شود و شخص کارگر باید پس از هر دوره کاری، دوباره نسبت به تمدید قرارداد خود اقدام نماید.
  • قرارداد معین : در این دسته از قراردادها، یک کار معین مشخص می‌شود و کارگر تعهد به انجام آن را پیدا می‌کند. زمان در این دسته از قراردادها مشخص نمی‌باشد ولی اگر زمان مشخصی برای انجام کار توسط کارفرما مشخص شود، کارگر ملزم به رعایت آن خواهد بود. در واقع قرارداد کار معین بسیار به قرارداد پیمانکاری نزدیک است. کارفرما در این دسته از قراردادها موظف به پرداخت حق بیمه و افزایش میزان حقوق هر سال بر اساس سنوات کاری کارگر می‌باشد و اگر کارفرما در قرارداد کار معین قصوری در پرداخت حق بیمه یا افزایش حقوق داشته باشد، مقصر شناخته خواهد شد. یک نکته بسیار مهم آن است که افزایش دریافتی از حداقل حقوق یک سال به حداقل حقوق سال دیگر، خلاف قانون واقع میشود.

با توجه به تعریف قرارداد موقت و قرارداد معین می‌توانیم تفاوت قرارداد کار معین با موقت را بیشتر درک کنید و در خصوص عیدی قرارداد کار معین باید بدانید که این سری از قراردادها همانند قرارداد استخدام مدیر فروش باید حتما مشخصات دریافت عیدی را ذکر کنند تا کارگر بتواند در موعد مقرر نسبت به دریافت عیدی خود اقدام نماید.

چه نکاتی را در قرارداد کار معین باید مد نظر داشته باشیم؟

در ابتدای راه باید در نظر داشته باشید که قرارداد کار معین از سوی مراجع قانونی و قضایی قابلیت پیگیری چندانی ندارد و تنها مفاد قرارداد دارای اهمیت برای مراجع قضایی می‌باشد. از سوی دیگر نیز باید در نظر داشته باشید که این قرارداد به هیچ عنوان نباید شفاهی عنوان شود و بهتر است که از قرارداد کتبی تایید شده از سوی مشاور حقوقی برای انجام کار استفاده شود. این مسائل باعث می‌شود تا شما به عنوان کارگر یا کارفرما بتوانید از حقوق خود به صورت کامل دفاع کنید.

چه نکاتی را در قرارداد کار معین باید مد نظر داشته باشیم ؟

سوالات متداول

  1. قرارداد کار معین چیست؟ به قراردادی فارغ از زمان که برای انجام کاری مشخص فی مابین کارگر و کارفرما منعقد می شود و تمامی حقوق مربوط به پرداخت ها و سنوات، مزایا و شیوه پایان کار در آن ذکر شده است.
  2. پرداخت عیدی قرارداد کار معین چطور انجام می‌شود؟ به طور کلی می توان گفت که این پرداخت بر اساس مفاد قرارداد ذکر می‌شود و اشخاص می‌توانند بر اساس توافقی که داشته‌اند نسبت به دریافت عیدی خود اقدام نمایند.
  3. آیا قرارداد کار معین حتما باید نوشته شود؟ در قانون کار الزامی برای نوشتن کتبی قرارداد وجود ندارد ولی به این دلیل که احقاق حق طرفین باید بر اساس مستندات انجام شود، قرارداد کار معین باید به صورت کامل نوشته شود و به امضاء طرفین برسد. در صورت تعیین داور، طرفین برای حل اختلاف

می‌توانند اقدام کنند.

  1. آیا برای تمامی افراد می توان قرارداد کار معین تعریف کرد؟ خیر. برای فامیل درجه یک، همسر و کسانی که خویشاوندان درجه یک شما حساب می‌شوند، نمی‌توانیم از قرارداد کار معین استفاده کنیم. قراردادهای موقت گزینه ای جایگزین و قانونی برای این منظور حساب می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟