پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

تمبر مالیاتی چیست؟

تمبر مالیاتی

تمبر مالیاتی و سؤالاتی که در حوزه این مسئله پرسیده می‌شود، از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد به شمار می‌رود و در مشاوره مالیاتی بسیار درخواست می‌شود. در این مقاله با شما همراه هستیم تا اطلاعاتی را در این خصوص با شما به اشتراک بگذاریم. به طور کلی می‌توان گفت که تمبر مالیاتی زمانی مطرح می‌گردد که شخصی برای یک دعوی حقوقی به وکیل مراجعه می‌کند. این تمبر که در واقع در رابطه با مالیات شناخته می‌شود، مربوط به مسائل و قوانین مالیاتی وکلا بوده و به‌عنوان یک نوع مالیات مستقیم شناخته می‌شود. آشنایی با قوانین مربوطه که از سال ۱۳۹۴ وضع شده است برای تمامی مودیان مالیاتی لازم بوده و ما در این مقاله قصد داریم توضیحاتی در این خصوص با شما به اشتراک بگذاریم.

حق تمبر یا تمبر مالیاتی به عنوان یک مالیات مستقیم شناخته می‌شود و زمانی اجرایی خواهد بود که بر روی اسناد و مدارک از تمبر استفاده کنیم و بخواهیم به این اسناد و مدارک رسمیت ببخشیم. اما در مورد حق تمبر در قانون های وضع شده در خصوص مالیات مستقیم، به شکل زیر توضیحاتی ارائه شده است:

چگونگی حق تمبر مالیاتی

در ماده ۴۴ مربوط به قانون حق تمبر بیان می شود که در صورت چاپ هر برکه از دسته چک، ۲۰۰ ریال باید به عنوان حق تمبر پرداخت گردد. این قانون در مورد سفته و سایر اوراق رسمی برابر با نیم در هزار به عنوان مبلغ ذکر شده می باشد. در ماده ۴۵ قانون حق تمبر بیان می شود که تعیین میزان حق تمبر در مبالغ کمتر از ۱۰۰۰ ریال، مالیات تعیین شده برابر با مالیات ۱۰۰۰ ریال می‌باشد و حق تمبر برای اوراقی مانند سفته برابر با سه در هزار تعیین خواهد شد.

ماده ۴۶ قانون مربوط به حق مالیات تمبر نیز بیان می‌کند که اسناد مربوط به حقوق مالکیت که مربوط به داخل کشور باشد، مبلغی برابر با ۱۰۰۰ ریال خواهد داشت ولی اوراقی که در ماده ۴۵ و ۴۸ بیان شده‌اند، از این ماده مستثنا بوده و بر اساس موارد بیان شده در این مواد تمبر مالیاتی اخذ خواهد شد. زمانی که به ماده ۴۷ قانون نگاهی بیندازیم نیز به این نتیجه می‌رسیم قراردادها و اسنادی که مربوط به بانک‌ها (به صورت بین بانکی و یا میان بانک و مشتری عقد می‌شود) حق تمبری برابر با ۱۰ هزار ریال خواهند داشت و این مسئله به شرطی است که اسناد و مدارک به صورت قانونی باشند.

ماده ۴۸ قانون در خصوص تمبر مالیاتی نیز متذکر می‌شود که سهام داران و حقوق مشارکت برای تمام شرکت‌های ایرانی به صورت نیم در هزار بر اساس ارزش سهام وضع می‌شود، ولی این قانون شامل شرکت‌هایی که به صورت تعاونی در حال فعالیت هستند نمی‌شود. حقوق مالیاتی در ماده ۴۹ قانون می‌گوید که اگر سندی تحت قوانین مواد ۴۴، ۴۵، ۴۶ و ۴۷ قرار داده شوند، هزینه‌های مربوط به تمبر مالیاتی باید از سوی صادر کنندگان پرداخت شود و در صورتی که سندی به خارج از کشور نیز منتقل شود، باز هم هزینه ها باید به همین صورت پرداخت گردد.

در ماده ۵۰ این قانون بیان می‌شود که حق تمبر مالیاتی در ایران و تنظیم آن بر عهده وزارت امور اقتصاد و دارایی بوده و این وزارتخانه می‌تواند در صورت تمایل، مالیات را به شیوه ای مستقیم دریافت کند. برگ تشخیص مالیات برای این روش مالیات مستقیم به گونه‌ای دریافت می‌شود که شخص بتواند تمامی اطلاعات مربوط به مالیات را مشاهده کند. به این منظور فرم های مشخصی طراحی شده‌اند.

ضمانت اجرای نقص تمبر مالیاتی

بسیاری از وکلا برای پرداخت مالیات باید از تمبر مالیاتی استفاده کنند. حال در صورتی که عدم ابطال تمبر مالیاتی وکلا را شاهد باشیم، به این منظور دادگستری نسبت به ارائه اخطار رفع نقص اقدام خواهد کرد. این مسئله باعث می‌شود که تعیین تکلیف مربوط به نقص تمبر مالیاتی اقدام کنید، قطعاً می‌توانید به دادگاه مراجعه کرده و با توجه به دادخواست ارائه شده و آرای ارائه شده از سوی دادگاه، تعیین تکلیف مورد نظر شما انجام خواهد شد. پس در صورتی که قصد دارید در این حوزه اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، می‌توانید با کارشناسان این حوزه در ارتباط باشید. اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی نیز توسط دادگاه و سازمان مالیاتی بررسی شده و شما بر این اساس باید فرم اعتراض به مالیات قطعی را پر کرده و ارائه کنید. همچنین نباید از یاد برد که عدم پرداخت تمبر مالیاتی شامل فرار مالیاتی شده و جرم محسوب می‌شود.

ضمانت اجرای نقص تمبر مالیاتی

تمبر مالیاتی وکلا

زمانی که به وکیل برای انجام کارهای قانونی مراجعه می‌کنید، یکی از هزینه‌هایی که باید پرداخت کنید، هزینه تمبر مالیاتی وکلا می‌باشد. باید در نظر داشت که در صورت موفقیت در دعوی، این هزینه توسط شخص مقابل باید پرداخت شود. باید در نظر داشته باشید که وکالت نامه وکیل بدون تمبر مالیاتی بدون اعتبار بوده و همین مسئله باعث می‌شود که هزینه‌های اضافه از سوی وکیل دریافت می‌شود. بر اساس ماده ۱۰۳ قانون مالیات مستقیم که برای تعیین تکلیف تمبر مالیاتی وکلا بیان می‌شود، باید در نظر داشته باشیم که وکلا باید در وکالت نامه‌های رسمی که ارائه می‌دهند، هزینه‌های مربوط به حق الوکاله را بیان کنند تا بر اساس آن مالیات مستقیم محاسبه شده و به شما اعلام شود.

تمبر مالیاتی وکلا

نتیجه گیری

تمبر مالیاتی یکی از مهم‌ترین مفاهیم در خصوص مالیات مستقیم به شمار می‌رود و باید در نظر داشته باشید که این مالیات بر روی اوراق رسمی کشور تعیین شده و یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی شما می‌باشد. نباید از یاد برد که اعتراض به برگ قطعی مالیات در این روش امکان‌پذیر بوده و شما در صورت تمایل می‌توانید اعتراض خود را بیان کنید. این در حالی است که تمامی هزینه‌ها از سوی وزارتخانه اقتصاد و دارایی تعیین می‌شود و معمولاً رقمی ثابت است. ما در این مقاله همچنین در خصوص تمبر مالیاتی وکلا با شما صحبت داشتیم و اطلاعاتی را در این حوزه با شما به اشتراک گذاشتیم.
همچنین میتوانید از مشاوره حقوقی تیم تکداد نیز بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟