پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

مالیات در کسب و کارهای اینترنتی

مالیات در کسب و کارهای اینترنتی

کسب و کارهای مجازی که به صورت حقیقی یا حقوقی اداره می‌شوند مانند سایر بنگاه‌ های اقتصادی کشور موظف به پرداخت مالیات هستند و از این روی ما در این مقاله با شما همراه خواهیم بود تا در خصوص مالیات در کسب و کارهای اینترنتی با شما صحبت داشته باشیم. در نظر داشته باشید که این سری از مشمولان مالیاتی نیز باید در مدت زمان مشخص مانند سایر کسب و کارها نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور اقدام نمایند. به طور کلی مالیات در کسب و کارهای اینترنتی می‌تواند چالش‌های زیادی به همراه داشته باشد که در این مقاله بیشتر به مسائل و قوانین مالیاتی استارتاپ ها خواهیم پرداخت.

مالیات به عنوان یکی از الزامات حقوقی استارتاپ‌ها به شمار می‌رود و در واقع هر واحد صنفی باید در این خصوص اطلاعات لازم را داشته باشد. از یاد نبریم که عدم پرداخت مالیات در کسب و کارهای اینترنتی می‌تواند شامل فرار مالیاتی شده و سازمان امور مالیاتی می‌تواند علیه شما اعلام جرم نماید. دانستن حقوق مالیاتی می‌تواند از بروز جریمه‌های فرار مالیاتی جلوگیری خواهد کرد.

نقش مالیات در کسب و کارهای اینترنتی

مالیات در کسب و کارهای اینترنتی اجباری بوده و صاحبان این سری از مشاغل باید در سامانه امور مالیاتی ثبت نام کرده و حق تمبر خود را پرداخت کنند. دریافت کد اقتصادی از سامانه اینترنتی tax.gov.ir می‌تواند یکی از پیش‌نیازهای پیش‌روی شما باشد که در ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم به آن پرداخته شده است. باید در نظر داشته باشید که شماره اقتصادی باید در معاملات و قرارداد ها و اسناد صادر شده از سوی کسب و کار اینترنتی باید درج شود تا در نهایت امکان رهگیری‌های مالیاتی فراهم شود. محاسبه مالیات در کسب و کارهای اینترنتی نیز به صورت زیر انجام می‌پذیرد.

برخی از کسب و کارهای اینترنتی به دلیل تراکنش های مالی زیادی که در طول سال دارند باید مانند سایر شرکت‌ها نسبت به پلمپ کردن دفاتر مالی اقدام کرده و اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم سازمان امور مالیاتی کشور نمایند.

گروهی از کسب و کارهای اینترنتی که تراکنش های کمتری دارند نیازی به پلمپ کردن دفاتر خود ندارند ولی باید در نظر داشته باشید که این دسته از افراد باید به صورت ماهیانه و سالیانه فرم‌های مربوط به مالیات در کسب و کارهای اینترنتی را تکمیل کرده و تسلیم سازمان امور مالیاتی کشور نمایند.

گروه سوم از کسب و کارها که تراکنش‌های بسیار کمی دارند، باید هر ساله فرم مشخص ارائه شده در خصوص قانون مالیات‌های مستقیم را پر کرده و به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند تا مالیات آن‌ها محاسبه و دریافت شود.

با توجه به مطالب بیان شده ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها از مهم‌ترین موارد مورد نیاز می‌باشد و تیم حقوقی استارتاپ‌ها باید با توجه به گروه‌بندی‌های ارائه شده، نوع مالیات در کسب و کارهای اینترنتی را ارائه دهند.

چالش‌های مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی

به طور کلی برای هر یک از مودیان مالیاتی ممکن است که چالش‌های مالیاتی مختلفی وجود داشته باشد که پیش‌روی شما خواهد بود و آگاهی به حقوق مالیاتی میتواند به شما کمک کند.
در این قسمت به بررسی این چالش ها برای مالیات در کسب و کارهای اینترنتی خواهیم پرداخت.

در ابتدا باید بدانید که اسناد خارجی در اداره مالیات پذیرش نمی‌شوند که این مسئله برای اسناد مربوط به فاکتورهای مختلف مثلا فاکتورهای هزینه هاست و سرور که از سوی شرکت‌های خارجی ارائه می‌شوند، می‌تواند مشکل ساز باشد. در کنار این مسئله سازمان امور مالیاتی کشور و همچنین اداره مالیات دید دقیقی از پیچیدگی‌ها و تنوع‌هایی که در مدل‌های کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد، ندارند و همین مسئله گاهاً در مالیات در کسب و کارهای اینترنتی می‌تواند مشکل آفرین باشد.

از دیگر چالش‌های پیش‌رو برای مودیان مالیاتی و صاحبات مشاغل اینترنتی می‌توان به عدم وجود شعبات خاص برای رسیدگی به این موضوع اشاره کرد. کد اقتصادی فعال برای کسب و کارهای اینترنتی وجود ندارد و اطلاعات مالی مرتبط به صورت مشخص برای استارتاپ ها تعریف نشده است و از این روی شما باید با دقت بسیار زیادی نسبت به دریافت این خدمات اقدام کنید. تمامی موارد بیان شده در این قسمت باید گفت که چالش‌های بسیاری برای مالیات در کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد و تکلیف مالیات در کسب و کارهای اینترنتی باید با توجه به مشاوره‌های مربوطه ارائه شود.

چالش های مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی

مشاوره مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی

با توجه به تمام اطلاعات بیان شده در خصوص قوانین مالیاتی در کسب و کارهای اینترنتی شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که اصولاً چطور می‌توانیم به نکته‌های مالیات کسب و کارهای اینترنتی دسترسی داشته باشیم؟ در این خصوص باید گفت که شما قادر هستید در صورت نیاز از خدمات مشاوره مالیاتی استفاده داشته باشید. این مشاوره به خصوص برای کسانی که قصد عقد قرارداد سرمایه‌گذاری برای استارتاپ را دارند می‌تواند مفید واقع شود و همواره در دسترس شما خواهد بود. همچنین از بروز خطاهای حقوقی استارتاپ‌ها تا حد بسیار زیادی جلوگیری به عمل می‌آورد. در صورتی که سوالی در خصوص مالیات در کسب و کارهای اینترنتی داشته باشید می‌توانید با تیم مشاوره مالیاتی ما در ارتباط باشید و سوالات خود را بپرسید.

مشاوره مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی

کسب و کارهای اینترنتی معاف از مالیات

اخذ مالیات از کسب و کارهای اینترنتی باعث شده است تا بسیاری از صاحبان این دسته از کسب و کارها به دنبال معافیت‌های مالیاتی باشند که در این خصوص باید گفت که شرایط خاصی برای معافیت از مالیات وجود دارد. برای مثال شما باید حتماً احراز کنید که کسب و کار شما به عنوان یک کسب و کار دانش بنیان در حال فعالیت است و یا در صورتی که ارزش تراکنش‌های مالی شما در سال کمتر از میزان مشخصی باشد، می‌توانید اطمینان داشته باشید که کسب و کاری معاف از مالیات را خواهید داشت. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید با کارشناسان و واحد مشاوره حقوقی ما در ارتباط بوده و اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟