پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

برگ تشخیص مالیات

برگ تشخیص مالیات

برگ تشخیص مالیات به‌عنوان یکی از برگ‌های مالیاتی شناخته می‌شود. در واقع این برگ‌ها یکی از مفاهیم بنیادی در بحث مالیات و پرداخت آن است به همین دلیل شناخت کافی درباره آن برای هر مودی مالیاتی لازم است. این برگ‌ها نشان‌دهنده میزان و نوع مالیاتی است که از طریق سازمان امور مالیاتی تعیین می‌شود. در این مقاله سعی می‌کنیم با بررسی اجمالی درباره این مفهوم مهم به شما در کسب آگاهی یاری رسانیم.

برگ‌های تشخیص مالیات

برگ تشخیص مالیاتی در زیرگروه اوراق مالیاتی قرار می‌گیرد. این برگ‌ها میزان و نوع مالیاتی که مودی مالیات ملزم به پرداخت آن است را تعیین می‌کند. برگ تشخیص مالیات توسط سازمان امور مالیاتی صادر می‌شود. این برگ‌ها شامل موارد زیر است:

اطلاعات مرجع

در این بخش اطلاعاتی همچون شماره اختصاصی پرونده، تاریخ صدور برگ، مهلت اعتراض و اطلاعات مرتبط با اداره دارایی ذکر شده است. شایان ‌ذکر است تاریخ صدور برگ تشخیص به‌عنوان زمان شروع اعتراض به برگ تشخیص مالیات در نظر گرفته می‌شود و مودی می‌تواند به مدت سی روز اعتراض خود را ثبت کند. در غیر این صورت برگ تشخیص قطعی صادر خواهد شد.

در صورت هرگونه اعتراض مسئول مربوطه اقدام به رد برگ تشخیص و یا تعدیل برگ تشخیص مالیات می‌کند. در موقعیت‌هایی که مدارک کافی جهت رد یا تعدیل برگ تشخیص وجود ندارد، درخواست مودی به هیأت حل اختلاف ارجاع داده می‌شود.

اطلاعات مربوط به مودی

در این قسمت تمام اطلاعات مربوط به مودی ذکر می‌شود. این موارد شامل نام شخص، کد ملی، نوع فعالیت و کار، شماره فعالیت، آدرس، کد پستی و موارد مشابه آن است. این اطلاعات در برگ تشخیص مالیات از قبل درج شده است و مودی باید با بررسی آن در صورت عدم تطابق مشخصات، اشتباه صورت ‌گرفته را اطلاع دهد.

محاسبه عملکرد

این بخش نشان‌دهنده مقدار مالیات تعیین شده برای فرد است. تمام اطلاعات مربوط به درآمد قبل از کسر معافیت‌ها، مالیات متعلق، بخشودگی مالیاتی، معافیت‌های مودی و امثال آن با جزئیات بیان می‌شود. به این شکل مالیات مودی به‌ صورت شفاف تعیین می‌شود و از هرگونه ابهام و سؤال جلوگیری می‌کند.

مفهوم اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی را می‌توان به‌عنوان کارنامه عملکرد مالی مودی حقیقی یا حقوقی دانست. در این اظهارنامه تمامی مسائل مالی به ترتیب زمان وقوع و مبتنی بر ادله قانونی ثبت شده است. ارائه اظهارنامه مالیاتی توسط مودیان یک امر ضروری و لازم است. چرا که عدم ارائه آن می‌تواند پیامدهای نامطلوبی چون محرومیت از بخشودگی‌ها و معافیت ‌های مالیاتی را به همراه داشته باشد.

در شرکت‌ها و مؤسسات گزارش اظهارنامه مالیاتی با ۵ کار صورت می‌گیرد. در ابتدا لیستی از مالیات حقوقی کارکنان دریافت و ارسال می‌شود. سپس لیست بیمه حقوق افراد و گزارش خرید و فروش فصلی مؤسسه یا شرکت مشخص شده و ارائه می‌گردد. در این ‌بین ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و اظهارنامه عملکرد نیز انجام می‌شود. برای طی این فرایند به‌ صورت صحیح باید از یک شخص مسلط به انواع قوانین و حقوق مالیاتی یاری گرفت. معمولاً مؤسسات برای این امور از یک وکیل مالیاتی متخصص در امور مالیاتی استفاده می‌کنند.

درباره وکلای مالیاتی

وکیل یا مشاور مالیاتی فردی خبره و متخصص در زمینه امور حسابرسی و قوانین مالیاتی است. این فرد می‌تواند با مشاوره به افراد و مؤسسات آن‌ها را از قوانین موجود آگاه کرده و تلاش کند با استفاده از تخصص خود به ثبت اظهارنامه‌های مالیاتی مناسب بپردازد. به‌علاوه به دلیل آشنایی با قوانین مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند از هرگونه جریمه و هزینه اضافی برای شخص حقیقی یا حقوقی جلوگیری کند.

انواع برگ تشخیص مالیاتی

بعد از آشنایی با برگ‌های تشخیص مالیات و نوع کاربرد آن در ادامه به بررسی انواع برگ تشخیص مالیات خواهیم پرداخت. این برگ‌ها می‌تواند به ۳ فرم تقسیم شوند. این ۳ شکل شامل برگ تشخیص مالیات تکلیفی، برگ تشخیص مالیات حقوق و برگ تشخیص مالیات عملکردی است.

برگ تشخیص مالیات حقوق

زمانی که مودی مالیات در زمان مشخص شده اقدام به پرداخت مالیات خود نکند یا به هر شکلی کاستی در مبلغ مالیات پرداخت شده وجود داشته باشد، اداره مالیات اقدام به صدور برگ تشخیص مالیات به همراه جریمه آن می‌کند.

برگ تشخیص مالیات تکلیفی

در صورتی ‌که پردازنده مالیات به مبلغ مالیات اعتراضی داشته باشد، از زمان صدور برگ تشخیص مالیات تا ۳۰ روز می‌تواند اعتراض خود را ثبت کند. در صورتی‌ که فرد به هر دلیلی نتواند تا موعد مقرر شده اعتراض خود را به ثبت برساند امکان تمدید آن وجود ندارد.

برگ‌های تشخیص مالیات عملکرد

در برگ‌های مبتنی بر عملکرد در صورتی‌ که میزان پرداختی مالیات توسط مودی با آنچه در اظهارنامه گفته شده مغایرت داشته باشد، ممیزان مالیات آن را بررسی خواهند کرد. سپس مبلغی را به‌عنوان جریمه در نظر می‌گیرند و در برگ تشخیص مالیات درج می‌کنند.

مراحل لازم جهت صدور برگ تشخیص مالیاتی

درباره نحوه صدور برگ تشخیص مالیات باید گفت در ابتدا مودی اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه می‌دهد، سپس ممیزین مالیاتی تاریخ رسیدگی به پرونده پرداخت‌کننده مالیات را تعیین می‌کنند. لازم به ذکر است در شرایط مساعد و عادی ممیزین به مدت یک سال برای این امر فرصت دارند.

در موعد مقرر پرونده و اظهارنامه مودی مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس در فاصله یک ‌ماهه برگ تشخیص برای مودی صادر خواهد شد. باید گفت این برگ تشخیص موقتی است و در صورت عدم اعتراض در تاریخ تعیین شده، برگ تشخیص مالیات رسمی ابلاغ خواهد شد.

مراحل لازم جهت صدور برگ تشخیص مالیاتی

گذری بر مفهوم قرارداد خدمت مدیران

در قرارداد خدمت مدیران یا قرارداد خدمت مدیرعامل فردی از میان اعضای شرکت یا مؤسسه به‌عنوان مدیرعامل منصوب می‌شود. در این امر اگر شرکت مذکور تمایلی به استفاده از خدمات شخصی فرد در نقش مدیرعامل داشته باشد با او این قرارداد را می‌بندد.

از مواد موجود در این قرارداد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بیان چگونگی انتصاب مدیرعامل
  • ذکر لزوم موافقت شخص با سمت مدیرعاملی
  • بیان مدت ‌زمان اعتبار قرارداد
  • درج حقوق و حق‌الزحمه شخص
  • ذکر تعهداتی که مدیرعامل لازم است رعایت کند
  • ارائه قوانین مربوط به حل‌وفصل مخالفت‌ها
  • ذکر شرایط لازم جهت انتصاب مدیرعامل
  • توجه به اصول رازداری و محرمانه بودن

گذری بر مفهوم قرارداد خدمت مدیران

نتیجه‌گیری

برگ تشخیص مالیات به‌عنوان یکی از برگ‌های مالیاتی توسط سازمان امور مالیات صادر می‌شود. در این برگ‌های تشخیصی، مالیات معین هر شخص حقیقی و یا حقوقی درج شده است. برگ‌های تشخیص می‌تواند جلوی بسیاری از فرارهای مالیاتی را گرفته و در مقابل شفافیت مالی بیشتری را به مودیان ارائه کند. این برگ‌ها یکی از مفاهیم بنیادی در بحث مسائل و قوانین مالیاتی است. به همین دلیل شناخت این برگ‌ها، انواع آن و آگاهی از فرایند کاری این امر برای هر مودی مالیاتی لازم است.
در این زمینه میتوانید از گروه مشاور حقوقی تکداد راهنمایی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟