پلتفرم آنلاین حقوق کسب و کار

تعیین مالیات انتقال سهام شرکت‌های سهامی خاص 

انتقال سهام در شرکت های سهامی خاص

میزان مالیات تعیین شده برای هر شرکت ازجمله مالیات انتقال سهام شرکت‌ سهامی خاص و پرداخت آن˓ یکی از دغدغه‌هایی است که مدیران شرکت‌ها و یا افرادی که می‌خواهند اقدام به ثبت شرکت کنند را به خود مشغول کرده است. افراد ممکن است سؤال‌های زیادی درمورد مالیات ونحوه پرداخت آن داشته باشند. در ادامه این متن به برخی از سؤال‌های احتمالی شما در زمینه مالیات انتقال سهام شرکت‌های سهامی خاص˓ میزان آن و همین‌طور نحوه انتقال سهام و جزئیات آن پاسخ خواهیم داد.

نقل‌وانتقال سهام در شرکت‌های سهامی خاص

انتقال و جابه‌جایی سهام در شرکت‌های سهامی خاص امری است که برای بقا و رشد شرکت ضروری است و هر شرکت بنا بر فعالیت‌هایی که دارد و برنامه‌ریزی‌های آینده خود نیاز دارد تا نقل‌وانتقال سهام را در میان سهام‌داران و یا حتی کارمندان خود تحت پوشش قرارداد فروش سهام به کارمندان انجام بدهد. نقل‌وانتقال سهام در شرکت‌های سهامی خاص بسیار حساس است و به همین دلیل شفافیت روند کار اهمیت زیادی دارد.

به طور معمول بسیاری از شرکت‌ها (به‌ویژه شرکت‌های سهامی خاص) دفتر ثبت سهام ندارند و همچنین فاقد برگ سهم هستند لذا داشتن سهام در چنین شرکت‌هایی و جایگاه سهام‌داران با مخاطرات جدی روبه‌رو می‌شود.

مالیات انتقال سهام شرکت‌های سهامی خاص هم از جمله موارد ذی‌ربطی است که ممکن است بدون دفاتر ثبت سهام با مشکل روبه‌رو شود. در ادامه به جزئیاتی از قبیل میزان مالیات نقل‌وانتقال سهام در شرکت‌های سهامی خاص مهلت پرداخت آن و همچنین درخواست انتقال سهام را در این‌گونه شرکت‌ها اشاره خواهیم کرد.

آیا انتقال سهام در شرکت سهامی خاص نیاز به موافقت همه سهام‌داران دارد؟

موافقت تمامی سهام‌داران برای انتقال سهام در شرکت‌های سهامی خاص و عام با یکدیگر متفاوت است و هر شرکت شرایط مخصوص به خود را دارد.

موافقت سایر سهام‌داران در شرکت‌های سهامی خاص دارای مرجع قانونی نیست و قانون در برابر این مورد ساکت است و اما طبق پروسه عملی موجود در اداره ثبت شرکت‌ها که توسط دادگاه نیز مورد پذیرش واقع شده است، نقل‌وانتقال سهام در شرکت‌های سهامی خاص مشروط بر موافقت تمامی سهام‌داران می‌تواند با قید شدن در اساسنامه شرکت قانونی شود و دیگر خلاف این امر قانونی نباشد.

برای هر نقل‌وانتقال سهامی هرچند به مقدار کم موافقت تمامی سهام‌داران نیاز است. پرداخت مالیات انتقال سهام شرکت‌های سهامی خاص از ملزومات انتقال سهام است که باید پیش از موافقت سهام‌داران و انتقال آن پرداخت شود.

پس با قید کردن در اساس‌نامه شرکت می‌توان مشروط بودن موافقت تمامی مدیران و شرکا را برای نقل‌وانتقال در نظر گرفت و اگر که در اساس‌نامه شرکت چنین بندی وجود نداشته باشد اما موافقت مدیران بر این باشد که از این اصل استفاده کنند می‌توانند با تشکیل مجمع‌عمومی و مطرح‌کردن این موضوع در صورت توافق همه سهام‌داران و مدیران این بند را به اساس‌نامه شرکت اضافه کنند.

انتقال سهام در شرکت‌های سهامی خاص

انتقال سهام در شرکت‌های سهامی خاص  و همچنین نقل و انتقال سهام در سامانه ثبت شرکت ها به شکل‌ها و انواع مختلفی صورت می‌گیرد:

  • خارج شدن هر یک از سهام‌داران از هیئت شرکا و واگذار کردن سهام وی به سایر اعضا شرکت
  • خارج شدن هریک از شرکا و سهم‌داران و ورود فرد جدید که جایگزین قبلی می‌شود و تمام سهام فرد قبلی به سهام‌دار جدید منتقل می‌شود.
  • فروش سهام شرکت و انتقال آن به شرکا و سهم‌داران جدید

انتقال سهام در شرکت های سهامی خاص

انواع سهام

حال که با نحوه و شکل‌های نقل‌وانتقال سهام در شرکت‌های سهامی خاص آشنا شدید بهتر است که با انواع سهام نیز بیشتر آشنا شود و تفکیک سهام را بشناسید. مالیات انتقال سهام شرکت‌های سهامی خاص به نوع سهام بستگی ندارد و میزان آن برای همه شرکت‌ها و انواع سهام یکسان است.

سهام در حال کلی به دو شکل سهام بی‌نام و سهام بانام تقسیم‌بندی میشود و نقل و انتقال سهام بی نام دارای شرایط و ضوابظ خاصی است.این تقسیم‌بندی کلی‌ترین تفکیک در انواع سهام را نشان می‌دهد. در تفکیک‌های دیگر سهام از نظر ماهیت آورده‌ای که دارد و صاحب سهام به دودسته سهام نقدی و سهام غیرنقدی تقسیم‌بندی می‌شود.

سهام از نظر حقوقی نیز دارای دو بخش ممتاز و سهام عادی می‌باشد که این دو نوع سهام بر اساس ارتباط صاحب سهام با سرمایه شرکت شکل می‌گیرد. در نهایت سهام مدیریت و سهام کنترلی نیز بر اساس اینکه آیا سهام می‌تواند بر فعالیت‌های شرکت به نحوی مدیریت داشته باشد˓ بیان می‌شود.

سهام شرکت در چه مواردی اهمیت پیدا می‌کند؟

قبل از اینکه مالیات انتقال سهام شرکت‌های سهامی خاص را در جزئیات بررسی کنیم بهتر است با مواردی که سهام در شرکت اهمیت پیدا می‌کند آشنا شویم:

  • باعث افزایش سرمایه می‌شود (افراد بیشتری سهام می‌خرند هرچند که مقدار سهام خریداری شده کم باشد).
  • افراد جدید و سهام‌داران جدیدی وارد شرکت شده و سرمایه‌گذاری می‌کنند (سرمایه در گردش شرکت بیشتر می‌شود).
  • حدود اختیارات و همین‌طور حقوق سهام‌داران را تعیین می‌کند.

میزان مالیات انتقال سهام شرکت سهامی خاص چقدر می‌باشد؟

میزان مالیات انتقال سهام شرکت سهامی خاص طبق تبصره ۱ ماده ۱۴۳ قانون مالیات‌های مستقیم˓ با توجه به هر نقل و انتقالی در سهام شرکا در شرکت‌های سهامی خاص مالیاتی باارزش ۴ درصد از کل دارایی وضع می‌گردد و به سازمان امور مالیاتی تعلق دارد و انتقال‌دهندگان مالیات باید قبل از انتقال سهام مالیات مقطوع ۴ درصد را به اداره امور مالیاتی بپردازند.

انتقال انواع سهام اعم از بانام و ‌بی‌نام شامل تبصره گفته شده می‌شود و اشخاص حقیق و حقوقی شرکت سهامی خاص موظف‌اند تا مالیات انتقال سهام را بپردازند. همین‌طور کلیه دفاتر رسمی موظف‌اند تا در زمان ثبت سند تغییرات انتقال سهام همه سهام در جریان را محاسبه نموده و به مراجع ذی‌ربط ارجاع دهند.

میزان مالیات انتقال سهام شرکت سهامی خاص چقدر می باشد ؟

مهلت پرداخت مالیات انتقال سهم

یکی از مسائلی که هنگام انتقال سهام در شرکت‌های سهامی خاص ممکن است با آن روبه‌رو شوید این سؤال است که تا چه زمانی مهلت برای پرداخت مالیات انتقال سهم داریم؟ پاسخ این است که انتقال دهندگان سهام موظف‌اند قبل از انتقال سهام مالیاتی که به سازمان امور مالیاتی کشور تعلق دارد را پرداخت کنند. در نتیجه طبق قرارداد فروش سهامی خاص قبل از منتقل کردن سهام، مالیات انتقال سهام شرکت‌های سهامی خاص باید پرداخت شود.

برای انتقال سهام در شرکت‌های سهامی خاص لازم است تا برگه مفاصاحساب دریافت کنید. برای دریافت برگه مفاصاحساب لازم است تا مالیاتی که به نقل‌وانتقال سهام در شرکت شما تعلق می‌گیرد را حتماً پرداخت کنید تا برگه مفاصاحساب برای شما صادر شود.

همان‌طور که گفته شد میزان مالیات برای انتقال سهام شرکت‌های سهامی خاص ۴ درصد از کل سهامی است که قرار است انتقال داده شود. پس اینکه بتوانید برگه مفاصاحساب را دریافت کنید، باید ۴ درصد را به طور کامل پرداخت کنید. به طور مثال اگر قرار است ۲۰۰ هزار تومان انتقال دهید باید ۸ هزار تومان به‌عنوان مالیات به سازمان اداره امور مالیاتی پرداخت کنید.

مدارک مورد نیاز برای انتقال سهام در شرکت‌های سهامی خاص

  1. تشکیل مجمع‌عمومی و هیئت‌مدیره
  2. ارائه گزارش صورت‌جلسه که توسط همه سهام‌داران تأیید شده و به امضا رسیده است
  3. ارائه مدارک تمام سهام‌داران شرکت: مدارکی مانند اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  4. ارائه یکی از روزنامه‌هایی که به رسمیت شناخته می‌شود و حداقل یکی از آگهی‌های شرکت در آن قرار داشته باشد مثل آگهی تأسیس شرکت
  5. ارائه از آخرین شرایط و وضعیت شرکت
  6. برگ مفاصاحساب انتقال و جابه‌جایی سهام از سازمان امور مالیاتی کشور (این برگه پس از پرداخت مالیات انتقال سهام شرکت‌های سهامی خاص صادر می‌شود.)
  7. ارائه فهرستی که شامل اسامی سهام‌داران قبلی و سهام‌داران فعلی شرکت می‌باشد.

مراحل انتقال سهام شرکت سهامی خاص

پس از تعیین میزان مالیات انتقال سهام شرکت‌های سهامی خاص و پرداخت آن توسط شرکت برگه مفاصاحساب دریافت می‌شود و در ادامه باید مدارک دیگری که در قسمت قبل عنوان شده‌اند را آماده کرده و به سازمان امور مالیاتی ارسال کنید تا درخواست برای انتقال سهام پیگیری شود. در پایان این مراحل ثبت تغییرات نقل‌وانتقال سهام شرکت‌های سهامی صورت می‌گیرد.

سخن آخر

در این مطلب به صورت کامل شما را با مالیات انتقال سهام شرکت‌های سهامی خاص آشنا کردیم.
همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه میتوانید قرارداد انتقال دوره ای سهام به بنیان گذاران را نیز مطالعه کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
پلتفرم حقوقی تکداد
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟