پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

همه آن چیزی که در مورد تفاوت مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی باید بدانید

مالیات بر درآمد یکی از روش های اخذ مالیات از سوی دولت ها به شمار می رود و در انواع مختلفی تقسیم بندی می شود. باید در نظر داشت که برخی از روش های مالیات بر درآمد در ایران قابل اجرا نیستند. ما در این پست قصد داریم با شما همراه باشیم تا اطلاعاتی را در خصوص تفاوت مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی را در اختیار شما قرار دهیم که قطعا می تواند برای شما مفید واقع شود.

همچنین شما میتوانید از مشاوران حقوقی تکداد نیز استفاده کنید.

برای اولین بار قانون مالیات بر درآمد در کشور ایالات متحده آمریکا و در قرن ۱۸ میلادی اجرایی شد و باید بدانیم که این مالیات در ابتدا برای تامین درآمد جنگ از سوی این کشور تعیین شد. این نمونه از مالیات غیر مستقیم به شمار می رود و بر اساس میزان درآمدی که اشخاص حقیقی و حقوقی دارند تعیین می گردد. در مورد بیان تفاوت مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی بهتر است در ابتدا بیشتر در این خصوص با شما صحبت کنیم.

اشخاص حقیقی : افرادی مانند کسبه و کسانی که به صورت مستقیم درآمد دارند و شخصا فعالیت اقتصادی دارند را اشخاص حقیقی می گویند.

اشخاص حقوقی : موسسات، استارتاپ ها و کسب و کارهای مختلف را می توان به عنوان اشخاص حقوقی معرفی نمود که بر اساس نوع کسب و کار و همچنین میزان درآمد باید نسبت به پرداخت مالیات بر درآمد اقدام کنند.

با توجه به توضیحات بیان شده در ادامه با شما همراه هستیم تا بیشتر در خصوص تفاوت مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی در اختیار شما قرار دهیم.

نکات اساسی مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی که باید بدانید

در نظر داشته باشید که قانون مالیات بر درآمد در ایران برای اولین بار در دهه های ۲۰ و ۳۰ شمسی مورد توجه قرار گرفت و اولین قانون در این خصوص در سال ۱۳۳۴ به تصویب رسید. در متن اولیه، ۱۱ گروه معرفی شده اند که باید مالیات بر درآمد بپردازند. این افراد چه کسانی هستند؟

  • تمامی کسانی که حقوق بگیر هستند، اصناف و بازرگانان یا کسانی که کارت بازرگانی دارند. صاحبان املاک و مستغلات و صنعتگران.
  • تمامی اشخاص حقوقی و کسب و کار هایی که داخل کشور یا خارج از آن در حال فعالیت و کسب درآمد می باشند.
  • پزشکان، وکلا، مهندسان و کسانی که به صورت آزاد در حال فعالیت می باشند.
  • افرادی که هر نوع درآمدی را در خارج از کشور دارند.
  • پیمانکاران و سایر مشاغل.

البته باید در نظر داشته باشیم که در قانون مالیات بر درآمد، استثنائات مختلفی نیز بیان شده است و برخی از گروه ها می توانند به صورت معاف از مالیات درآمد داشته باشند. در ابتدا باید بگوییم که مالیات بر درآمد اصولا چند درصد است؟ طبق قانون مصوب در این خصوص، کسانی که مشمول پرداخت مالیات بر درآمد هستند و از اشخاص حقوقی می باشند، باید ۲۵ درصد از درآمد خود را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

این نرخ برای مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی برابر با بازه های ۵۰ میلیون تومانی با هر بار رشد ۵ درصدی می باشد که به معنای پرداخت ۱۵ درصد مالیات بر درآمد برای افرادی با درآمد تا ۵۰ میلیون تومان، ۲۰ درصد مالیات برای افرادی با درآمد تا ۱۰۰ میلیون تومان و ۲۵ درصد مالیات برای افرادی با درآمد بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان می باشد. پس می توانیم تفاوت مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی را در ابتدا، نرخ مالیات دانست. با توجه به مسئله بیان شده، شما همچنین با نحوه محاسبه مالیات بر عملکرد اشخاص حقوقی و حقیقی را نیز شناختید.

یک نکته اساسی دیگر که باید حتما به آن دقت داشته باشید، آن است که اظهارنامه مالیات عملکرد نباید علی الراس ارائه شود و شما حتما پیش از آن که موعد پرداخت مالیات برسد باید حتما نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنید.

نکات اساسی مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی که باید بدانید

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد بر اساس قراردادهای امضاء شده

از دیگر موارد تفاوت مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی را می توان تفاوت در تعیین مالیات بر اساس قرارداد اشاره نمود و ما در این قسمت قصد داریم تفاوت محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی را برای شما بیان کنیم.

  • مالیات بر درآمد قرارداد خدمت مدیر عامل : باید در نظر داشته باشید که درآمد مالیات برای تمامی درآمد ها محاسبه می شود و بر خلاف تصور بسیاری از افراد، حتی درآمد به صورت پاداش نیز به عنوان درآمد شناخته می شود. البته نباید از یاد برد که پاداش در قرارداد خدمت مدیرعامل باعث بروز یک جریمه ۱۰ درصدی بدون امکان دریافت معافیت خواهد شد.
  • قرارداد فروش سهامی خاص : در قرارداد فروش سهامی خاص، شما به عنوان یک شخص حقوقی شناخته می شوید و باید بر اساس میزان درآمد و سایر انواع مالیات های ارائه شده، نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنید.
  • قرارداد اعطای نمایندگی توزیع و فروش : این نمونه از قرارداد در کنار قرارداد نمایندگی فروش، باعث می شود شما به عنوان یک شخص حقوقی شناخته شوید و بر اساس میزان درآمد نسبت به پرداخت مالیات بر درآمد اقدام کنید.
  • قرارداد سرمایه گذاری برای استارتاپ : با توجه به این که بسیاری از استارتاپ ها می توانند از مزایای معافیت مالیاتی استفاده کنند، بهتر است پیش از امضای قرارداد حتما با کارشناسان و مشاوران در مورد نحوه پرداخت مالیات در یک استارتاپ مشورت داشته باشید.
  • قرارداد وام قابل تبدیل به سهام : در این زمینه نیز کارشناسان می توانند به شما کمک کنند تا با توجه به تفاوت های قانونی، بهترین شیوه پرداخت مالیات بر درآمد را انتخاب کنید.

نتیجه گیری

دانستن تفاوت مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی به شما کمک می کند تا بتوانید دانش خود را بهبود بخشیده و به بهترین شکل مالیات را محاسبه کنید. البته باید گفت که مشاوره با کارشناسان حقوقی در این خصوص توصیه می شود و بهتر است در خصوص مسائلی همچون تقسیم سهام در استارتاپ ها، مالیات بر عملکرد اشخاص حقوقی و ارزش گذاری استارتاپ ها که تاثیر بسیاری در قانون مالیات بر درآمد دارند، با کارشناسان بر اساس شرایط موجود در ارتباط بوده و اطلاعات کسب کنید. ما در این مقاله با شما همراه بودیم تا اطلاعاتی را در خصوص مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی را در اختیار شما قرار دهیم که یکی از مهم ترین شیوه های محاسبه مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی به شمار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟