پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

اعتراض به مالیات قطعی

نحوه اعتراض به مالیات قطعی

مالیات یکی از راه های کسب درآمد برای دولت ها بوده و در بیشتر کشورهای جهان به اشکال گوناگون از صاحبان کسب و کار و افرادی که فعال در حوزه های اقتصادی هستند و درآمدی بیشتر از حد مشخص کسب می کنند اخذ می شوند. مالیات در ایران نیز وجود دارد و ما در این مقاله با شما همراه هستیم تا در زمینه اعتراض به مالیات قطعی با شما صحبت داشته باشیم.

یکی از مهم ترین مباحث مشاوره مالیاتی که همواره مطرح می شود، اعتراض به مالیات قطعی است ولی پیش از آن لازم است که بدانیم اصولا مالیات قطعی چیست؟

مالیات قطعی چیست؟ مالیات برای یک واحد اقتصادی در مرحله ابتدایی به صورت غیر قطعی صادر می شود و در این مرحله فرد می تواند نسبت به آن اعتراض داشته باشد. پس از این که این برگ صادر شد، در صورت وجود اعتراض، یک هیات بدوی نسبت به بررسی مالیات اقدام کرده و یک برگ پذیرش مالیات را برای شما صادر می کنند که به آن مالیات قطعی گفته می شود. باید در نظر داشته باشید که به چهار شرط زیر، مالیات قطعی برای شما صادر می شود :

  • سی روز پس از ابلاغ برگ تشخیص مالیات
  • پرداخت مالیات بر اساس برگ تشخیص مالیات
  • عدم ارائه اعتراض به مالیات تشخیص داده شده
  • عدم مراجعه به سازمان امور مالیاتی کشور توسط مودی مالیاتی

حال سوالی که برای بسیاری در زمینه حقوق مالیاتی ممکن است پیش آمده باشد، آن است که آیا مالیات قطعی قابلیت اعتراض دارد؟ مراحل اعتراض به مالیات قطعی چیست؟ این سوالی است که در ادامه قصد داریم به آن پاسخ دهیم.

نحوه اعتراض به مالیات قطعی

آیا امکان اعتراض به برگ قطعی مالیات وجود دارد؟ این سوالی است که شاید برای شما هم پیش آمده باشد و در پاسخ به آن باید گفت که تحت شرایطی این حق برای مودی مالیاتی وجود خواهد داشت. این شرایط چیست؟ باید گفت که وجود ایراد یا ابهام در رای صادر شده در خصوص مالیات قطعی اولین لازمه اعتراض به مالیات قطعی به شمار می رود. این اعتراض می تواند از سوی مودی مالیاتی و یا کارشناس مالیاتی انجام شود و شورای عالی مالیاتی موظف به پیگیری آن می باشد.

با توجه به این مسئله، سوال دیگری که مودیان مالیاتی در مورد مسائل و قوانین مالیاتی می پرسند، آن است که اصولا نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی چیست؟ این سوالی است که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد.

 

مراحل پیگیری اعتراض به مالیات قطعی

در ابتدا باید گفت که اعتراض به مالیات قطعی به این صورت است که یک ماه از ابلاغ برگ مالیات قطعی نگذشته باشد و همچنین رای هیات بدوی مربوط به مالیات مستقیم شما مورد تایید قرار نگیرد، شما می توانید اعتراض به مالیات قطعی اقدام کنید. در ابتدا با شما همراه هستیم تا بیشتر در خصوص نحوه اعتراض به مالیات قطعی با شما صحبت کنیم. در ابتدای راه شما باید فرم اعتراض به مالیات قطعی را تا حداکثر سی روز پس از ابلاغ مالیات قطعی پر کرده و ارسال کنید. به این فرم در هیات اختلاف مالیات بدوی رسیدگی می شود که البته رای صادره نیز تا بیست روز آینده قابلیت اعتراض خواهد داشت. پس از آن رسیدگی در هیئت اختلاف مالیاتی مربوط به تجدید نظر بررسی می شود که در صورت بروز اعتراض، تا ۲۰ روز حق اعتراض برای مودی محفوظ می ماند. در نهایت شورای عالی مالیات به شکایت شما رسیدگی می کند که در این مرحله، اعتراض شما رد شده یا مورد تایید قرار می گیرد.

با توجه به این مسئله شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که در صورت اعتراض به مالیات قطعی بیان شده در شورای عالی مالیات، باید چه روشی را در پیش بگیریم، که در این صورت شما قادر خواهید بود بر اساس ماده ۲۵۱ مقرر، در دیوان عدالت اداری نسبت به اعتراض اقدام کرده و در این مرحله نتیجه غیر قابل اعتراض خواهد شد. نباید از یاد برد که عدم رسیدگی در مهلت قانونی و عدم پرداخت مالیات، باعث می شود که شما دچار فرار مالیاتی می شوید که خود به عنوان یک جرم شناخته شده و می تواند برای شما جریمه و سایر مجازات کیفری را به همراه داشته باشد.

ثبت شکایت به شورای عالی مالیاتی

با توجه به مطالب بیان شده در خصوص حقوق مالیاتی در اعتراض به مالیات قطعی، باید در نظر داشت که شورای عالی مالیاتی در موارد زیر به پرونده مالیاتی شما ورود پیدا خواهد کرد :

  • در صورتی که اعتراض به ممیز کل یا رئیس امور مالیاتی ارجاع داده شود و ممیز کل مشخص کند که اعتراض مطرح شده از سوی مودی قابلیت پیگیری را دارد و نظر خود را پشت برگ تشخیص مالیاتی صادر نماید.
  • در صورتی که ممیز کل نتواند مدارک و دلایل لازم و کافی را ارائه کند، پرونده مربوط به اعتراض مالیاتی شما به دبیرخانه ای ارجاع داده می شود که مربوط به هیات حل اختلاف مالیاتی می باشد.
  • در صورتی که مودی اعتراضی به رای صادره خود داشته باشد و این اعتراض را تا حداکثر ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ نظر هیات کارشناسی بیان شود.

ثبت شکایت به شورای عالی مالیاتی

با توجه به تمامی مسائل بیان شده می توان گفت که اعتراض به مالیات قطعی کار سختی نخواهد بود و مودیان مالیاتی می توانند با پر کردن فرم های مربوطه و در نهایت پیگیری از طریق سازمان امور مالیاتی و در صورت نیاز دیوان عدالت اداری، نسبت به بیان اعتراض خود اقدام کنند. نباید از یاد برد که این کار نباید شامل فرار مالیاتی شود چرا که خود به تنهایی می تواند به عنوان یک جریمه شناخته شود.

نتیجه گیری نهایی

پرداخت مالیات قطعا می تواند یکی از مهم ترین جنبه های مربوط به یک کسب و کار به شمار رود و باید این امر با دقت بسیار بالایی انجام شود. در نظر داشته باشید که قانون امکان اعتراض به مالیات قطعی را برای شما به رسمیت می شناسد و در این راه هیات های بدوی و هیات های تخصصی نسبت به داوری پرونده شما اقدام خواهند کرد. در نهایت در صورت نیاز می توانید پیگیری های مربوط به اعتراض به مالیات قطعی را به دیوان عدالت اداری نیز بسپارید.
همچنین میتوانید از مشاوره حقوقی تیم تکداد نیز راهنمایی های لازم را بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟