پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

آنچه باید درمورد قانون مشمول مرور زمان مالیات عملکرد بدانیم

قانون مشمول مرور زمان مالیات عملکرد

قانون مشمول مرور زمان مالیات عملکرد ارتباط مستقیمی با حسابرسی‌های مربوط به مالیات دارد. سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان مرکزی که درباره امور مربوط به مالیات فعالیت می‌کند، موظف به تطابق درآمد افراد با قوانین مربوطه است. در صورتی که این سازمان در زمانی مشخص بررسی‌های لازم را بر روی درآمد افراد و تطابق آن‌ها با قوانین انجام ندهد، مشمول مرور زمان مالیاتی می‌شود. در حالت کلی مرور زمان مالیاتی به حالتی گفته می‌شود که افراد اظهارنامه مالیاتی خود را در زمان مشخص ارسال کرده یا از انجام آن خودداری می‌کنند.

دلایل اهمیت مرور زمان مالیاتی

قانون مشمول مرور زمان مالیات عملکرد یکی از بهترین امور مربوط به مالیات است که نظم و و قانون را در جامعه برقرار می‌کند. این مسئله موجب می‌شود که مردم قبل از هشدار‌های جدی از سوی مراکز مربوطه مالیات خود را در زمان مشخص پرداخت کنند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که مباحث مربوط به مالیات به قدری در دنیا اهمیت دارد که در هر کشوری قوانین مشخصی برای آن به وجود آمده است.

دلایل اهمیت مرور زمان مالیاتی

مرور زمان مالیاتی عملکرد چه مدت طول می‌کشد؟

در حال حاضر هیچ قانونی مبنی بر مدت زمان مرور زمان مالیاتی عملکرد تعیین نشده است زیرا قوانین مربوط به عدم ارسال اظهارنامه و ارسال اظهارنامه در زمان مشخص کاملا متفاوت بوده و ممکن است به هر میزانی طول بکشد. با این حال طبق ماده ۱۵۶ کسانی که در زمان مشخص اظهارنامه خود را برای موسسه مربوطه ارسال کنند دچار مرور مالیاتی نخواهند شد ولی در صورت عدم ارسال این مدرک تا سه ماه پس از زمان تعیین شده، اظهارنامه در حالت مرور زمان مالیاتی قرار گرفته و افراد باید جریمه پرداخت کنند.

در ماده ۱۵۷ قانون مشمول مرور زمان مالیات عملکرد تعیین شده است که پس از گذشت ۵ سال از تاریخ سررسید مرور زمان مالیات، متقاضیان باید مالیات خود را به مراکز مربوطه پرداخت کنند.

البته باید به این نکته اشاره کرد بر اساس این قانون، برخی مشاغل مانند بیمارستان‌ها، هتل‌ها و مجموعه‌های خدماتی دیگر مشمول معافیت های مالیاتی خواهند شد.

نکات مربوط به مرور زمان مالیات

همان طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، قانون مشمول مرور زمان مالیات عملکرد از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از هرگونه مشکل و پرداخت جریمه‌ای با نکات مربوط به آن آشنا باشیم. مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است تمام نکات و مسائل مربوط به مرور زمان مالیات را به طور کامل توضیح داده است.

  • معمولا مرور زمان مالیاتی به ندرت رخ می‌دهد که یکی از دلایل این رخداد تعویض ماموران امور مالیاتی است.
  • در صورتی که متقاضیان در دسته کسانی که شامل مرور زمان مالیاتی می‌شوند قرار نگیرند، یعنی اظهارنامه آن‌ها از هر نظر تایید شده است.
  • معمولا کسانی که در اداره مالیات کار می‌کنند برعکس حسابداران به مسئله مرور زمان عملکرد علاقه زیادی ندارند.

مرور زمان در انواع مالیات ها به چه معناست؟

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که مرور زمان در انواع مالیات ‌ها به چه معناست؟ برای پاسخ به این سوال باید انواع مالیاتی را که صاحبان مشاغل با آن سروکار دارند، بررسی کنیم.

  1. قانون مشمول مرور زمان مالیات عملکرد بر درآمد به این معناست که اگر متقاضیان درباره مالیات بر درآمد تعلق گرفته به آن‌ها مشکلی داشته باشند، تنها تا ۵ سال اجازه شکایت درباره آن را خواهند داشت.
  2. طبق قانون مرور زمان مالیات بر ارزش افزوده متقاضیان تقریبا تا دو هفته زمان خواهند داشت تا اظهارنامه خود را بدون احتساب مالیات قابل حذف پرداخت کنند. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که مامورین مالیاتی فقط تا ۱۰ سال اجازه رسیدگی به پرونده متقاضیان را خواهند داشت.
  3. مالیات بر درآمد اتفاقی شامل حال کسانی خواهد شد که به طور اتفاقی اقدام به کسب درآمد می‌کنند. در این حالت متقاضیان به مدت ۱ سال زمان خواهند داشت که گزارش مالی شغل خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه داده و مالیات مربوط به آن را پرداخت کنند.
  4. طبق قوانین مالیات بر عملکرد اشخاص حقوقی متقاضیان موظف هستند تا مدت ۴ سال، با توجه به میزان درآمد و سرمایه به دست آورده، مالیات مشخصی را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.
  5. همه افراد حقوقی و حقیقی موظف هستند تا هرساله اظهارنامه مالیاتی مربوط به تجارت خود را به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند که به آن اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل می‌گویند.
  6. طبق مسائل و قوانین مالیاتی کارفرمایانی که دارای چند نیروی کار هستند باید در هر ماه پس از پرداخت حقوق آن‌ها، مقداری مالیات را به این سازمان پرداخت کنند.

معایب مرور زمان مالیاتی عملکرد

در حالت کلی مرور زمان مالیاتی عمکرد برای بسیاری از افراد خوشایند نیست زیرا معایب بسیاری به دنبال دارد. طبق قانون مشمول مرور زمان مالیات عملکرد سه مولفه موضوع، مهلت و مبدا مرور زمان برای این امر لازم است. موضوع مرور زمان مالیات عملکرد مسئله مشخصی است که در مدت ۵ سال ادامه دارد ولی مبدا مرور زمان امر نامشخصی است که مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.

طبق ماده ۱۵۷ در صورتی که متقاضیان اظهارنامه خود را در مدت زمان مشخص ارسال نکرده یا نسبت به پرداخت مالیات هیچ اقدامی انجام ندهند، مرور زمان مالیاتی از همان زمان شروع خواهد شد. همچنین بر اساس قانون سازمان امور مالیاتی در خصوص مرور زمان مالیاتی، تنها زمان قانونی برای رسیدگی به جرایم مالیاتی ۵ سال است. به عبارتی ماموران قانون تنها تا مدت ۵ سال از زمان گذشت ارسال اظهارنامه مالیاتی یا پرداخت مالیات حق رسیدگی به مسائل مربوطه را دارند.

شرایط مرور زمان مالیات عملکرد

پاسخ به این سوال که چه مالیاتی مشمول مرور زمان میشود؟ یکی از مسائلی است که به افراد در راستای پرداخت نکردن مالیات اضافی به دولت کمک خواهد کرد. بر اساس قانون مشمول مرور زمان مالیات عملکرد هر فردی که در زمان مشخص شده اظهارنامه خود را به سازمان‌های مربوطه ارسال کند، به مدت مشخصی پرونده مالیاتی او مورد بررسی قرار می‌گیرد. به عبارتی سازمان امور مالیاتی تا ۱ سال زمان دارد که نسبت به دریافت مالیات از اشخاص اقدام کند.

البته کسانی که اظهارنامه خود را در زمان مشخص به سازمان‌های مربوطه ارسال نکنند، باید جرایم متفاوتی را برای این کار بپردازند. در این حالت سازمان امور مالیاتی تا ۵ سال زمان دارد که پرونده متقاضیان را بررسی کرده و حقوق مالیاتی را از آن‌ها دریافت کند.

برگ تشخیص مالیات به چه معناست؟

برگ تشخیص مالیات یکی از مدارکی است که از سوی ماموران مالیاتی پس از بررسی اموال و دارایی‌های متقاضیان صادر می‌شود. به عبارتی در این برگه بر اساس میزان حقوق و درآمد افراد برای آن‌ها مالیات مشخص می‌شود که باید در زمان مشخص شده پرداخت شود.

برگ تشخیص مالیات به چه معناست؟

کلام آخر

این مقاله تمام مسائل مربوط به قانون مشمول مرور زمان مالیات عملکرد را به طور کامل و مفید توضیح داده است. متقاضیان می‌توانند با رعایت موارد گفته شده در این مطلب خود را از اجبار پرداخت جرایم مالیاتی خلاص کنند. به عبارتی در صورتی که متقاضیان اظهارنامه و مالیات خود را در زمان مشخص به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند، از نظر پرداخت جریمه مشکلی نخواهند داشت. متقاضیان می‌توانند برای رهایی از هر گونه مشکلات مشابه با یک مشاور مالیاتی حرفه‌ای و کاربلد گفت‌و‌گو کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟