پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

عدم ارسال به موقع لیست مالیات حقوق

عدم ارسال به موقع لیست مالیات حقوق

ارسال به موقع لیست مالیات حقوق را می‌توان وظیفه‌ای قانونی بر گردن تمامی صاحبان کسب و کارها و همچنین حسابداران دانست و در واقع شما به عنوان یک کارفرما یا صاحب کسب و کار موظف به ارسال به موقع این لیست می‌باشید. با این وجود شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که اگر تأخیر در ارسال لیست مالیات حقوق داشته باشیدرچه اتفاقی رخ می‌دهد و این مسئله باعث نگرانی‌های زیادی برای شما شده باشد. با توجه به این موضوع ما در این مقاله با شما همراه هستیم تا اطلاعاتی را در زمینه نتایج و عواقب عدم ارسال به موقع لیست مالیات حقوق با شما به اشتراک بگذاریم که قطعا می‌تواند برای شما مفید واقع شود.

ارسال لیست حقوق و دستمزد مالیاتی به عنوان یکی از مهم‌ترین الزامات حقوقی استارتاپ‌ها و سایر شرکت‌ها به شمار می‌رود، همچنین مالیات بر عملکرد اشخاص حقوقی باید تحت عنوان لیست مالیات حقوق ارسال شود. بر اساس ماده ۸۶ تصویب شده در حوزه قانون مالیات های مستقیم، تمامی کسانی که به نحوی پرداخت کننده حقوق هستند، باید مالیات مربوطه را به سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس ماده ۸۵ قانون ارسال کنند. نام و نام خانوادگی و سایر مشخصات حقوق بگیران باید در لیست مالیات حقوق درج شود. در ادامه بیشتر در خصوص مسائل و قوانین مالیاتی با شما صحبت خواهیم داشت.

جریمه عدم پرداخت مالیات حقوقی

یکی از مصادیق فرار مالیاتی، تاخیر در ارسال لیست مالیات حقوق و یا عدم ارسال این لیست است. از این روی دانستن حقوق مالیاتی در خصوص تأخیر در ارسال لیست مالیات حقوق دارای اهمیت بسیار زیادی است. البته باید در نظر داشته باشید که جرائم مختلفی در خصوص عدم پرداخت مالیات حقوقی در نظر گرفته می‌شود و شما باید در این خصوص اطلاعات لازم را داشته باشید. در ابتدا باید بدانید که جرائم مربوطه در سازمان تأمین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی به صورت متفاوت بوده و هر سازمان به صورت جداگانه نسبت به اخذ جریمه اقدام خواهد کرد.

جریمه عدم پرداخت مالیات حقوقی در سازمان تأمین اجتماعی چیست؟

سازمان تأمین اجتماعی در صورتی که شما لیست را با تأخیر تسلیم این سازمان کنید و یا به طور کلی لیستی از سوی شما ارسال نشود، ده درصد از کل مبلغ مربوط به حق بیمه و بیمه بیماری را از کارفرما به عنوان جریمه اخذ خواهد کرد. لیست‌های مربوط به تأمین اجتماعی باید در نرم افزار List Disk ارسال شوند و باید در این خصوص دقت داشته باشید. همچنین تأخیر در پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی برای شما جریمه‌ای برابر با دو درصد از ارزش ریالی قابل پرداخت را برای هر ماه خواهد داشت. پس با توجه به این زمینه باید دقت بسیار زیادی در تأخیر در ارسال لیست مالیات حقوق داشته باشید و با دقت این لیست را ارسال کنید.

جریمه عدم پرداخت مالیات حقوقی در سازمان امور مالیاتی کشور چیست؟

سازمان امور مالیاتی به عنوان مرجع دریافت کننده مالیات بر درآمد حقوق به شمار می‌رود و در صورتی که نسبت به تاخیر در ارسال لیست مالیات حقوق داشته باشید، بر اساس ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم، باید دو درصد از میزان پرداختی را به عنوان جریمه به این سازمان پرداخت کنید که البته این مسئله می‌تواند شامل بروز دیرکرد نیز بشود. در این مورد توصیه می‌گردد که حتما ًبا کارشناسان این حوزه در ارتباط باشید و اطلاعات لازم را دریافت کنید.

جریمه عدم پرداخت مالیات حقوقی

آشنایی با جرائم بیمه و مالیات حقوق و دستمزد

جرائم بیمه و مالیات همانطور که گفته شد به صورت مشخص دریافت می‌شود. به نکته بسیار مهمی که باید در خصوص تأخیر در ارسال لیست مالیات حقوق و دستمزد توجه داشته باشید، آن است که میزان دریافت جرائم برای هر کارفرمای متخلف قانون می‌تواند شامل افزایش به دلیل دیرکرد برای هر ماه باشد که این مسئله برای بیمه برابر با دو درصد افزایش برای هر ماه دیرکرد و همچنین دو و نیم درصد مالیات بیشتر برای سازمان امور مالیاتی برای هر ماه دیرکرد به شمار می‌رود. کارفرمایان و پرداخت کنندگان حقوق که تأخیر در ارسال مالیات حقوق دارند باید توجه داشته باشند که جریمه‌های دیگری که ناشی از فرار مالیاتی می‌باشد نیز وجود دارد که می‌تواند گریبان‌گیر افراد متخلف باشد و از این روی توصیه می‌شود که در خصوص تأخیر در ارسال لیست مالیات حقوق حتما اطلاعات لازم را از مشاوران حقوقی دریافت کرده و نسبت به پرداخت مالیات سر موعد اقدام کنند.

نحوه محاسبه دیرکرد مالیات حقوق

یکی از مسائلی که در خصوص تاخیر در ارسال لیست مالیات حقوق باید در نظر داشته باشید، نرخ جریمه عدم پرداخت مالیات است، که در دسته‌بندی جرائم مالیات حقوق قرار داده می‌شود. در واقع شما باید نسبت به پرداخت مالیات در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام کرده تا از بروز این مشکل جلوگیری کنید ولی نباید از یاد برد که برای تصویب قوانین جلوگیری کننده از این مسئله، انواع جرائم مالیاتی به صورت درصدی محاسبه می‌شود و این مسئله به معنای میزان جریمه بیشتر در صورت مبلغ جریمه بیشتر است.

در خصوص انواع جرائم مالیاتی و محاسبه دیرکرد تاخیر در ارسال لیست مالیات حقوق باید گفت که توجه به قرارداد منعقد شده با کارمندان دارای اهمیت بسیار زیادی می‌باشد. برای مثال قرارداد فروش سهام به کارمندان باعث می‌شود که شخص از دید حقیقی به یک شخص حقوقی تبدیل شود و این مسئله به معنای نحوه دریافت جریمه به شیوه جدید است. از این روی به خصوص در انعقاد قرارداد فروش سهامی خاص و قرارداد وام قابل تبدیل به سهام باید دقت بسیار زیادی داشته باشید.

نحوه محاسبه دیرکرد مالیات حقوق

نتیجه گیری

تأخیر در ارسال لیست مالیات حقوق می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیار زیادی برای تمامی پرداخت کنندگان حقوق شود و از این روی اکیداً توصیه می‌شود که با دقت بسیار زیادی و در موعد مقرر در خصوص ارسال لیست مالیات حقوق اقدام کنید. در صورتی که سوالی در این خصوص داشته باشید نیز می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید یا با کارشناسان حقوقی فعال در حوزه مالیاتی در ارتباط باشید و به‌عنوان یک مودی مالیاتی به پاسخ سوالات خود دست پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟