پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

چگونگی اخراج کارگر در قانون کار

چگونگی اخراج کارگر در قانون کار

به دلایل مختلفی همچون ورشکستگی، تغییر اوضاع مالی و سایر شرایط کارفرما می‌تواند تصمیم به اخراج کارگران به صورت گروهی بگیرد و یا گاهاً در موارد خاص ممکن است این مشکل برای یکی از کارگران به وجود بیاید و کارفرما مجبور به اخراج کارگر شود. اخراج کارگر در قانون کار به چه صورت انجام می‌شود؟ این سوالی است که شاید برای شما هم پیش آمده باشد و باید در نظر داشته باشید که دانستن این قوانین و مقررات دارای اهمیت بسیار زیادی است و بر همین اساس ما در این مقاله قصد داریم بیشتر به این موضوع بپردازیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم که قطعاً می‌تواند برای شما مفید واقع شود.

به طور کلی باید گفت که اخراج کارگر در قانون کار همواره به صورت مشخص بیان شده است و کارفرما مجاز نیست که به صورت شخصی تصمیم به اخراج کارگر بگیرد. در واقع شما در انواع قرارداد کار باید بیان کنید که اصولاً موارد مربوط به عزل و نصب کارگر چطور صورت می‌گیرد و حق و حقوق کارگر در صورتی که اخراج شود باید چطور پرداخت شود. همچنین قوانین اخراج کارگر در قانون کار تا حد زیادی به حقوق، مبنای دریافت و همچنین مزایایی بستگی دارد که در قرارداد به آن اشاره شده است. مسائلی مانند تاریخ عقد قرارداد و دلایل اخراج نیز در اخراج کارگر در قانون کار می‌تواند تاثیراتی داشته باشد. در ادامه ما را همراهی کنید تا اطلاعات بیشتری در خصوص اخراج کارگر در قانون کار را برای شما بیان کنیم.

شرایط اخراج کارگران

به طور کلی شما باید به عنوان یک کارفرما دلیلی برای اخراج کارگران داشته باشید و این مسئله بر اساس ماده ۲۷ قانون کار باید انجام شود. ماده ۲۷ قانون کار که در خصوص اخراج کارگر در قانون کار است را در ادامه با شما به اشتراک خواهیم گذاشت:

بر اساس این ماده در صورتی که کارگری وظائف محوله را به خوبی انجام ندهد و یا عمداً قصوری در انجام کار داشته باشد، آیین‌نامه انضباطی مراجعه کرده و ضمن تذکرات اعلام شده، توبیخ‌هایی در پرونده وی درج شود. سپس در صورت موافقت شورای اسلامی کارگران فعال در واحد صنفی، کارفرما می‌تواند نسبت به اخراج وی اقدام کند. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که گاها مدیرعامل نیز به استخدام شرکت در میآید. برای استخدام و اخراج مدیرعامل باید قرارداد خدمت مدیرعامل با وی بسته شود. نیاز به قراردادپس در صورتی که قصد دارید نسبت به اخراج کارگران اقدام کند. اما در صورتی که یک واحد صنفی شورای اسلامی کارگران نداشت باید چطور تعیین تکلیف کارگر انجام شود؟

در این صورت یک کارگروه تخصصی تشکیل شده و بر این اساس نسبت به تعیین تکلیف کارگر اقدام می‌شود. همچنین در خصوص قرارداد پیمانکاری گروهی باید به صورت کاملاً مشخص در قرارداد ذکر شود که مسئولیت اخراج کارگر در این سری از قراردادها چطور است و اصولاً چطور باید انجام شود. در کنار این مسئله نباید از یاد برد که سنوات کارگر و همچنین تشویقی و مطالبات کارگر اخراجی باید به صورت کامل پرداخت شود. همچنین نباید از یاد برد که در صورت عدم مشخص کردن میزان سنوات در قرارداد، کارفرما باید میزان یک ماه از آخرین حقوق را به فرد پرداخت کند. در ادامه بیشتر در خصوص قانون اخراج کارگر توسط کارفرما با شما صحبت خواهیم داشت.

شرایط اخراج کارگران

 

دلایل غیر موجه اخراج کارگر

با توجه به اطلاعاتی که در قسمت قبلی بیان شد شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که اصولاً اخراج کارگر در قانون کار چه دلایل غیر موجهی می‌تواند داشته باشد؟ ماده ۱۵ قانون کار به این پرسش پاسخ داده است. در واقع در صورتی که یک کارگر در حادثه‌ای که غیر قابل پیش‌بینی و پیشگیری بوده است نتواند کار را ادامه دهد و یا کارگاه برای مدتی تعطیل شود و یا مواردی مانند استفاده از مرخصی بدون حقوق و مزایا تا دو سال یا اعزام کارگر به خدمت سربازی و حبس باعث شود که کارگر برای مدتی در دسترس نباشد و پس از آن کارفرما وی را اخراج کرده و یا از ادامه همکاری معذور باشد، اخراج غیر موجه روی داده است. از این روی طبق قانون کار محکوم شده و باید خساراتی که در قرارداد بیان شده است را پرداخت کند. از این روی برای اخراج کارگر در قانون کار ضمانت‌نامه اجرایی در خصوص اخراج غیر موجه کارگر در نظر گرفته شده است. برای این که قانون کار رأی بر غیر موجه بودن کارگر ندهد، توصیه می‌شود که حتماً از مشاور حقوقی در این خصوص مشورت دریافت کرده و سپس متن نامه‌ای قابل قبول از دید مراجع قانونی را تهیه کرده و دلایل اخراج کارگر را بیان کنید. نکته‌ای  که در این زمینه نباید از نظر دور داشت این است که اگر کسب و کاری اقدام به ایجاد نمایندگی نماید باید قرارداد اعطای نمایندگی توزیع و فروش را به گونه‌ای تنظیم کند که شامل روابط استخدامی نشود تا در صورت فسخ قرارداد مشمول قوانین اخراج نشود. در ادامه با شما همراه هستیم تا بیشتر در خصوص حق سنوات کارگر اخراجی با شما صحبت داشته باشیم.

حق سنوات کارگر اخراجی

یکی از مهم‌ترین تغییراتی که برای اخراج کارگر در قانون کار ایجاد شده است مربوط به پرداخت حق سنوات کارگری است که اخراج شده است. در این خصوص بر اساس ماده ۲۷ قانون کار، پرداخت حقوق‌های معوق اقدام کرده و برای هر سال سابقه کار، به اندازه یک ماه حقوق را به کارگر به عنوان حق سنوات پرداخت کند. در غیر این صورت اخراج غیرقانونی بوده و کارگر می‌تواند از شما شکایت داشته باشد. نباید از یاد برد که حتی برای اخراج کارگر بدون قرارداد نیز بهتر است این کار انجام شود. چرا که کارگر می‌تواند با اثبات به همکاری با شما در مدت زمان مشخص نسبت به ارائه شکایت اقدام کرده و این مسئله می‌تواند برای شما زمینه‌ساز ایجاد مشکلاتی شود. نباید از یاد برد که برای آسان‌تر شدن مسیر کسب و کار می‌شود بعضی در قرادادها را در قالب برون‌سپاری و یا قرارداد پیمانکاری تنظیم کرد. در این حالت کارفرما فقط با یک نفر روبرو بوده و نیروهای دیگر به استخدام او در می‌آیند.

نباید از یاد برد که اخراج کارگر در قانون کار دارای تشریفات خاصی است که باید با دقت بسیار زیادی انجام شود تا جریمه‌های اضافه‌ای به حق سنوات مربوط به کارگر اخراجی به مبالغ یاد شده اضافه نشود. از این روی توصیه می‌شود که حتما با کارشناسان این امر در ارتباط بوده و سوالات خود را بپرسید.

حق سنوات کارگر اخراجی

نتیجه گیری

بر خلاف گذشته، در دنیای امروز اخراج کارگران شرایط خاص خود را داشته و از این روی باید با دقت بسیار زیادی قوانین مربوط به اخراج کارگران را بدانید. ما در این مقاله با شما همراه بودیم تا در خصوص اخراج کارگر در قانون کار با شما صحبت کنیم و اطلاعاتی را در این خصوص به شما ارائه دهیم. در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان و مشاوران حقوقی در ارتباط بوده و مشاوره دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟